GRIP 1 Zeer grote brand (Explosie in woning) Genemuidenstraat - Den Haag 22-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Explosie in woning) Genemuidenstraat - Den Haag 22-09-2013  (gelezen 15852 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Arie link=msg=1203699 date=1379924677
Bedoel jij niet die gasexplosie elders in de Herman Costerstraat, op 28 juni 2003 bij dat plein? Waar toen een gastank is ontploft van een juwelierszaak/smederij? Dat was toen veel groter dan MB namelijk en daar is toen op de begane grond een winkel ontploft en de brokstukken kwamen toen op de Haagse markt terecht.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/725028/2003/06/28/Gewonden-door-gasexplosie-winkelpand-in-Den-Haag.dhtml
Ja die bedoelde ik. Ik had alleen de tekst neergezet; (ik denk een mod) iemand anders die link erbij.

Maar ik bedoelde inderdaad het incident uit 2003.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: silque link=msg=1203719 date=1379928791
Arie,
Het filmpje op jullie website op 0:55 deed mijn haren recht overeind staan. Ik hoop dat ik het verkeerd inschat, maar zoals ik het hoor is dit een discussie tussen pers en politie met daarin de tekst 'Veiligheid is mijn probleem'. Die ervaring heb ik nou altijd in Den Haag, er zijn duidelijke afspraken mbt de politie perskaart en één van de onderdelen hierop is veiligheid. Als wij dan iemand met perskaart wegsturen omwille van de veiligheid krijgen we ALTIJD een discussie want de fotograaf bepaalt zelf wel wat veilig is en wat niet.  :-\

Overigens is dit niet naar jou of regio15 gericht, misschien hoor ik het zelfs wel verkeerd. Het viel me gewoon even op, ik heb deze discussies zovaak meegemaakt en het leidt altijd tot irritaties. Voor de duidelijkheid, de hulpdiensten bepalen of iets veilig is en niet de pers. Maar dat is weer een andere discussie....
Als het echt onveilig is, kunnen er ook geen hulpverleners zonder persoonlijke beschermingsmiddelen rondlopen. Denk aan de achterzijde (zijde Leyweg, zeg maar) waar geen pers werd toegelaten, maar waar wel een 10-tal politie agenten rondliep in witte blouses. Dat is niet met elkaar in overeenstemming.

De politie eenheid Den Haag gebruikt het argument 'veiligheid' te pas en te onpas om de pers op incidentlocaties te weren.

Er zijn afspraken t.a.v. toegang tot de locaties, ondertekend door Henk van Essen - zie http://www.mediabelangen.nl/oplossingHaaglanden.html Maar keer op keer houden politiemensen in Den Haag zich daar niet aan. Jij zegt dat persoonlijke veiligheid van de persmuskiet daar deel van uitmaakt, maar dat aspect vind ik dus niet in die afspraken terug. Wel in de afspraken met de brandweer, waarin nog eens expliciet genoemd wordt dat onze persoonlijke veiligheid ook onze eigen verantwoordelijkheid is.

In de afgelopen maanden hebben we 5 voorbeeldcases aanhangig gemaakt volgens de standaard klachtenprocedure. In alle gevallen hebben we gelijk gekregen: het optreden van de politiemensen was niet correct en we hadden gewoon toegang moeten krijgen. In die klachtenprocedures is ook dat argument van 'voor je eigen veiligheid' besproken en verworpen, net zoals argumenten als 'in de stormfase wil ik even duidelijkheid scheppen' (is jurisprudentie over) en de privacy van slachtoffers en de ethische overwegingen. Bij de afhandelingsbrief zit zelfs een excuusbrief van Henk van Essen.

Maar desondanks roept de politie eenheid Den Haag telkens weer 'voor je eigen veiligheid' en gaat het lintje er weer voor. Vergelijk wat dat betreft eens met de mediaregeling in Rotterdam-Rijnmond - ook een dichtbevolkte stedelijke regio http://www.mediabelangen.nl/oplossingRdamRijnmond.html

Natuurlijk: hulpverlening en opsporing gaat voor het maken van beelden, laat dat duidelijk zijn. Maar het incidentterrein op de Genemuidenstraat was groot genoeg om zelf een plekje te zoeken, zonder in de weg te lopen of sporen te verstoren. Desondanks werden we weggestuurd op een plek die lag op 110 meter (!) uit de gevel van het getroffen pand. Zelfs met de eerste explosie zijn de brokstukken zo ver niet gekomen. Ook stonden op dat 110 meter punt medewerkers van HTM, Joulz, officieren in 'gewoon uniform' (geen beschermende kleding bedoel ik) en ook weer veel agenten in de witte blouse. De geëvacueerde bewoners uit de flat stonden aan de zijde Loevesteinlaan zelfs dichterbij dan dat op de HTM bussen te wachten. Dus kom nou niet met 'is gevaarlijk' en 'was voor je eigen veiligheid' - dan hadden die politieagenten en de bewoners daar ook niet kunnen staan.

