GRIP 2 Zeer grote brand (Gazelle Rijwielfabriek) Wilhelminaweg - Dieren 05-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (Gazelle Rijwielfabriek) Wilhelminaweg - Dieren 05-10-2013  (gelezen 10310 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Vooropgesteld: ik durf niets met zekerheid te zeggen maar....

- Er zijn veel meer plaatsen waar de opkomsttijd van 8 minuten niet gehaald wordt. Het is meer regel dan uitzondering dat de brandweer het niet haalt, blijkt uit eerder dit jaar uitgevoerd onderzoek. Bedrijven hebben daarentegen ook nog eens een 'langere' wettelijke opkomsttijd (10 minuten).

- Dat een voertuig niet direct vol is en een tweede alarmering noodzakelijk is, kan niet zonder meer worden gezien als een 'fout' van de brandweer. Wellicht wordt er met een 6-mans piketsysteem gedraaid en had de chauffeur net last van een scooter die niet startte -ik noem maar een zijweg. De brandweer kan immers nooit 100% garanderen dat zij binnen een bepaalde tijd uitrukt, ook in een beroepskazerne kan iemand een stap verkeerd zetten en geblesseerd raken voor de uitruk........

- Voor een aantal bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken zijn bepaalde veiligheidsklassen opgesteld. Eén van de 'parameters' is in sommige gevallen dat de civiele brandweer binnen 6 minuten ter plaatse is om bijvoorbeeld de sprinklerinstallatie te voeden of snel in te kunnen zetten. Ik vraag me af wat er gebeurt als in zo'n geval de brandweer niet binnen die tijd aanwezig is, omdat de zwaardere klasse (qua bescherming e.d.) uitgaat van een opkomsttijd van max. 15 minuten. Daar was hier overigens geen sprake van, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: patrickaap link=msg=1207625 date=1381091953
Misschien een hele stomme vraag..... (maar ik vraag het mij af) Maar hoe zit het met de schade afregelen? Gezien het volgende....

Met die 6 minuten regeling betekend dus dat het eerste voertuig binnen 6 minuten niet vol is... Dus dan nog een keer alarmeren en zal die minimaal met 10 minuten ter plaatste zijn i.v.m. die 6 minuten regeling + aanrijdtijd... Vervolgens is 18 minuten later middelbrand afgekondigd dus waren ze in 10 - 18 minuten ter plaatse.

Ook gezien een brandweer woordvoerder in 1 filmpje van Omroep Gelderland zei dat ze ook een binnenaanval hebben geprobeerd... Maar dat dit gestaakt hebben i.v.m. te gevaarlijk en te groot werd, heel begrijpelijk na 10 - 18 minuten en veel brandbare onderdelen....

Dus stel dat de eerste voertuig, zoals gebruikelijk, wel vol was en dus met 5-10 minuten (gokje) vol zou zijn en dan ook ter plaatse... Dan misschien de binnenaanval wel gelukt kunnen zijn en heel veel bespaart had kunnen zijn.

Wie kan/wordt er dan in dit geval aansprakelijk gehouden i.v.m. de relatieve late aankomsttijd van de brandweer? (zoals ik eerder zei, ik vraag het me maar af)

Een belangrijke juridische uitspraak is gedaan in een zaak tegen de brandweer Hilversum. De brandweer Hilversum was sporten aan de andere kant van de gemeente, er waren onderweg wegwerkzaamheden en daardoor kwamen ze later aan bij een woningbrand. Volgens de verzekering was de brandweer te laat, en om die reden was de brand onnodig groot geworden met extra schade tot gevolg. De rechter oordeelde dat de brandweer wel degelijk eerder ter plaatse had kunnen zijn, omdat de oorzaken van te laat komen te voorkomen waren geweest.  Bijvoorbeeld niet sporten aan de rand van je verzorgingsgebied en van te voren maatregelen treffen omdat de wegwerkzaamheden van te voren bekend waren. Toch hoefde de brandweer geen schade te betalen, omdat niet aangetoond kon worden in hoeverre de brand kleiner geweest zou zijn met minder schade tot gevolg als de brandweer wel op tijd c.q. eerder ter plaatse geweest zou zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Laten we meteen stellen dat we geen brandweerwet meer kennen, maar een besluit veiligheidsregio's. En die heb ik er meteen maar even bijgepakt
§ 2 Opkomsttijden
Artikel 3.2.1

