Een top 10 aan irritaties?
Ik zal mijn best doen het te beperken tot een 5 tal in willekeurige volgorde
:
- Alarmlichten inschakelen als je een stopteken geeft waardoor de auto erachter gaat inhalen omdat hij niet verder dan de bumper van de auto voor hem kijkt.
- "Imitatie-verkeersregelaars", lees: wegwerkers, bouwvakkers, straatvegers, fietscoaches, etc. etc. die het verkeer staan te regelen in een geel of oranje hesje. Dat is 1. niet hun taak, 2. niet hun verantwoordelijkheid, 3. niet hun vak, 4. niet waar ze voor verzekerd zijn, 5. gewoon niet toegestaan. (overigens: niemand die het verschil ziet, zelfs vrienden van mij niet
)
- Mensen die niet weten hoe een verkeersregelaar er sinds de regeling verkeersregelaars 2009 uit hoort te zien. "er staat geen verkeersregelaar op je hesje" of "bij de berichten in de krant staat een ander hesje" of erger nog: "jij mag geen boete geven, dus ik rij lekker door" (deel 1 hebben ze dan gelijk in, maar deel 2 gaat bij een stopteken echt niet op).
- ongeduldige automobilisten (gek genoeg overkomt me dat bijna alleen in Amsterdam...).
- Collega's die graag de binnenkant van hun auto bekijken, en gewoon helemaal niks uitvoeren.
- Geen richting aangeven (in dat geval ga je bij mij rechtdoor, is dat afgesloten dan kies ik willekeurig een kant voor je. Zo reed er eens iemand tot 2x toe rechtdoor over een kruising, terwijl hij de eerste keer nog vroeg waarom hij er niet in mocht en ik antwoordde dat hij geen richting aangaf...)
- Mensen die denken dat ze haast hebben. (Kom je mij tegen en heb je haast: jaag me niet op, dat werkt averechts. Mijn collega heeft vast wel een auto die graag eerst mijn kant uit komt...)
- Politievoertuigen (opvallend én onopvallend) die het blauw aanzetten alleen voor de kruising waar jij staat te regelen. In Beverwijk hadden ze er nogal een handje van (2 jaar geleden). Hiermee heb ik trouwens 1 belangrijk probleem: blauwblauw kennelijk zonder reden had ook kunnen wachten. Blauwblauw met een reden zal vast ook wel heel effies kunnen wachten, je weet immers nooit of ze een reden hebben...
- Mensen die een vkr-hesje gebruiken voor van alles, behalve voor het regelen van verkeer. Denk hierbij aan: 1. vlag bij uitstekende lading (want heeft een driehoek
) 2. over de stoel van een scootmobiel (want heeft een driehoek en valt lekker op
) 3. als veiligheidshesje in de auto (kwam laatst een heel gezin in vkr-hes tegen dat (kennelijk) met pech stond.
Nou goed... 9 stuks zijn het er geworden
, binnen de top 10 in ieder geval
.
Daarnaast hanteer ik een soort ijshockey strafsysteem
.
- Heb ik een handheld-beller, dan blijft deze staan, bij voorkeur tot de telefoon weggelegd word, anders tot er vragen komen en ik het even uit kan leggen.
- Heb ik iemand die agressief doet door bijvoorbeeld met het gas te spelen, te toeteren, of te schreeuwen: dan blijft die persoon in het geval van een om-en-ommetje even staan en gaat het verkeer van mijn collega voor. (erg leuk als iemand dan toch doorrijd en de collega een mooie witte Touran met streepjes en een blauw geval op het dak heeft staan
) Uitzondering hierop is het wanneer mijn eigen veiligheid in het geding dreigt te komen (agressieniveau bijv. te hoog).
- Andere ongein zorgt er meestal voor dat ander verkeer voorrang krijgt op de "lastpak". Bij een kruising kan het betekenen dat de lastpak een keer word overgeslagen als hij alleen staat op die poot en anders stuurt de collega maar wat.
En tot slot zou ik graag zien dat de politie ook in vkr hes het verkeer gaat regelen. Misschien ontstaat er dan een duidelijker beeld in het verkeer, kan er wat vaker voor negeren aanwijzing geschreven worden en het werkte met de CAO-bijeenkomst in Den Haag ook prima.