GRIP 2 Zeer grote brand (Gazelle Rijwielfabriek) Wilhelminaweg - Dieren 05-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (Gazelle Rijwielfabriek) Wilhelminaweg - Dieren 05-10-2013  (gelezen 10314 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

info530

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Als de eerst opgeroepen eenheid niet binnen 6 minuten is uitgerukt (of zich heeft ingemeld) wordt een 2e eenheid geallarmeerd.

Wat ik in dit geval dan wel apart vind is dat er 2x dezelfde capcodes gebruikt zijn, met 2 verschillende voertuigen.


112hilversum

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Citaat van: Brandnetel link=msg=1207242 date=1380936023
p2kflex
02:57:53 05-10-13GROUP-1GLM_Prio 1 OMS BR O0304 KONINKLIJKE GAZELLE BV WILHELMINAWEG 8 DIE ch06 5131
0902396BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Besturing Kazerne)
0902390BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Blusploeg)
p2kflex
03:04:08 05-10-13GROUP-1GLM_Prio 1 OMS BR (ch06) (6 minuten regeling: ) O0304 KONINKLIJKE GAZELLE BV WILHELMINAWEG 8 DIE 5141
0902396BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Besturing Kazerne)
0902390BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Blusploeg)
p2kflex
03:16:08 05-10-13GROUP-1GLM_Prio 1 OMS BR (ch06) (6 minuten regeling: ) (OPS BR: middel) O0304 KONINKLIJKE GAZELLE BV WILHELMINAWEG 8 DIE 5396 9391 5141
MB0902396BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Besturing Kazerne)
MB0902390BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Blusploeg)
MB0902510BRW Gelderland-Midden (Rheden) (Voertuignavigatie)
MB0900048BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Monitorcode OvD Oost)
MB0902454BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD Rheden Alarmcode)
MB0900020BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Voorlichter van Dienst Oost piket)
p2kflex
03:19:13 05-10-13GROUP-1GLM_Prio 1 OMS BR (ch06) (6 minuten regeling: ) (OPS BR: middel) O0304 KONINKLIJKE GAZELLE BV WILHELMINAWEG 8 DIE 5151
MB0902392BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Bemanning HW)
MB0902396BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Besturing Kazerne)

wat is een 6 minuten regeling


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: info530 link=msg=1207365 date=1380985135
Als de eerst opgeroepen eenheid niet binnen 6 minuten is uitgerukt (of zich heeft ingemeld) wordt een 2e eenheid geallarmeerd.

Wat ik in dit geval dan wel apart vind is dat er 2x dezelfde capcodes gebruikt zijn, met 2 verschillende voertuigen.

Dat komt omdat Dieren zelf 2 TS'sen heeft. Wanneer het eerste voertuig niet vol komt, wordt de tweede gealarmeerd. In dit geval beetje vreemd natuurlijk. Maar uiteindelijk kregen ze toch beide TS'sen vol.

Citaat van: 112hilversum link=msg=1207372 date=1380987797
wat is een 6 minuten regeling

Is die vraag serieus?  ??? Het antwoord staat in de post boven je.  ::)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,364
Wordt ook gebruikt in MWBrabant; als een team zich niet binnen 6 minuten met de vereiste voertuigbezetting inmeldt op C2000 wordt automatisch het volgende dichtstbijzijnde team opgeroepen.


112hilversum

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
zag hem ook ja. was te laat


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Dan is de Pre Com pager wel een aanwinst want dan hoeft het geen 6 minuten meer te duren om te weten of ze de auto vol krijgen


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1207475 date=1381012198
Dan is de Pre Com pager wel een aanwinst want dan hoeft het geen 6 minuten meer te duren om te weten of ze de auto vol krijgen


Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn. Je weet echter niet of 't een éénmalig probleem is, of dat men in Dieren de auto met regelmaat niet vol krijgt. Als dat eerste het geval is, zou ik rustig aan doen en niet meteen voor 10.000 euro's aan nieuwe pagers aanschaffen van een systeem wat nog in een landelijke testfase zit.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Misschien een hele stomme vraag..... (maar ik vraag het mij af) Maar hoe zit het met de schade afregelen? Gezien het volgende....

Met die 6 minuten regeling betekend dus dat het eerste voertuig binnen 6 minuten niet vol is... Dus dan nog een keer alarmeren en zal die minimaal met 10 minuten ter plaatste zijn i.v.m. die 6 minuten regeling + aanrijdtijd... Vervolgens is 18 minuten later middelbrand afgekondigd dus waren ze in 10 - 18 minuten ter plaatse.

Ook gezien een brandweer woordvoerder in 1 filmpje van Omroep Gelderland zei dat ze ook een binnenaanval hebben geprobeerd... Maar dat dit gestaakt hebben i.v.m. te gevaarlijk en te groot werd, heel begrijpelijk na 10 - 18 minuten en veel brandbare onderdelen....

Dus stel dat de eerste voertuig, zoals gebruikelijk, wel vol was en dus met 5-10 minuten (gokje) vol zou zijn en dan ook ter plaatse... Dan misschien de binnenaanval wel gelukt kunnen zijn en heel veel bespaart had kunnen zijn.

Wie kan/wordt er dan in dit geval aansprakelijk gehouden i.v.m. de relatieve late aankomsttijd van de brandweer? (zoals ik eerder zei, ik vraag het me maar af)
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: patrickaap link=msg=1207625 date=1381091953
Misschien een hele stomme vraag..... (maar ik vraag het mij af) Maar hoe zit het met de schade afregelen? Gezien het volgende....

Met die 6 minuten regeling betekend dus dat het eerste voertuig binnen 6 minuten niet vol is... Dus dan nog een keer alarmeren en zal die minimaal met 10 minuten ter plaatste zijn i.v.m. die 6 minuten regeling + aanrijdtijd... Vervolgens is 18 minuten later middelbrand afgekondigd dus waren ze in 10 - 18 minuten ter plaatse.

Ook gezien een brandweer woordvoerder in 1 filmpje van Omroep Gelderland zei dat ze ook een binnenaanval hebben geprobeerd... Maar dat dit gestaakt hebben i.v.m. te gevaarlijk en te groot werd, heel begrijpelijk na 10 - 18 minuten en veel brandbare onderdelen....

Dus stel dat de eerste voertuig, zoals gebruikelijk, wel vol was en dus met 5-10 minuten (gokje) vol zou zijn en dan ook ter plaatse... Dan misschien de binnenaanval wel gelukt kunnen zijn en heel veel bespaart had kunnen zijn.

Wie kan/wordt er dan in dit geval aansprakelijk gehouden i.v.m. de relatieve late aankomsttijd van de brandweer? (zoals ik eerder zei, ik vraag het me maar af)

Goeie vragen, de brandweerwet spreekt inderdaad over opkomsttijden. Wanneer dat vanwege wat voor omstandigheden dan niet lukt zou je daar misschien de brandweer voor aansprakelijk kunnen stellen. Ik denk echter dat een beetje advocaat van de aangegeven argumenten direct gehakt zal maken. Probeer immers maar eens aan te tonen dat het total-loss voorkomen had kunnen worden, en dat de binnenaanval wel geslaagd was als de brandweer enige minuten eerder was.

Daarnaast is de vraag of de brandweer daadwerkelijk te laat geweest is. Het is niet erg ver rijden vanuit de kazerne en de 6minutenregeling is computer gestuurd. Zeker 's nachts is de opkomst altijd wat langer, maar de 6 minuten regeling veranderd niet. De kans bestaat dan ook dat het herhaalde alarm kwam op 't moment dat de laatste manschap net de TS instapte. Dan is er dus eigenlijk niets aan de hand.
Daarnaast is het ook mogelijk dat de bevelvoerder vergeten was te statussen naar uitgerukt, terwijl men misschien al lang en breed onderweg was.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: patrickaap link=msg=1207625 date=1381091953
Misschien een hele stomme vraag..... (maar ik vraag het mij af) Maar hoe zit het met de schade afregelen? Gezien het volgende....

Met die 6 minuten regeling betekend dus dat het eerste voertuig binnen 6 minuten niet vol is... Dus dan nog een keer alarmeren en zal die minimaal met 10 minuten ter plaatste zijn i.v.m. die 6 minuten regeling + aanrijdtijd... Vervolgens is 18 minuten later middelbrand afgekondigd dus waren ze in 10 - 18 minuten ter plaatse.

Ook gezien een brandweer woordvoerder in 1 filmpje van Omroep Gelderland zei dat ze ook een binnenaanval hebben geprobeerd... Maar dat dit gestaakt hebben i.v.m. te gevaarlijk en te groot werd, heel begrijpelijk na 10 - 18 minuten en veel brandbare onderdelen....

Dus stel dat de eerste voertuig, zoals gebruikelijk, wel vol was en dus met 5-10 minuten (gokje) vol zou zijn en dan ook ter plaatse... Dan misschien de binnenaanval wel gelukt kunnen zijn en heel veel bespaart had kunnen zijn.

Wie kan/wordt er dan in dit geval aansprakelijk gehouden i.v.m. de relatieve late aankomsttijd van de brandweer? (zoals ik eerder zei, ik vraag het me maar af)

Er zijn al eerder procedures gestart zoals bijv : http://www.limburger.nl/article/20110202/REGIONIEUWS01/110209934

De bewijslast en met name het toe te rekenen schadebedrag lijkt mij uiteindelijk nogal complex in dit soort situaties.