'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20769 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:27:10
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1208473 date=1381400303
Het maakt helemaal niets uit wat voor opleiding je hebt als EHV'er.....voor de wet ben en blijf je EHBO'er....ongeacht alle extra opleidingen. Dit geld ook voor de GHOR (in theorie).

Welke Wet bedoel je?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #61 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:31:40
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1208473 date=1381400303
Het maakt helemaal niets uit wat voor opleiding je hebt als EHV'er.....voor de wet ben en blijf je EHBO'er....ongeacht alle extra opleidingen. Dit geld ook voor de GHOR (in theorie).
En dus? Staat er in die wet ook wat wel of niet tot de EHBO behoort?

De wet staat meerdere niveau's in de EHBO niet in de weg. Een organisatie kan best extra eisen stellen aan de ingezette EHBO'ers. Klant is koning.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #62 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:57:29
Citaat van: Lunatum link=msg=1208480 date=1381401100
En dus? Staat er in die wet ook wat wel of niet tot de EHBO behoort?

De wet staat meerdere niveau's in de EHBO niet in de weg. Een organisatie kan best extra eisen stellen aan de ingezette EHBO'ers. Klant is koning.

De mening van de IGZ is (citaat:) "er zijn 2 niveau's van hulpverlening en dat is EHBO (dus BLS) en er is ambulancezorg (en dat is ALS)".

En zolang er nog niet bij wet geregeld is wat EHBO is..oftewel..wat is BLS en wat is ALS..blijft het bij deze mening van de IGZ. Ongeacht welke opleiding je hebt als EHV'er...

En als je het hebt over aanvullende eisen bij evenement...dat is heel wat anders dan de wetgeving. Het staat mijlenver uit elkaar. Echter de wet c.q. mening van de IGZ blijft duidelijk...er is EHBO en er is ambulancezorg.
In theorie hoort de GHOR ook te kijken naar de richtlijnen van de IGZ en overige richtlijnen echter in de praktijk wil dit wel eens anders lopen.


helm

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:07:20
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1208499 date=1381406249
De mening van de IGZ is (citaat:) "er zijn 2 niveau's van hulpverlening en dat is EHBO (dus BLS) en er is ambulancezorg (en dat is ALS)".

Waar is dit citaat terug te vinden en in welke context staat het?
En wat wil je hiermee zeggen?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #64 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:31:20
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1208499 date=1381406249
De mening van de IGZ is (citaat:) "er zijn 2 niveau's van hulpverlening en dat is EHBO (dus BLS) en er is ambulancezorg (en dat is ALS)".

En zolang er nog niet bij wet geregeld is wat EHBO is..oftewel..wat is BLS en wat is ALS..blijft het bij deze mening van de IGZ. Ongeacht welke opleiding je hebt als EHV'er...
Ergo: er is (helaas) geen duidelijke begrenzing tussen BLS en ALS.

Daarmee blijft de EHBO'er een vage term in het algemeen, waarbij uiteenlopende niveau's van kennis en vaardigheden mogelijk zijn.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #65 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:17:45
Citaat van: Lunatum link=msg=1208507 date=1381408280
Ergo: er is (helaas) geen duidelijke begrenzing tussen BLS en ALS.

Daarmee blijft de EHBO'er een vage term in het algemeen, waarbij uiteenlopende niveau's van kennis en vaardigheden mogelijk zijn.

Ben ik met je eens...ook al is de mening van de IGZ ondubbelzinnig....

Citaat van: René van der Helm link=msg=1208503 date=1381406840
Waar is dit citaat terug te vinden en in welke context staat het?
En wat wil je hiermee zeggen?

dit citaat is terug te vinden in een bestuursverslag van een Stichting die EHBO-diensten levert. Echter dit verslag is niet openbaar. En wat ik ermee wil zeggen...lees de letterlijke tekst...aangezien de IGZ ook altijd op de letter kijkt.  ;D


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2013, 10:31:39
Heeft iemand al een onderbouwing van de LPEV gezien? Vooralsnog blijft het artikel een losse flodder waarbij mij onduidelijk blijft waar de stelling op gebaseerd is.


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #67 Gepost op: 20 oktober 2013, 17:30:31
Zoals gezegd, normaal gesproken laat ik me niet zo gauw verleiden te reageren maar het bovenstaande lezende kan ik niet anders dan reageren op : "Spreken voor eigen parochie en/of voor het eigen straatje voor geldelijk gewin....etc."

"We" (een aantal mensen die al jaren in de evenementhulpverlening werken en/of vanuit hun professie te maken krijgen met de hv'ers in de evenementhulpverlening) zijn in het geheel niet uit op geldelijk gewin met de aanstaande oprichting van de stichting EHN. Daarom is het ook een stichting (geen winstoogmerk). Sterker nog : we willen juist zo budgetvriendelijk werken maar helemaal gratis, nee die tijd is voorbij!  Daarnaast willen we allemaal dat er niveau komt in de verticale richting. Er zijn genoeg Jip en Jannekes die méér willen leren in het vak van bevlogen en motiverende docenten. De tijd dat je dan ook "gratis" een opleiding kon volgen is bijna overal voorbij. Ik snap dan ook niet goed waarom mensen die "door willen leren" in dit vak ervan uitgaan dat er niets betaald hoeft te worden. Misschien is dit wel de aard van het Nederlandse beestje?  ::)

Dan het deel waarvan gezegd wordt dat er een wettelijk kader is dat onderscheid maakt in twee smaken; EHBO (BLS) of ALS. Het is maar de vraag of dat dit zo is want een GHOR is niet een wetgever maar juist een gewaardeerd uitvoerend partner. Toen ik laatst op een bespreking was bij het ministerie voor VWS over dit onderwerp (evenementenhulpverlening) werden we juist met open armen ontvangen om inzicht te bieden op de hedendaagse markt, inzichten en toekomstige perspectieven. Er werd ook duidelijk gesteld dat "de markt" aan zelfregulering moet gaan doen en dat er van diverse kanten behoefte voor is. De tijd van vrijheid blijheid is toch écht voorbij of moeten we wachten op meer in het oog springende dieptepunten (lees : onjuist aangepakte incidenten) waarna de overheid de handschoen oppakt? Ik kan je er zo een paar uit de mouw schudden die daadwerkelijk plaats hebben gevonden.

Op het forum las ik ook al meermaals topics waarvan mij de haren in de nek overeind gingen staan. Onlangs nog de topic over de juridische mogelijkheden van een coniotomie die als leek uitgevoerd konden worden?! Dat lees ik en dan denk ik : "Hè, is deze persoon nou helemaal idioot geworden?" Het is toch te gek voor woorden dat er mensen zijn die dit verkondigen aan hun cursist én zich op de borst kloppend een bekwaam instructeur durven noemen ?! Ik heb jaren mogen leren voor dit vak, nog even los van de vervolgjaren voor de klas, en dan komt er iemand die een paar zaterdagen les heeft gekregen in het lesgeven en die roept dan zoiets? Tsssss !!!

Nee, neem dan zo'n initiatief als het boek van Pim. Geweldig dat er mensen zijn die "niet kletsen maar poetsen" en met dit soort initiatieven invulling geven aan een eigen passie en het delen ervan !! Jammer dat als je dit doet er meteen een hele berg "deskundigen" over je heen tuimelen die het allemaal beter weten óf mensen kennen die het beter weten of men roept dat men "geldelijk gewin" nastreeft. Hoe anders? Een boek dat bol staat van de reclame uitingen waar niemand op zit te wachten?

Hulde voor de Pimmers in de (eerstehulp)maatschappij !!
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


PdR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #68 Gepost op: 5 november 2013, 08:50:06
Citaat van: Meducare link=msg=1212041 date=1382283031
...
Nee, neem dan zo'n initiatief als het boek van Pim. Geweldig dat er mensen zijn die "niet kletsen maar poetsen" en met dit soort initiatieven invulling geven aan een eigen passie en het delen ervan !! Jammer dat als je dit doet er meteen een hele berg "deskundigen" over je heen tuimelen die het allemaal beter weten óf mensen kennen die het beter weten of men roept dat men "geldelijk gewin" nastreeft. Hoe anders? Een boek dat bol staat van de reclame uitingen waar niemand op zit te wachten?

Hulde voor de Pimmers in de (eerstehulp)maatschappij !!
Dank! :D
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2015, 07:42:50
Sinds de commercie in de negentiger jaren heeft ingesprongen op EHBO opleidingen vind ik het niveau en kwaliteit van EHBO en LEH dramatisch achter uitgehold en voldoen m.i. niet meer aan de hedendaagse behoeften en eisen.
Welke waarde kan er nog aan de huidige standaard EHBO diploma's van bijvoorbeeld het Oranje Kruis worden toebedeeld ten aanzien van de hedendaagse regelgeving en behoefte?
Graag jullie reactie en/of opbouwende kritiek.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.