Normaliter ben ik alleen maar een "volger" op dit forum. Zodra je namelijk ergens reageert lijkt het of je iemand op zijn tenen trapt. Dit topic houd me echter al een aantal dagen in gedachten bezig omdat het raakt waar het zeer doet. Ook ik ben van mening dat de huidige EHBO opleidingen volledig uitgehold zijn/worden. In een zo'n kort mogelijke tijd iemand opleiden voor dit soort hulpverlener kan nooit een niveau-opleiding zijn. Dit geldt dan ook net zo goed voor het type instructeur dat deze trainingen geeft, je bent geen "docent EHBO" als je een kaderinstructeur bent. Een docent is iemand die een jarenlange HBO studie volgt in de pedagogiek/didactiek en dat vervolgens middels jaren ervaring in het onderwijs verder uitbouwt.
Ik ben een sterk voorstander van niveaus in de eerstehulpverlening. Begin met een standaard EHBO opleiding en stroom dan steeds verder door in zowel opleiding als ervaring. Tegen mijn cursisten zeg ik dan ook altijd dat je dit vak niet leert in de schoolbanken maar op straat, in échte ongevalssituaties!
De topic begon met een artikel geïnitieerd door het LPEV. Deze club ken ik maar al te goed en ik heb in de begindagen ook veel voor ze gedaan als docent/instructeur. Een goede startmethodiek echter op een foute manier uitgerold in Nederland. Dit kan namelijk niet gegeven worden door een kaderinstructeur maar slechts door iemand die bekend, en ervaren, is met het werken op de protocollaire (ambulance)manier. Daarom ook werk ik er niet meer mee. Een goede vervanger is de PEH van dezelfde grondlegger echter ook hier weer, een commerciële methode.
Zonder al te veel te gaan verklappen kan ik wel zeggen dat we bezig zijn om op de achtergrond de voorbereidingen te treffen voor een kwaliteitsinstituut dat juist aan alles wat al in deze topic gezegd is invulling wil geven. Alleen hierdoor kan de "eerstehulpmarkt" inzicht geven aan de buitenwacht over niveaus en competenties. Dit geldt dan zowel voor die "basis EHBO'er" als voor de "ervaren rotten" in het veld.
Tegen de tijd dat onze stichting definitief is zullen we ook op dit forum onze bekendheid verspreiden. Mocht je hierover mee willen denken, en dan bedoel ik niet je mening spuwen maar écht de schouders zetten onder een onafhankelijk instituut dat gaat proberen om alle losse eindjes (lees opleidingen, bedrijven, stichtingen, particulieren etc) samen te knopen tot één geheel, laat het me even weten op : m.verweij@stichting-ehn.nl