Ze zijn tegen HartslagNU en SOS Alarm en de Help App maar eens met zoals ze zelf zeggen
"De organisatie voelt wel wat voor de oprichting van een oproepnetwerk vergelijkbaar met Burgernet, waarbij goed opgeleide EHBO'ers direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld."
Uhm HartslagNu e.d. is toch netzoiets als BurgerNet...
En wat is voor hun een goed opgeleide EHBO'er? Iemand die alleen bij hun de opleiding gevolgd heeft zeker...
Dit is een citaat in het artikel van het NRK, en Nee, Hartslag nu is niet hetzelfde als burgernet, Burgernet is ge-organiseerd door de overheid en landelijk dekkend, terwijl, Hartslag nu, Hartveilig wonen en SOS particuliere initiatieven zijn die niet overal actief zijn. Burgerhulp naast Burgernet lijkt mij een Prima Idee!
Ik ben eigenlijk wel van mening dat de huidige ehbo opleidingen van een te laag niveau zijn. Er worden steeds minder skills aangeleerd en al helemaal geen achtergrond meer geleerd over het hoe en waarom van die skills. De mensen moeten simpelweg een flowchart uit het hoofd leren en valt de situatie hierbuiten wordt er veel sneller professionele hulp ingeschakeld. Ik vrees dat mensen met een GBV net zo goed hulp kunnen verlenen als mensen met een recent behaald ehbodiploma.
Ik heb het niet eens over evenementenhulp, maar over huis, tuin en keuken hulp en eventuele hulpverlening op straat bij een ongeval/ of een oproep van bijvoorbeeld een Burgerhulp.