Wat ook niet altijd meewerkt is de onderlinge concurentiestrijd tussen de ehbo verenigingen zoals de nationale en de koninklijke.
Wanneer ik dan lees dat er al onder de maat word les gegeven, wat ik persoonlijk nog wel vind meevallen.
Als er mogelijkheden zijn om extra punten op je diploma te kunnen verkrijgen wanneer je (net zoals kinder ehbo / reanimatie / verbandleer en zelfs voor wandelletsel) Dan zouden ze daar ook een onderdeel evenementen bij kunnen plaatsen.
Zelf zit ik bij een nationale vereniging maar als er volgens de verhalen bij de nat. en de kon. onder de maat word les gegeven dan vraag ik mij ten sterkste af waar die concurrentie dan voor is?
Het gaat mij meer om het basisniveau, dan allerhande extra modules. Die zijn er nu ook bij bijvoorbeeld het oranje kruis, zo heb ik hier een boekje liggen voor waterongevallen. Ook daarvan is het niveau niet bepaald hoog en heb ik het idee dat men zelf soms niet weet wat men wil vertellen.
Zorg eerst maar eens dat iemand fatsoenlijk een ABCDE kan draaien en (oppervlakkig) lichamelijk onderzoek kan doen, daarna kan je dan extra kennis gaan opbouwen in een bepaalde richting. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een module medisch ondersteunend handelen of alcohol&drugs. Tijdens deze opleiding kan dan uitgebreid aan bod komen wat de rol van een BLS-hulpverlener is binnen de keten. Voldoet iemand niet aan de gestelde eisen? Jammer, maar dan kan je niet als (semi-)professional dit werk uitvoeren.
Het zal mij echt een worst wezen op welke manier een ehbo-er iemand omdraait of over een slachtoffer stapt. Als hij maar kan uitleggen waarom hij bepaalde dingen doet, zijn handelingen effectief zijn en hij er staat als de stront de ventilator raakt.