    1. Het bestuur van de veiligheidsregio hanteert bij het vaststellen van de opkomstijden van een basisbrandweereenheid de volgende tijdnormen:

        a. vijf minuten bij gebouwen met een winkelfunctie met een gesloten constructie, gebouwen met een woonfunctie boven een gebouw met een winkelfunctie of gebouwen met een celfunctie;

        b. zes minuten bij portiekwoningen, portiekflats of gebouwen met een woonfunctie voor verminderd zelfredzamen;

        c. acht minuten bij gebouwen met een andere woonfunctie dan bedoeld onder a en b, of met een winkelfunctie, gezondheidszorgfunctie, onderwijsfunctie of logiesfunctie, en

       d. tien minuten bij gebouwen met een kantoorfunctie, industriefunctie, sportfunctie, bijeenkomstfunctie of een overige gebruiksfunctie.

    2. Indien het bestuur van de veiligheidsregio voor bepaalde locaties opkomsttijden vaststelt die afwijken van de tijdnormen, motiveert het de keuze van de locatie en de mate van de afwijking.

    3. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt geen opkomsttijd vast die hoger is dan achttien minuten.
Dus als ze met 10 minuten terplaatse zijn geweest hebben ze keurig voldaan aan de gestelde eisen. Die 1 of 2 minuten die ze later zouden zijn geweest maken echt niet meer uit over het brandverloop.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1207373 date=1380987897
Dat komt omdat Dieren zelf 2 TS'sen heeft. Wanneer het eerste voertuig niet vol komt, wordt de tweede gealarmeerd. In dit geval beetje vreemd natuurlijk.

Met de 6 minuten regeling wordt na 6 minuten de TS die als 2e in de KVT staat gealarmeerd. Bij posten met 2 (in dienst zijnde) TS'en zal de 2e TS gealarmeerd worden. Als daar verder geen nieuwe capcode(s) aan hangen dan heeft dat weinig zin natuurlijk, los van het feit dat dezelfde piepers voor een tweede keer gaan. In de tussentijd zou het zomaar kunnen zijn dat de eerste TS alsnog vol genoeg raakt, maar dat staat er in principe los van.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Hunter link=msg=1207662 date=1381135398
Met de 6 minuten regeling wordt na 6 minuten de TS die als 2e in de KVT staat gealarmeerd. Bij posten met 2 (in dienst zijnde) TS'en zal de 2e TS gealarmeerd worden. Als daar verder geen nieuwe capcode(s) aan hangen dan heeft dat weinig zin natuurlijk, los van het feit dat dezelfde piepers voor een tweede keer gaan. In de tussentijd zou het zomaar kunnen zijn dat de eerste TS alsnog vol genoeg raakt, maar dat staat er in principe los van.
Het heeft weldegelijk nut in het geval van Dieren. Aangezien de mensen die dachten "mijn bedje ligt lekker warm", of het kalmer aan doen. Dan alsnog de aansporing krijgen om alsnog op te komen, of wat haast te gaan maken. Enja die mensen heb je nog steeds.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Peter71 link=msg=1207665 date=1381135699
Het heeft weldegelijk nut in het geval van Dieren. Aangezien de mensen die dachten "mijn bedje ligt lekker warm", of het kalmer aan doen. Dan alsnog de aansporing krijgen om alsnog op te komen, of wat haast te gaan maken. Enja die mensen heb je nog steeds.

Een "heralarmering" is iets anders dan het alarmeren van een andere post. Dat laatste is de bedoeling van een 6-minuten regeling, anders kunnen alle 6-minutenregelingen de prullenbak in en kunnen we voortaan gewoon de eerder gealarmeerd ploeg heralarmeren. Dat bedoel ik met "heeft geen zin". Dat men de spuit toch vol weet te krijgen hoeft natuurlijk niet met de heralarmering te maken te hebben. Het kan zijn dat er nog steeds mannen onderweg waren. Ik heb het dan ook puur over de regeling zoals deze op papier staat en niet over het praktijkverloop van dit specifieke incident.