Dit zijn ingrijpende gebeurtenissen voor een wijk of zelfs een stad. Mensen hebben er recht op te weten wat er gebeurd is, en of het optreden van de hulpdiensten effectief is geweest. Als de politie dat krampachtig gaat afschermen ontstaat er achterdocht en wantrouwen bij de burgers - het 'mannen in witte pakken' effect van de Bijlmerramp, zeg maar.

We gaan deze case als gezamenlijke vertegenwoordigers van de media weer aanhangig maken bij Henk van Essen en de burgemeester van Den Haag. Het kan niet zo zijn dat de politie bepaalt waar we wel of niet beeld van mogen maken, uit welke hoek dat moet gebeuren, en waar we wel of niet verslag van kunnen doen. Zolang we niet in de weg lopen en geen sporen verstoren, horen we vrijuit te kunnen werken. Geen persvakken, geen gezeik. Dat is de mediaregeling. Zelf je positie kiezen, met respect voor de hulpverlening en voor sporen (en daar wil ik in het geval van bijvoorbeeld AT inzetten ook nog wel 'respect voor het verrassingseffect' aan toevoegen).

Overigens, over de sporen.... we zijn nu weer gevraagd om onze beelden uit de beginfase op te leveren voor team Brandonderzoek. Maar we hebben nu dus veel minder beelden kunnen maken. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat de recherche of de VOA interessante dingen ziet op onze beelden - juist omdat we er vaak zo snel bij zijn en er dan nog geen 200 hulpverleners overheen gelopen zijn. Maar in dit geval is dat dus ook niet mogelijk.

Peen

PS: Silque - meer info via PM, als je over die cases wil weten etc.
Redacteur van


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: silque link=msg=1203719 date=1379928791
Arie,
Het filmpje op jullie website op 0:55 deed mijn haren recht overeind staan. Ik hoop dat ik het verkeerd inschat, maar zoals ik het hoor is dit een discussie tussen pers en politie met daarin de tekst 'Veiligheid is mijn probleem'. Die ervaring heb ik nou altijd in Den Haag, er zijn duidelijke afspraken mbt de politie perskaart en één van de onderdelen hierop is veiligheid. Als wij dan iemand met perskaart wegsturen omwille van de veiligheid krijgen we ALTIJD een discussie want de fotograaf bepaalt zelf wel wat veilig is en wat niet.  :-\

Overigens is dit niet naar jou of regio15 gericht, misschien hoor ik het zelfs wel verkeerd. Het viel me gewoon even op, ik heb deze discussies zovaak meegemaakt en het leidt altijd tot irritaties. Voor de duidelijkheid, de hulpdiensten bepalen of iets veilig is en niet de pers. Maar dat is weer een andere discussie....

Sorry dat ik jouw posting aan mij gericht nu pas zie.

Ik sluit mij bij de reactie van Peen van Dienst aan.

Overigens was de tekst 'en nu optiefen' niet van onze fotograaf maar van de agent. :)

Deze discussie is hier wellicht niet op zijn plaats, maar ik constateer een nogal grote discrepantie tussen de bejegening op straat richting persmensen en de verzoeken/smeekbedes achteraf om beelden vanuit brandweer- en politie instanties en/of vanuit individuele hulpverleners. Kennelijk zijn wij achteraf heel 'interessant' maar moeten wij ten tijde van het incident vooral onze plaats weten en niet z*****.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Edit: ik zie op de kaart van Haaglanden wel het argument 'eigen veiligheid' staan.

Maar bij Rotterdam-Rijnmond en Hollands-Midden is dat dus expliciet andersom benoemd: veiligheid is eigen verantwoordelijkheid.

Eén land, 1 wet. Inmiddels 1 politie organisatie. Leg het mij maar uit. Maar goed: in die 5 afgehandelde klachten bij eenheid Den Haag is dat argument 'veiligheid van de persmuskiet' dus ook benoemd en verworpen (die mediaregelingkaart dateert van een jaar of 4 geleden).

En dat bedoel ik met 'typisch eenheid Den Haag'. Toch er weer over beginnen.

Peen
Redacteur van


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik zie nu de reactie pas, ik ben via PM in gesprek met Peen van Dienst. Ik ga dus ook alleen via PM verder om dit topic niet te verstoren.  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Redactie Regio15.nl ‏@regio15 5m
Onderzoek van de politie heeft uitgewezen dat hij de explosie en de daarop volgende brand zelf heeft veroorzaakt. http://www.regio15.nl/politie


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Volledige link: http://www.regio15.nl/politie/persberichten/17631-den-haag-identiteit-slachtoffer-genemuidenstraat-bekend

Het gerucht ging daar al op dat moment, maar het is nu dus bevestigd.

Peen
Redacteur van


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
RAC-centralist en vrijwillige brandweerman Peter Smit (jullie weten wel, van die verhalen op de site van Regio15) was toevallig in de buurt met zijn gezin ten tijde van de brand.

Hij heeft er over geschreven: http://www.regio15.nl/weblogs/peter-smit/2011-en-ouder/85-2013/17725-zondagmiddag-22-9-2013
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)