'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20778 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:43:53
Over de stichting zelf loopt hier ook nog een topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17538.0


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:45:44
Citaat van: Golly link=msg=1206745 date=1380806295
Ik ben eigenlijk wel van mening dat de huidige ehbo opleidingen van een te laag niveau zijn. Er worden steeds minder skills aangeleerd en al helemaal geen achtergrond meer geleerd over het hoe en waarom van die skills. De mensen moeten simpelweg een flowchart uit het hoofd leren en valt de situatie hierbuiten wordt er veel sneller professionele hulp ingeschakeld. Ik vrees dat mensen met een GBV net zo goed hulp kunnen verlenen als mensen met een recent behaald ehbodiploma.
De huidige basisopleiding stelt zich als doel om een grote groep mensen in ieder geval iets te leren. Daarnaast wordt ook uitgelegd wat je vooral niet moet doen, omdat het de toestand van het slachtoffer kan verergeren. 'Do no further harm'.
GBV mist dat laatste aspect en is dus niet te vergelijken.

Citaat van: Golly link=msg=1206745 date=1380806295
Ik heb het niet eens over evenementenhulp, maar over huis, tuin en keuken hulp en eventuele hulpverlening op straat bij een ongeval/ of een oproep van bijvoorbeeld een Burgerhulp.
We moeten ons echt afvragen of Burgerhulp nou wel zo'n goed idee is. Net als bij AED-alert/HartslagNu heb je geen idee wie je op het slachtoffer afstuurt.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:07:18
Citaat van: Lunatum link=msg=1206754 date=1380807944

We moeten ons echt afvragen of Burgerhulp nou wel zo'n goed idee is. Net als bij AED-alert/HartslagNu heb je geen idee wie je op het slachtoffer afstuurt.

Ik vind dat het compleet niet uitmaakt wie er naar het SO toe gaat. En zeker wat betreft een reanimatie.
Zeg nou zelf wat maakt het nou uit wie de reanimator is als er maar actie word ondernomen. 6 min zijn zo voorbij...

Het zal me wat worden als er gezegd zou worden, sta je bij iemand terwijl je kunt reanimeren, en dan word er geroepen van "ja, sorry maar jij mag niet reanimeren.." Onder het mom van je wil hulpverlenen maar je mag het niet...

Beetje raar vind je niet?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


helm

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:13:56
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1206750 date=1380807254
Nou Rene...

Hoe goed je het ook bedoelt...volgens mij is dit forum niet bedoelt om reclame te gaan maken.
Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om te stoppen met al je reclame mbt NedCert want dat is ook gewoon een particulier bedrijf die predikt voor zijn eigen belang.

En daarbij..er zijn wel meer (inter) nationale standaarden mbt het toetsen van EHV'ers

O sorry, ik wist niet dat er naast het  lpev geen andere organisaties zoals NedCert genoemd mogen worden.
Heb je al op klikknop voor de moderators gedrukt?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:14:59
Citaat van: thetwin84 link=msg=1206770 date=1380809238
Ik vind dat het compleet niet uitmaakt wie er naar het SO toe gaat. En zeker wat betreft een reanimatie.
Zeg nou zelf wat maakt het nou uit wie de reanimator is als er maar actie word ondernomen. 6 min zijn zo voorbij...

Het zal me wat worden als er gezegd zou worden, sta je bij iemand terwijl je kunt reanimeren, en dan word er geroepen van "ja, sorry maar jij mag niet reanimeren.." Onder het mom van je wil hulpverlenen maar je mag het niet...

Beetje raar vind je niet?
Er is daarover al uitgebreid gediscussieerd andere topics. We gaan er altijd vanuit dat iedereen met goede bedoelingen op dergelijke meldingen afgaat. Maar helaas zit de wereld niet zo in elkaar.

Er lopen genoeg EHBO'ers rond die denken dat ze dokter zijn, die hun grenzen niet kennen of de grenzen in hun enthousiasme overschrijden. Een reanimatie is nog redelijk recht toe recht aan, ofwel gevat in een protocol. Als je praat over andere ongevallen of onwelwordingen dan is dat niet het geval. In een noodsituatie is alle hulp welkom, maar op het moment dat die hulp in georganiseerd verband wordt aangeboden zoals bij burgerhulpverlening, mag best gekeken worden naar de voor- en nadelen.


helm

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:19:48
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1206750 date=1380807254
..er zijn wel meer (inter) nationale standaarden mbt het toetsen van EHV'ers

Welke?


