gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2005, 22:05:56
Toch staat de techniek beschreven in de geoefende EHBO'er. En niet zonder reden.

Er kunnen dwingende redenen zijn om het hoofd in de neutrale positie te brengen.

Een slachtoffer dat beademd moet worden, of een slachtoffer met nek-rugletsel dat braakneigingen vertoond en daarom met de log-roll methode in de zijliging gebracht moet worden.

Als je dan toch met het hoofd moet manipuleren doe het dan tenminste op de goede manier.  

Wat betreft de voorbehouden handelingen, ook hier geldt hetzelfde verhaal als wat goldt voor het gebruik van de AED.

Verder sluit ik me helemaal aan bij alle anderen dat het manipuleren van het hoofd tot het uiterste beperkt moet blijven.

Ton

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2005, 22:26:31
Alle maal bedankt voor de info.

jullie hebben me prima geholpen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2005, 09:18:42
In positie brengen van hoofd bij verdenking cwk-letsels is voorbehouden aan MMT -arts en Ambu VPK

Wat een onzin.. wat jij bedoeld is bij Dwangstanden.. en zelfs dan is dat onverantwoord extramuraal..

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2005, 11:25:59
peter reageer niet zo offensief dat werkt alleen tegen je. zo krijg je geen discussie maar wordt je alleen maar weer dat eigenwijze betweetertje waar niet mee te praten valt en dat is niet de opzet van dit forum toch?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2005, 13:35:21
Wat een onzin.. wat jij bedoeld is bij Dwangstanden.. en zelfs dan is dat onverantwoord extramuraal..

Nee hoor, geen onzin, lees de uitleg van het landelijk protocol er maar op na. Een dwangstand zal een MMT-arts of AVP ook niet corrigeren naar een neutrale in-lijn positie, dat is vragen om cwk-problemen.
Misschien ben je beetje gefrustreerd dat jij of je opleidingen niet in het genoemde lijstje staant, kan en wil ik ook niets aan doen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2005, 13:56:40
kunnen we gewoon verder discussieren zonder met modder naar elkaar te gaan gooien,er zijn volgens mij wel andere manieren om met elkaar tot een goede discussie te komen.

Voor het een wellus nietus spelletje wordt is het misschien handig om met bewijzen te komen. Dat discussieerd een stuk fijner.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2005, 14:31:17
Helemaal mee eens. Aardig blijven voor elkaar.  :-*
En Peter71 we discussiėren niet of een d of t.  ;)

In de basis als in de herhalingslessen EHBO en in de HOC-opleiding is altijd gezegd dat in neutrale positie brengen een taak is van de ambu-vpk. Ook de ambu-ch mag dat niet! (is mij gezegd).
Kortom met een EHV-diploma en HOC-certificaat blijf je van de nek af.

Verder heb je aangeleerd "treats first that kills first". Dus als een so beademd moet worden of moet braken, dan moet je het hoofd bewegen. Maar probeer dat dan zonder de cwk de bewegen of in ieder geval zo min mogelijk.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2005, 14:34:23
Het is niet meer dan logisch dat je gewoon van de nek afblijft. Als je het gaat bewegen zonder reden (Obstructie ademweg, wat je zelfs eventueel met een jaw-trust kan oplossen.) vraag je om problemen.

Hoofd lekker vasthouden en de positie waarin je deze aantreft.

Laat de rest over een de proffesionele hulpverleners. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand door mijn toedoen in een rolstoel terecht komt!

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2005, 18:27:47
Even wat betreft de overlevingskansen: wanneer er een wervel gebroken is op of boven het niveau cervicaal-4 en dit leidt tot schade aan het ruggemerg is dit in principe niet meer met leven verenigbaar. Op C-4 zit namelijk de aftakkingen naar het diafragma, wat zorgt voor de ademhaling. Een laesie hier zorgt dus voor een ademstilstand en vervolgens tot de dood. Hier is niet veel aan te doen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2005, 23:08:38
:-X