Middelbrand (woning) Nederwoudseweg - Barneveld 03-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Nederwoudseweg - Barneveld 03-10-2013  (gelezen 6948 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2013, 00:20:41
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207207 date=1380924704
Aha. Ik ben zelf niet helemaal thuis in het pomp/toevoer en zuig idee. Vandaar dat dit niet in mijn kennis valt. Je kunt inderdaad met gewone 3 duimers niet uit te tank zuigen, dan zou je een zuigslang aan moeten koppelen. Ik dacht echter dat het voertuig geleegd werd door de wet van de zwaartekracht. De constructie leent zich daar wel voor gezien de tank een klein beetje scheef staat.

Als jij echter zegt dat er wel een pomp in zit geloof ik jou direct.  O0

Het leeglopen zou nog wel kunnen,door de wet van de zwaartekracht, alleen het overbruggen van de afstand naar de blussende eenheden en het binnenkomen van het water daar is dan een probleem.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #41 Gepost op: 5 oktober 2013, 00:32:18
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1207210 date=1380925055
Alleen die TW mag er iets langer over doen als het eerst uitrukkende voertuig.
Het pendelen doe je idd niet met 6 man aan boord alleen in NL is de regelgeving nog steeds zo dat je of met een volledige bezetting voor het betreffende voertuig uitrukt, of niet.
Dus de uitruk met een TS doe je met minimaal 6 mensen of je rukt niet uit.
Dat betekent dat je op de plaats incident een gezellig cafeetje kunt beginnen voor de mensen die wel zijn uitgerukt maar niet hoeven te worden ingezet.
Ook betekent het dat je i.p.v. tankwagens overal 2e TSsen moet gaan stationeren i.v.m. restdekking want hoe kleiner de tank hoe meer voertuigen je nodig hebt om de pendel lopende te houden.

Binnen een aantal jaren heb je het moderne GWT waarmee je binnen 20 minuten water kunt leveren.
Middels de haspels, reels gaat het uitrijden veel sneller etc.

Zie voor de haspels : IBP oefening Maasvlakte Rotterdam


moet natuurlijk wel op iets kleinere schaal !

In plaats van 1 x 6 " 2x4" uitrijden levert bijv. dat de eerste slang 4" binnen de helft van de tijd van een 6" is gevuld en er dus water bij de brand is en naast elkaar uitrijden van haspels is geen enkel probleem etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #43 Gepost op: 5 oktober 2013, 15:15:15
Citaat van: Thor link=msg=1207219 date=1380925938
Binnen een aantal jaren heb je het moderne GWT waarmee je binnen 20 minuten water kunt leveren.
Middels de haspels, reels gaat het uitrijden veel sneller etc.

Zie voor de haspels : IBP oefening Maasvlakte Rotterdam


moet natuurlijk wel op iets kleinere schaal !

In plaats van 1 x 6 " 2x4" uitrijden levert bijv. dat de eerste slang 4" binnen de helft van de tijd van een 6" is gevuld en er dus water bij de brand is en naast elkaar uitrijden van haspels is geen enkel probleem etc.

Hoe wil je de tijd overbruggen als na 3 tot 5 minuten de tank van de TS leeg is ?
En hoe doe je dat in het midden van een stad waar geen geschikte waterwinplaatsen zijn voor een WTS ?
En hoe denk je over de verkeershinder die het WTS oplevert voor gewoon verkeer en voor bijstand verlenende eenheden ?

WTS is een handig systeem in gebieden welke daar geschikt voor zijn maar er zijn voldoende gebieden waar een WTS een zo goed als nutteloos systeem is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #44 Gepost op: 6 oktober 2013, 11:21:58
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1207346 date=1380978915
1.Hoe wil je de tijd overbruggen als na 3 tot 5 minuten de tank van de TS leeg is ?
2.En hoe doe je dat in het midden van een stad waar geen geschikte waterwinplaatsen zijn voor een WTS ?
3.En hoe denk je over de verkeershinder die het WTS oplevert voor gewoon verkeer en voor bijstand verlenende eenheden ?

4.WTS is een handig systeem in gebieden welke daar geschikt voor zijn maar er zijn voldoende gebieden waar een WTS een zo goed als nutteloos systeem is.

Uit het filmpje Waterdragers van brandweer Drenthe het volgende (uitgangspunten dus bij de keuze voor de tankagens ):

-een tank van 2000 liter is voldoende voor 7 minuten blussen
-300 vulpunten max. afstand tot een vulpunt 2500 meter
-vullen 15000 liter duurt 8 minuten (dus men rekent met een gem. vulcapaciteit van 2000 liter/minuut)
-een tankwagen voert 15000 liter per half uur aan

ad1. als je dus in de toekomst kiest voor autospuiten met een tank van 6000 liter kun je volgens brandweer Drenthe ruim 20 minuten blussen.
       een modern WTS zal in de toekomst makkelijk binnen 20 minuten zijn te realiseren
ad2.als er midden in een stad geen geschikte waterwinplaatsen zijn voor een WTS zijn die er dus dan ook niet voor de tankwagens
ad3.volgens brandweer Drenthe zijn de tankwagens bedoeld om de tijd tot het WTS in werking is te overbruggen, dus die verkeershinder heb je toch
ad4.welke zijn de gebieden waar een WTS een zo goed als nutteloos systeem is ?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #45 Gepost op: 6 oktober 2013, 22:36:02
Citaat van: Thor link=msg=1207532 date=1381051318
Uit het filmpje Waterdragers van brandweer Drenthe het volgende (uitgangspunten dus bij de keuze voor de tankagens ):

-een tank van 2000 liter is voldoende voor 7 minuten blussen
-300 vulpunten max. afstand tot een vulpunt 2500 meter
-vullen 15000 liter duurt 8 minuten (dus men rekent met een gem. vulcapaciteit van 2000 liter/minuut)
-een tankwagen voert 15000 liter per half uur aan

ad1. als je dus in de toekomst kiest voor autospuiten met een tank van 6000 liter kun je volgens brandweer Drenthe ruim 20 minuten blussen.
       een modern WTS zal in de toekomst makkelijk binnen 20 minuten zijn te realiseren
ad2.als er midden in een stad geen geschikte waterwinplaatsen zijn voor een WTS zijn die er dus dan ook niet voor de tankwagens
ad3.volgens brandweer Drenthe zijn de tankwagens bedoeld om de tijd tot het WTS in werking is te overbruggen, dus die verkeershinder heb je toch
ad4.welke zijn de gebieden waar een WTS een zo goed als nutteloos systeem is ?
ad 1 Een TS BZK bepakt met 6000 liter water vergt toch een voertuig met 3 assen dus minder goed inzetbaar in steden en nieuwbouwwijken
ad 2 Met een tankwagen kun je grotere afstanden overbruggen, dus desnoods op meer als 3 km wat met een WTS erg lastig wordt
ad 3 zie ad 4
ad4 bijna de hele Veluwe grote delen van Drenthe want een WTS heeft open water nodig waar de tankwagen ook een geboorde put als water win punt kan gebruiken