GRIP 1 Middel hulpverlening (ongeval) N299 9,8 - Landgraaf 30-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (ongeval) N299 9,8 - Landgraaf 30-09-2013  (gelezen 4719 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2013, 19:39:39
Aparte alamering feit. Dienstverlening is bij mij een kat 3 hoog achter in de dakgoot. Geen zwaar ongeval.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:00:16
Wat is hier eigenlijk de reden voor GRIP1?

1 slachtoffer bij aankomst overleden
1 slachtoffer zelfstandig uit voertuig met slechts lichte verwondingen

Mogelijk zou er nog 1 ander slachtoffer uit voertuig geslingerd zijn.

Hoe tragisch het ongeval ook is, maar dit is toch een kleine reguliere hulpverlening mijns inziens.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:18:17
Grip 1 zegt nooit iets over de grootte van een incident..

Grip 1 is coördinatie van minimaal de drie disciplines, en in grip 1 worden ook de randvoorwaarden behandeld.. Opvang slachtoffers, regelen van omleiding verkeer of weet ik veel wat.

Als een van de drie behoefte heeft om zaken gecoördineerd aan te pakken, is grip 1 van toepassing, of het nou om een kat in de boom gaat of een treinramp met gele plakkerige rook wat op een wijk neer daalt (ff gek gezegd )..


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:31:05
Het begrip GRIP is mij duidelijk, maar in dit geval was alleen een omleidingsroute nodig (politie/WIS). Daarbij nog zoeken naar evt 3e slachtoffer met politiehond en brandweer en vrij/schoonmaken wegdek.

Aan de witte kolom geen verder overleg nodig.

Wat voegt een GRIP hier dan toe? Wat moet er dan in het COPI overlegd worden bijv met OVD geneeskundig?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2013, 23:42:55
Citaat van: Embalage link=msg=1206420 date=1380731465
Het begrip GRIP is mij duidelijk, maar in dit geval was alleen een omleidingsroute nodig (politie/WIS). Daarbij nog zoeken naar evt 3e slachtoffer met politiehond en brandweer en vrij/schoonmaken wegdek.

Aan de witte kolom geen verder overleg nodig.

Wat voegt een GRIP hier dan toe? Wat moet er dan in het COPI overlegd worden bijv met OVD geneeskundig?
Hoe weet je dat?

Blijkbaar vond 1 (of meer) dienst(en) het nodig op te schalen, zodoende is er opgeschaald. Het is op dit forum best mogelijk te discussieren over waarom wel of het niet opschalen van een incident, maar niet met de tekst 'ik vind dat ze niet hadden hoeven opschalen', dat is wat ik in jouw stuk tekst lees.