Want zeg nu toch zelf, het kan toch niet werkelijk zo zijn dat men van de ene post denkt "mijn bedje ligt lekker warm" en dat er een andere post wordt gealarmeerd terwijl men in Dieren "gesommeerd" wordt alsnog uit hun warme bedje te komen. Een regeling hoort uniform te zijn en niet te verschillen per post.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Hunter link=msg=1207667 date=1381136003
Een "heralarmering" is iets anders dan het alarmeren van een andere post. Dat laatste is de bedoeling van een 6-minuten regeling, anders kunnen alle 6-minutenregelingen de prullenbak in en kunnen we voortaan gewoon de eerder gealarmeerd ploeg heralarmeren. Dat bedoel ik met "heeft geen zin". Dat men de spuit toch vol weet te krijgen hoeft natuurlijk niet met de heralarmering te maken te hebben. Het kan zijn dat er nog steeds mannen onderweg waren. Ik heb het dan ook puur over de regeling zoals deze op papier staat en niet over het praktijkverloop van dit specifieke incident.

Want zeg nu toch zelf, het kan toch niet werkelijk zo zijn dat men van de ene post denkt "mijn bedje ligt lekker warm" en dat er een andere post wordt gealarmeerd terwijl men in Dieren "gesommeerd" wordt alsnog uit hun warme bedje te komen. Een regeling hoort uniform te zijn en niet te verschillen per post.
Zoals je ziet is de tweede maal de exact dezelfde melding eruit gegaan, met als enige toevoeging de 6 min regeling en een andere TS
p2kflex
02:57:53 05-10-13GROUP-1GLM_Prio 1 OMS BR O0304 KONINKLIJKE GAZELLE BV WILHELMINAWEG 8 DIE ch06 5131
0902396BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Besturing Kazerne)
0902390BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Blusploeg)
p2kflex
03:04:08 05-10-13GROUP-1GLM_Prio 1 OMS BR (ch06) (6 minuten regeling: ) O0304 KONINKLIJKE GAZELLE BV WILHELMINAWEG 8 DIE 5141
0902396BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Besturing Kazerne)
0902390BRW Gelderland-Midden (Dieren) (Blusploeg)


Dus de eerste TS zal niet snel genoeg vol zijn geweest, en dus nogmaals op de alarmeerknop rammen met als extra bericht 6 minuten verstreken het wordt nu toch wel tijd om onderweg te gaan.
Enja, ook brandweermensen zijn gelukkig nog steeds mensen, en als je een poosje mee hebt gelopen kun jeje er iets bij voorstellen dat je het een keertje wel prima vindt als je midden in de nacht je nest uit moet, zeker als er zoals nu korpsalarm gegeven wordt en er geen sprake van piket is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maatregelen na brand Gazellefabriek

De gemeente Rheden heeft omwonenden van fietsenfabriek Koninklijke Gazelle in Dieren geadviseerd om even geen groente of fruit uit eigen moestuin te eten. Ook moet kleinvee zoals kippen en konijnen binnen blijven, totdat het een keer flink heeft geregend. Speeltoestellen voor kinderen moeten schoongemaakt worden.

Bij de fietsenfabriek woedde zaterdag een zeer grote brand, waardoor tot ver in de omgeving roetdeeltjes zijn neergedwarreld.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: Peter71 link=msg=1207657 date=1381132610
Laten we meteen stellen dat we geen brandweerwet meer kennen, maar een besluit veiligheidsregio's. En die heb ik er meteen maar even bijgepaktDus als ze met 10 minuten terplaatse zijn geweest hebben ze keurig voldaan aan de gestelde eisen. Die 1 of 2 minuten die ze later zouden zijn geweest maken echt niet meer uit over het brandverloop.

Kan het niet zo zijn dat er onderlingen afspraken zijn gemaakt tussen de brandweer en de fabriek?
Onder het mom van dat ze binnen 6 min tp zijn...
Aangezien het een OMS betrof word er mijn inziens niet erg hard meer op gereden door de opkomende brandweerlieden.
Want een OMS is veelvoudig toch loosalarm.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: thetwin84 link=msg=1207677 date=1381137802
Kan het niet zo zijn dat er onderlingen afspraken zijn gemaakt tussen de brandweer en de fabriek?
Onder het mom van dat ze binnen 6 min tp zijn...
Aangezien het een OMS betrof word er mijn inziens niet erg hard meer op gereden door de opkomende brandweerlieden.
Want een OMS is veelvoudig toch loosalarm.
Nou, het is al heel spannend om van een vrijwilligerskorps te vragen om binnen 6 minuten terplaatse te zijn. Zeker midden in de nacht. En voor een industriepand mag de brandweer daar 10 minuten over doen. Waarom zou je voor zo'n pand dan binnen 6 minuten terplaatse moeten zijn, veelal is er zelfs niemand aanwezig midden in de nacht.  Vaak is het loos, nu een keertje niet.