Middelbrand (woning) Nederwoudseweg - Barneveld 03-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Nederwoudseweg - Barneveld 03-10-2013  (gelezen 6866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2013, 22:50:51
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207171 date=1380919142
Inderdaad.



Tegenwoordig zit er een luik voor om de extra spulletjes binnen te houden. (Kraansleutel, opzetstuk, en een paar toevoersslangen)

Hoe wordt de tank gevuld. Op de foto kan ik geen pers van de pomp naar de tank ontdekken of zit die op de foto soms achter de pompunit ?
Of wordt hier niet gedaan aan winning vanaf open water naar de tank.
Wel zuig 4 " naar 2x 3" pers en 2x3" direct van de tank en 1x4" direct van de tank.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:01:33
De tankwagen word bijna alleen maar gevuld op brandkranen. In ons gebied is zeer weinig open water. De gemeente Barneveld is 173KM2 groot. Daarvan is 0,73KM2 oppervlakte water. Het voertuig is ook niet voorzien van Zuigslangen. Hoe de bediening exact werkt weet ik niet. Ik weet wel dat er geen pomp in aanjaagverband nodig is om de tank te vullen.

Onze andere tankwagen is ook zelfvoorzienend en ook niet voorzien van Zuigslangen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:16:11
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207177 date=1380920493
De tankwagen word bijna alleen maar gevuld op brandkranen. In ons gebied is zeer weinig open water. De gemeente Barneveld is 173KM2 groot. Daarvan is 0,73KM2 oppervlakte water. Het voertuig is ook niet voorzien van Zuigslangen. Hoe de bediening exact werkt weet ik niet. Ik weet wel dat er geen pomp in aanjaagverband nodig is om de tank te vullen.

Onze andere tankwagen is ook zelfvoorzienend en ook niet voorzien van Zuigslangen.

Als ik het leidingsysteem op de foto bekijk kan deze pomp als er geen zuigslangen aan boord zijn alleen worden gebruikt voor het afgeven van water uit de tank via de 2 stuks 3" pers op de pomp.
Daarnaast kan er via de 4" (links op de tank) water worden afgegeven vanuit de tank en via de 2x3" rechts op de tank, dat alles wel alleen op zwaartekracht.

Als de tank anders dan vanaf een brandkraan moet worden gevuld heb je nmm een andere pomp nodig (autospuit of MSA oid.)
Overigens wel een langdradige geschiedenis vullen vanaf een brandkraan op "brandkraandruk".

Overigens opmerkelijk dat er tussen de pomp en de 4" buis geen flexibel zit. De pomp zal altijd iets trillen dus op den duur heb je zo wel kans op schade.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:19:42
Citaat van: Thor link=msg=1207179 date=1380921371
Als ik het leidingsysteem op de foto bekijk kan deze pomp als er geen zuigslangen aan boord zijn alleen worden gebruikt voor het afgeven van water uit de tank via de 2 stuks 3" pers op de pomp.
Daarnaast kan er via de 4" (links op de tank) water worden afgegeven vanuit de tank en via de 2x3" rechts op de tank.

Als de tank anders dan vanaf een brandkraan moet worden gevuld heb je nmm een andere pomp nodig (autospuit of MSA oid.)

Overigens opmerkelijk dat er tussen de pomp en de 4" buis geen flexibel zit. De pomp zal altijd iets trillen dus op den duur krijg je zo wel schade.
.
Ik vermoed dat hij via de leiding aan de linkerzijde van het voertuig gevuld zal worden, aangezien dit een directe leiding naar de tank is. Wellicht via een systeem op de kazerne, dan wel met een andere pomp. Brandkraan zal te lang duren 17.500ltr aan water vullen duurt te lang.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #24 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:24:13
De 2 aansluitingen op de pomp zijn de uitgang van de tank. Vanuit die aansluiting gaat het water naar de brand toe. De 2 aansluitingen helemaal rechts worden aan de toevoerslangen gekoppeld.  De functie van de grote koppeling links heb ik nog niet gezien.

Ik heb gezien dat de Tankwagen gevuld werd rechtstreeks vanaf de brandkraan. Ik heb echter ook gezien dat er een MSA tussen stond. Dat zal waarschijnlijk voorkeur hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:29:07
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207181 date=1380921853

Ik heb gezien dat de Tankwagen gevuld werd rechtstreeks vanaf de brandkraan. Ik heb echter ook gezien dat er een MSA tussen stond. Dat zal waarschijnlijk voorkeur hebben.
Maar heeft dit voertuig een eigen opzetstuk die ze op een ondergrondse brandkraan kunnen plaatsen? Want dan heeft hij gewoon als haler op de brandkraan gestaan, en heeft de brandkraan alleen gedient om de tank gevuld te houden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:30:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1207180 date=1380921582
.
Ik vermoed dat hij via de leiding aan de linkerzijde van het voertuig gevuld zal worden, aangezien dit een directe leiding naar de tank is. Wellicht via een systeem op de kazerne, dan wel met een andere pomp. Brandkraan zal te lang duren 17.500ltr aan water vullen duurt te lang.

Aan een gemiddelde brandkraan zal het vullen ca 20 minuten duren. Misschien gaat het vullen aan de kazerne met een aparte pomp sneller maar dan heb je altijd de tijd voor het heen en weer rijden naar de brand.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:31:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1207182 date=1380922147
Maar heeft dit voertuig een eigen opzetstuk die ze op een ondergrondse brandkraan kunnen plaatsen? Want dan heeft hij gewoon als haler op de brandkraan gestaan, en heeft de brandkraan alleen gediend om de tank gevuld te houden.

Het voertuig is voorzien van een opzetstuk, puthaak en een aantal toevoerslangen.

De keren dat ik het voertuig gezien heb rechtstreeks op de brandkraan was dat tijdens het pendelen van water. De inzet met de MSA was overigens ook met pendelen, echter reed toen ook de tankwagen van Ede mee. Deze heeft helemaal geen eigen pomp.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:33:28
Citaat van: Thor link=msg=1207183 date=1380922246
Aan een gemiddelde brandkraan zal het vullen ca 20 minuten duren. Misschien gaat het vullen aan de kazerne met een aparte pomp sneller maar dan heb je altijd de tijd voor het heen en weer rijden naar de brand.

20 minuten is vaak wel redelijk vol te houden. We hebben hier blusvoertuigen met gemiddeld zo'n 4000 liter in de tank. En bij grote inzetten worden er vaak meerdere Tankwagens ingezet. (Kootwijkerbroek 17.500 liter, Barneveld 7.500 liter, Ede 21.000 Liter, Doorwerth 8000 liter)

Wanneer het pendelen dan nog niet hard genoeg gaat worden de TS'sen van Harskamp, Ede of Otterlo ingezet. Deze vervoeren 10.000 liter water.

Bij de inzet afgelopen nacht stond Kootwijkerbroek als buffer, en was de Tankwagen van Barneveld aan het pendelen om Kootwijkerbroek vol te houden. Dat was afdoende voor deze inzet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:39:25
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207181 date=1380921853
De 2 aansluitingen op de pomp zijn de uitgang van de tank. Vanuit die aansluiting gaat het water naar de brand toe. De 2 aansluitingen helemaal rechts worden aan de toevoerslangen gekoppeld.  De functie van de grote koppeling links heb ik nog niet gezien.

Ik heb gezien dat de Tankwagen gevuld werd rechtstreeks vanaf de brandkraan. Ik heb echter ook gezien dat er een MSA tussen stond. Dat zal waarschijnlijk voorkeur hebben.

De functie van de 4" aansluiting is a. waterafgifte vanuit de tank via een 4 " middels de zwaartekracht of via de pomp middels de 2x3" pers op de pomp en b. vullen middels een 4 " middels een MSA of autospuit of een andere pomp van grotere capaciteit.

Een MSA lijkt mij ook de voorkeur te hebben, werkt wel wat sneller.

Ook kunnen ze de tank vullen met de pomp via de zuig 4" en de twee persen 3" op de pomp middels slangen naar de twee 3" aansluitingen rechts.
Dus dan heb je geen MSA oid nodig.