Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 73573 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat van: DiNozzo link=msg=1352513 date=1432655603
Ik vraag mij af wie hier kortzichtig is. Je gaat er ook meteen vanuit dat er een aanrijding ontstaat terwijl 99 van de 100 keer er best wel een gaatje gemaakt kan worden waar de ambulance, brandweerwagen of politievoertuig door past.

Het is anders als je bij wegwerkzaamheden staat naast vers beton, maar dan hoef je het voertuig geen stopteken te geven alleen te verwijzen naar een alternatieve route. Meestal komt de stoet er via een fietspad er wel langs.

Daar ga ik niet van uit, ik geef aan dat het een mogelijkheid is. En die ene keer die jij aan geeft is dus een reële mogelijkheid. Als er ruimte zat is zal een VKR de bestuurder van een voorrangsvoertuig het echt wel zelf laten bepalen, maar als je eens een stopteken krijgt: VOLG HET OP. Je krijgt deze niet voorniets. Mogelijk ken je de actuele situatie niet (goed mogelijk, zeker met een evenement). Juist in dat ene geval (en niet die 99 andere waarin het goed gaat) krijg je het stopteken om problemen te voorkomen. Ook jij zult geloven dat voorkomen beter is dan genezen, of demp je liever de put als het kalf reeds verdronken is?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Nee, het raampje gaat open naast de verkeersregelaar en er vind een kort overleg plaats. Is het een stekende vrachtwagen zoals in het voorbeeld van aZuL2001 dan maakt die maar ruimte. Is het een groot betonblok boven de weg, dan zoek ik wel een ander weggetje.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1352678 date=1432728591
Nee, het raampje gaat open naast de verkeersregelaar en er vind een kort overleg plaats. Is het een stekende vrachtwagen zoals in het voorbeeld van aZuL2001 dan maakt die maar ruimte. Is het een groot betonblok boven de weg, dan zoek ik wel een ander weggetje.

Eigenlijk is het leven eenvoudig, eenieder neemt zijn eigen verantwoordelijkheid, ook jegens elkaar (VKR vs hulpverlener met OGS). Voertuig met OGS gaat voor, tenzij uit zeer kort overleg blijkt dat voorrang/doorgang echt niet mogelijk blijkt. Zo'n "raampjesmoment" biedt uitkomst en hoeft niet veel tijd te kosten.

Citaat van: HIT link=msg=1352528 date=1432663596
.....en ik weet bijna zeker dat jij in genoemde geval met de paarden ook blij zou zijn geweest met deze aanwijzing want:Eens, en geen verzinsel maar klare realiteit vooral in buitengebieden met veel bos.

Niet alleen in dat soort gebieden hoor. Centrum Amsterdam, nachtrit met aanspanningen (met vergunning), ca. 50 combinaties door het centrum. Stoet moet op een smal en druk punt worden doorkruisd door voertuig met OGS.  Het kost enige moeite om een dergelijke stoet stil te zetten. Direct oogcontact met bestuurder OGS voertuig gevolgd door kort "stilte-gebaar" (vinger voor de mond) naar OGS voertuig tijdens aanrijden van kruising, sirene uit, stoet uiteindelijk tot stilstand, OGS voertuig weer door met minimaal tijdverlies maar op veilige wijze.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Uiteindelijk is het gezond boerenverstand gebruiken. De vkr die 'voor de lol' een hv voertuig stilzet, is geen lang leven op dit segment beschoren. Dat is iets wat we met z'n allen al snappen.
Voor de rest zijn de overige VKR echt alert op zulke situaties. Als het mogelijk is, krijgt hv voertuig voorrang, want je wilt het niet meemaken dat jijzelf achterin zit of een familielid ligt te wachten op zo'n voertuig. Tijdens cursussen wordt dit ook uitvoerig behandeld.

Verder is het ook wederzijds respect hebben voor elkaars functies. 998765
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: Bremmie link=msg=1353813 date=1433325433
Uiteindelijk is het gezond boerenverstand gebruiken.

Precies, dat gezonde boeren verstand zegt als je bezig bent met dieren zoals paarden, dan zet je die gele kanarie stil.
En je vraagt of hij zonder sirene wil passeren, maar alleen maar met blauw/blauw


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: NS1607 link=msg=1356247 date=1434399738
Precies, dat gezonde boeren verstand zegt als je bezig bent met dieren zoals paarden, dan zet je die gele kanarie stil.
En je vraagt of hij zonder sirene wil passeren, maar alleen maar met blauw/blauw


Jos.
Dan zou ik als ik jouw was maar iets gaan doen aan je eigen gezond boeren verstand. ::)
Het is niet alleen de herrie, ook de flitsen van de lampen zijn al voldoende. Het zal niet de eerste keer zijn dat wij ons blusjas uit moesten doen omdat het paard wat in de sloot zat bang werd van onze reflecterende strepen op de jassen. ::)


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Dat valt wel mee Peter.
Deze paarden zijn goed getraind, alleen die hoge sirenes vormen nog een probleem.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Politieposten zijn ook goed getraind maar die kunnen ook schrikken van de flitsen. Het is maar net hoe gespannen de beesten zijn.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1352392 date=1432593076
Jôh. Dan klap je toch lekker op die vrachtwagen met aanhanger vol met marktkramen die we net met een momentje van achteruit insteken de ruimte aan het geven zijn?
Sta je dan met je OGS en aanrijdtijd.

Zodra we ook maar iets van OGS vernemen doen we er alles aan om ruim baan te maken voor dat voorrangsvoertuig. Maak je geen zorgen.

Maar kan me best een situatie voorstellen (zojuist beschreven zelfs) dat het toch raadzaam is even kort de chauffeur aan te spreken.
Als die er dan voor kiest me voorbij te jakkeren, prima.

Heb ik geen ogen en oren dan als ik OGS gebruik? Ik heb vooorrang! Dus ik negeer de verkeersregelaar, geen twijfel mogelijk. Een vrachtwagen (ongeacht lading) zal ik uiteraard wél voorrang verlenen, daarom rij je een kruising op met maximaal 30km/u. Ten minste als je hersens hebt en nadenkt over wat je doet.

Ben ik nou te bot?

Tis niet zo zwart-wit als dat jij voor doet komen. Ieder mens heeft verstand en kan zelf nadenken. Ten minste dat mag je verwachten, dat de helft doet alsof men dat niet kan en een kwart wegloopt voor die verantwoordelijkheid is niet mijn probleem. Ik hou alleen rekening met die "slappe soep"
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: moppersmurf link=msg=1356259 date=1434403955
Ben ik nou te bot?

Heel bot, en heel onachtzaam.
Hulpverleners met spoed doen er ook goed aan om om aanwijzingen van veldpersoneel op te volgen.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.