Oke dan is het een ander verhaal.
ik denk dat de mk en bestuurders van blauw-blauw weten van de route en pacours.
ik denk dat ze met gepaste snelheid en bewust van de situatie hun manier van rijden aanpassen.
Ja; veel hulpverleners weten dát er wat is, en wáár dat ongeveer is. Maar exact de route, en de 'doorkomstposten' (die veelal op niet al te logische plekken liggen) is niet iets wat wordt doorgegeven; bij sommige evenementen is er wel eens 10 minuten voor het startschot iets omgelegd.. zit je dan met je planning.
Bovenal: Hulpverlening en doorgang van voorrangsvoertuigen gaat ALTIJD boven het evenement! Dan worden de (wiel)renners maar stilgezet: het kan niet zo zijn dat een HV-voertuig moet slalommen tussen de deelnemers...
Mij is geleerd dan je nooit een ogs voerende hulpverlener mag stoppen.
Met 1 uitzondering dat weg waar je staat niet berijdbaar is.
Denk aan net gestort beton, opengebroken met diepe kuilen e.d.
Als jij denkt dat het niet verstandig is om voor de hulpverlener om door te rijden, moet je hem een stopteken geven. Dan ziet die hulpverlener vanzelf dat er iets aan de hand is, en kan daar op anticiperen.
Ik heb wel een berger, een hijskraan en milieu incidenten wagen gezien die zowel blauw als amber hadden.
Of dit legaal was weet ik niet.
ik kan me voorstellen dat in kleinere gemeenten of regio's particuliere of gemeentelijke voertuigen zo een dubbele taak hebben.
Nee, particuliere of gemeentelijke bergers, hijskranen en milieu-incidenten-wagens mogen geen blauw licht of sirene voeren. Brandweerkranen etc uiteraard wel. Of het nu handig is of niet; zolang ze niet in de wet omschreven staan mag er geen blauw vanaf komen.