gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24683 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Ton

• Gast
Gepost op: 29 mei 2005, 22:35:53
kan iemand mijn vertellen als je een gebroken nek heb
wat zijn je overlevings kansen.

Ben je gelijk dood of belandt je in een rolstoel.

wat kan je als EHBO`er doen  ???

Of is er een site waar deze ongevallen staan
en de behandeling ervan  ???

paul_hartog

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2005, 23:06:09
nou de overlevingskans met een gebroken nek is nehiel.
ik ken zelf iemand die heeft hem 2 x gebroken en leeft nu nog en kan ook nog lopen.
hij heeft wel last van een been maar voor de rest gaat het redelijk.
en het hangt natuurlijk van de situatie af hoe je hem aantreft maar het beste is gewoon niet bewegen zodat je niet nogmeer beschadigd

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2005, 08:46:40
de overlevingskans hangt af van vele factoren. is het een stabiele breuk of instabiel zijn er wervels of delen ervan verschoven en natuurlijk de locatie van de breuk.

al dit hangt samen met de vraag zijn de zenuwen die door de wervels lopen bekneld of beschadigd.
doorgesneden zenuwen geeft meestal blijvend letsel en dan hangt het er dus vanaf welke zenuwen simpel gezegd hoe hoger in de nek hoe meer en belangrijkere organen uitvallen.

als ehbo-er?  letten op de klachten die iemand aangeeft onnodige bewegingen vermijden en de nek fixeren tot het wordt overgenomen. Leg daarbij wel uit aan de patient waarom je dat doet en dat ze stil moeten blijven liggen en niet moeten rondkijken enz

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2005, 09:56:54
Handgreep van Zach, right? Is er nog iets meer dat je kunt doen?
Arts  www.alphalog.nl

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2005, 12:05:44
geruststellen en tegen blijven praten.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2005, 12:29:50
Als eerste hulpverlener, kan je het ongevalsmechanisme inschatten..

Patient aan de voorzijde benaderen en benadrukken dat ze onbeweeglijk moeten blijven zitten/liggen.

(laten) handmatig onbeweeglijk houden.. en dat is opzich lastig zat..
met de kaaklift, aangepaste methode van zach, het hoofd in neutrale positie onbeweeglijk houden..
je ABC's blijven monitoren,

Als je laat immobiliseren, kan je proberen in je tweede beoordeling, kijken wat of er ander fysieke symptomen zijn..  Die helpen bij de overdracht naar de ambulancedienst..
Meer over wervelletsel kan je lezen op de volgende links :

7194

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2005, 13:02:07

1-met de kaaklift.
2-het hoofd in neutrale positie onbeweeglijk houden.

1-Als het slachtoffer alert is zou ik dat niet doen.  ::)

2-Als jij dat doet, dan hou ik het hoofd wel in de stand waarin ik hem heb aangetroffen. (Mits er geen obstructie van de ademweg is die ik niet in die stand kan oplossen.)

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2005, 13:34:13
Het is toch voorbehouden aan ambulancebemanningen en andere `proffesionelen` om het hoofd in neutrale positie te brengen ?

Onlangs is het iets wat bij de taken van de ambulancechauffeur is gekomen (als ik het goed heb hoor)

Hetzelfde als het hoofd in neutrale positie houden bij de logroll (rollen op de zijkant vh S.o)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2005, 15:52:27
Handgreep van Zach, right? Is er nog iets meer dat je kunt doen?

Handgreep van Roger  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2005, 15:53:22
Het is toch voorbehouden aan ambulancebemanningen en andere `proffesionelen` om het hoofd in neutrale positie te brengen ?

Onlangs is het iets wat bij de taken van de ambulancechauffeur is gekomen (als ik het goed heb hoor)

Hetzelfde als het hoofd in neutrale positie houden bij de logroll (rollen op de zijkant vh S.o)

In positie brengen van hoofd bij verdenking cwk-letsels is voorbehouden aan MMT -arts en Ambu VPK
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod