...
Bloedsuiker prikken en vervolg stappen (insuline of glucose geven)
...
En bij een te hoog of te laag bloedsuiker is vaak niet eens een ambu nodig mits familie, zorgpersoneel of een toevallige omstander die ook diabeet is de juiste stappen onderneemt.
Bloedsuiker prikken heb ik geleerd en het is niet heel complex.
Insuline of glucose toe dienen vraagt meer kennis maar lijkt mij ook niet heel moeilijk.
Aangezien veelal de eerder genoemde familie het ook vaak voor de suikerpatient doet
Ik weet niet hoe de leden van de witte vlag hier over denken dus dat hoor ik graag
Maar het lijkt mij een goede stap in een betere ehbo voorziening.
Wist je dat...
- mensen met een hyperglycaemie vaak meer behoefte hebben aan vocht dan aan insuline? Ze zijn namelijk vaak uitgedroogd doordat ze vocht uitplassen met het teveel aan suiker. Als je vocht toedient, daalt tevens de bloedglucose door verdunning. Dat is mooi meegenomen.
- dit vocht (steriel 0.9% NaCl) via een infuus kan worden toegediend?
- iedereen anders reageert op een bepaalde dosis insuline?
- je in coma kunt raken van een hypoglycaemie?
- elke soort insuline een bepaalde werkingsduur heeft en uiteraard niet binnen een paar minuten maximaal effect heeft?
- het risico op een hypoglycaemie reëel is als je zonder strikte controle insuline toedient?
- medicijnen, glucose of vocht toedienen via een infuus een voorbehouden handeling is?
- glucagon en insuline alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn? Misschien is daar een reden voor.
- iemand prikken zonder diens toestemming óf een (op dat moment noodzakelijke) voorbehouden handeling is, óf zware mishandeling?
- er weinig bijwerkingen beschreven zijn van glucagon (wat je subcutaan kunt toedienen), maar dat braken er een van is?
- brakende mensen met een verminderd bewustzijn kunnen stikken?
- als ze niet meteen stikken, ze toch een hoog risico hebben op een levensbedreigende longontsteking?
- mensen met diabetes mellitus die bij bewustzijn zijn, zelf maatregelen kunnen nemen zonder medicatietoediening door een EHBO'er?
- mensen met een hypoglycaemie en ondervoeding met vitaminetekort (bijvoorbeeld alcoholisten) ernstige blijvende hersenbeschadiging kunnen oplopen wanneer je wel glucose toedient, maar op datzelfde moment geen thiamine?
Ik vind het goed dat je erover nadenkt, maar het gaspedaal van een auto indrukken lijkt me ook vrij simpel en toch kost het een X aantal rijlessen en een pittig examen om ook maar beginnend bestuurder te worden.