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:32:56
Citaat van: René van der Helm link=msg=1206775 date=1380809636
O sorry, ik wist niet dat er naast het  lpev geen andere organisaties zoals NedCert genoemd mogen worden.
Heb je al op klikknop voor de moderators gedrukt?

neu..ga er vanuit dat je de hint doorhebt. Niet in iedere posting hoeft reclame gemaakt te worden.

En naast de LPEV predik ook jij voor NedCert...t levert je namelijk gewoon geld op...


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #27 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:35:39
Citaat van: Lunatum link=msg=1206777 date=1380809699
Er is daarover al uitgebreid gediscussieerd andere topics. We gaan er altijd vanuit dat iedereen met goede bedoelingen op dergelijke meldingen afgaat. Maar helaas zit de wereld niet zo in elkaar.

Er lopen genoeg EHBO'ers rond die denken dat ze dokter zijn, die hun grenzen niet kennen of de grenzen in hun enthousiasme overschrijden. Een reanimatie is nog redelijk recht toe recht aan, ofwel gevat in een protocol. Als je praat over andere ongevallen of onwelwordingen dan is dat niet het geval. In een noodsituatie is alle hulp welkom, maar op het moment dat die hulp in georganiseerd verband wordt aangeboden zoals bij burgerhulpverlening, mag best gekeken worden naar de voor- en nadelen.

Dat laatste geld ook voor "professionals".....kijk maar naar het stuk evenementenhulpverlening. Wat daar wel niet aan basisplegen rondloopt met een stethoscoop en een eigen complete ABCD-tas...omdat ze "Verpleegkundige" zijn.....en ook overschat het merendeel van de artsen in opleiding en de pas-afgestudeerde artsen hun eigen kunnen....


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:36:26
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1206787 date=1380810776
...
En naast de LPEV predik ook jij voor NedCert...t levert je namelijk gewoon geld op...
Precies. Terug naar de kwaliteit ;).


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2013, 17:32:24
Op een christelijk festival waar ik als vrijwilliger werkte(niet als ehbo) was het minimale nivo 3 vigger of niv 4 verpleegkundige.
Ook is er elke shift een arts aanwezig.
Voordeel is dat naast standaard ehbo klusjes zoals kneuzingen, insecten beten en wondjes er meer kennis aanwezig is.
Hierdoor kan je sneller en effectiever ingrijpen wat levensreddend kan zijn.

Zelf zie ik in mijn werk als verkeersregelaar ook regelmatig evenementen ehbo-ers.
Dit varieert sterk in kennis en kwaliteit.
Ik ben voorstander van een 2 deling in de ehbo opleidingen ehbo basis en ehbo vol(net als vca)
Onder basis zou ik graag zien:
Verband en verband middelen.
Brandwonden.
verbinden van wonden.
Heimlich.
Enz.
eventueel aangevuld met AED en reanimatie.

En bij vol:
Boven genoemde.
Alcohol, drugs en vergiftiging herkennen en tot zekere hoogte behandelen.
AED en reanimatie.
Comfortabel maken voor transport naar ZKH wanneer AMB niet nodig is.
Toe dienen van epi-pen als slachtoffer dit zelf niet kan.
Bloedsuiker prikken en vervolg stappen (insuline of glucose geven)

Vanzelfsprekend zal ehbo vol om de 3 jaar herhaald moetten worden of zelfs jaarlijks.
Eventueel een soort van ehbo big registratie opzetten.

Ik wil niet dat ehbo vol een soort mini ambulance verpleegkundige word.
Maar bij de epi-pen kan het een groot verschil betekenen.
En bij een te hoog of te laag bloedsuiker is vaak niet eens een ambu nodig mits familie, zorgpersoneel of een toevallige omstander die ook diabeet is de juiste stappen onderneemt.

Bloedsuiker prikken heb ik geleerd en het is niet heel complex.
Insuline of glucose toe dienen vraagt meer kennis maar lijkt mij ook niet heel moeilijk.
Aangezien veelal de eerder genoemde familie het ook vaak voor de suikerpatient doet

Ik weet niet hoe de leden van de witte vlag hier over denken dus dat hoor ik graag
Maar het lijkt mij een goede stap in een betere ehbo voorziening.
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze