Da's niet helemaal waar, maar wel bijna. Voor de geschiedenis moeten we terug naar de eerste invoering van IM op rijkswegen, alweer vele jaren geleden (eind jaren 90... dacht ik). Dit IM werd geïnitieerd door RWS, waarbij hulpdiensten en ANWB (destijds de belangrijkste zo niet enige pechhulpverlener op de rijkswegen) samen gingen werken om incidenten op een veilige manier af te schermen en zo snel mogelijk op te lossen. Een pechgeval dat bij de ANWB terecht kwam werd via de ANWB naar RWS een IM-melding, maar de ANWB handelde dit verder zelf zo snel mogelijk af, eventueel samen met RWS. Voor overige gevallen had RWS contracten met bergers.
Na enige tijd ontstonden er wat praktische problemen, o.a. voor wat betreft de kosten van de maatregelen. IM hield immers in dat je een schade-/pechgeval simpelweg naar de eerste veilige plaats brengt (op kosten RWS) en vanaf daar is het een verzekeringskwestie. Sommige verzekeraars werkten echter met vaste bergingsbedrijven en dat levert natuurlijk problemen op als je alleen maar een 2e berging mag doen en de concurrent doet de eerste berging. Dit in combinatie met de trend dat ook op niet-rijkswegen (provinciale wegen, gemeentelijke wegen) steeds meer IM werd ingevoerd, en het feit dat er meer pechhulpverleners op de markt kwamen (o.a. Route Mobiel), heeft ertoe geleid dat ook de verzekeraars zich achter IM hebben geschaard en een oplossing hebben gezocht.
Het resultaat is dat het IM wordt "gecoördineerd" door een stichting IM Nederland, als ik het goed heb opgezet door de verzekeraars. Deze stichting heeft Nederland opgedeeld in rayons, en per rayon wordt een vaste berger voor IM gecontracteerd. Alle wegbeheerders in het gebied conformeren zich aan deze contracten en sluiten dus niet zelf de contracten met de bergers meer af. De eerste berging is dan ook niet meer naar de eerste veilige plaats, maar naar het depot van de gecontracteerde berger. Vanaf daar regelt de verzekeraar zelf verder transport.
De rol van de ANWB hierin is van een van de eerste partners overgegaan naar een deelnemer, net als iedere andere pechhulpverlener dit zou kunnen doen.