Ik vind het juist heel goed voldoen aan de huidige eisen. Er is bewust gekozen om meer richting de passanten hulpverlening te gaan. Daardoor zijn veel meer mensen in staat om bepaalde basiskennis op te doen en wordt EHBO veel toegankelijker voor iedereen. Ik heb veel liever dat 1 op de 10 mensen de huidige, eenvoudigere, EHBO vaardigheden heeft en goed een stabiele zijligging, heimlich, reanimatie, aed, zach, een drukverbandje etc. kan uitvoeren en ook niet bang is om dat te doen als het nodig is. In plaats van dat EHBO nodeloos ingewikkeld en elitair gehouden wordt, waarvoor je een half jaar op cursus moet en 1 op de 1000 mensen maar iets kan doen als ik zomaar ineens in een pinda stik.
Voor evenementenhulpverlening is het daarmee niet meer geschikt nee. Maar het doel van het oranje kruis en rode kruis is ook niet om evenementenhulpverleners op te leiden, maar om zo veel mogelijk mensen ehbo kennis op te laten doen. Ik denk dat ze daarvoor wel de goede weg zijn ingeslagen. Voor evenementenhulpverleners zul je aanvullende opleidingen en trainingen moeten realiseren, en dat doen ze ook.