gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24684 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 1 juni 2005, 21:58:48
Precies. Wat is nou het nut om op zo'n moment het SO al op een plank te plakken? Het stabiel houden van de cwk is een mooie taak voor de ehbo en daar houdt het in dat geval op. Hooguit de ggd assisteren wanneer dat wenselijk is.

Het is niet voor niets zo dat ook een ambu-ch dit soort handelingen niet doet.

Ik snap Peter's argumenten best, maar een minimaal foutje kan voor je slachtoffer al een levenlang tussen de wieltjes zitten betekenen. Waarom dat  niet even wachten op de ambu? Bij mijn weten ga je niet acuut dood met potentieel wervelletsel. (tenzij deze hoog zit of andere ABC-problemen optreden). Dus WAAROM zou ik als ehbo'er het SO al vast op de plank leggen?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 1 juni 2005, 22:59:59
Een klein toevoeginkje: het fixeren van een nek komt niet voor in het ehbo-boekje, en als je geen idee hebt hoe dat moet kan het bijzonder gevaarlijk zijn...

Delta,

Als je geen idee hebt wat het OK in zijn boekjes geschreven heeft, dan kan dit soort uitspraken .....

bladzijde 56 e.v. van het boekje de geoefende EHBO'er behandeld uitgebreid de handelwijze bij mogelijk wervel letsel.

Maar dat terzijde.

Het heet basismodule omdat er meer te leren valt dan de behandelde stof van de basis module.

Maar daar gaan we weer ......

Geertje

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2005, 23:17:57
Delta,

Als je geen idee hebt wat het OK in zijn boekjes geschreven heeft, dan kan dit soort uitspraken .....

bladzijde 56 e.v. van het boekje de geoefende EHBO'er behandeld uitgebreid de handelwijze bij mogelijk wervel letsel.

In de laatste druk staat het toch niet. Tijdens mijn EHBO-cursus, is dit ook zeker niet behandeld!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 2 juni 2005, 10:52:33
I rest my case  8)
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 2 juni 2005, 11:16:38
Inderdaad, in het boekje 'de geoefende ehbo'er' van het OK wordt de methode beschreven. Zowel de fixatie van de nek door middel van de handgreep van Zach als de log-roll. In de eerste regels staat wel vermeld:
'Een slachtoffer met (mogelijk) wervelletsel wordt zo mogelijk door professionele hulpverleners vervoerd.'

Wat er ook staat:
'Breng het hoofd van een slachtoffer dat bij bewustzijn is alleen in de neutrale positie als hij daarbij geen (toename van) pijn aangeeft. Ondersteun anders het hoofd improviserend.'

Beetje vreemd is dat het daarbij gelaten is; want wat is een neutrale stand? En hoe kan het hoofd het beste daar in gebracht worden? Raar dat dit in een OK-boekje voorkomt.

In de gewone cursus komt wervelletsel niet/nauwelijks aan de orde. Ik meen dat het alleen even aangestipt wordt bij de stabiele zijligging.

Maar goed, noem eens een situatie waarin een EHBO'er iemand moet vervoeren of in een neutrale stand zetten als er in de ABC geen aanleiding voor is?

Geertje

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 2 juni 2005, 11:23:05
Inderdaad, in het boekje 'de geoefende ehbo'er' van het OK wordt de methode beschreven. Zowel de fixatie van de nek door middel van de handgreep van Zach als de log-roll.....

Hieruit krijg je (Ik in ieder geval niet) geen les als je begint met EHBO! En het ging in het begin over het 'gewone' ehbo boek, niet over die voor de geoefenden.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 2 juni 2005, 19:12:44
Klopt, heb je gelijk in. EHBO-er haalde de extra module erbij...

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 3 juni 2005, 20:50:53
Klopt, heb je gelijk in. EHBO-er haalde de extra module erbij...

Afgezien van het feit dat ik er altijd bij vertel wat de neutrale positie is, het in de neutrale positie brengen kan alleen als je iets hebt om onder het hoofd te leggen en iemand die je daarbij helpt. Ik denk dat het OK er bewust voor gekozen heeft om het hoofd wel met de neus omhoog te leggen, maar niet het hoofd iets omhoog te brengen. Dit in het kader van kiezen tussen twee kwaden.

Ik vind het een kwalijke zaak als wervelletsels niet aan de orde zouden komen.  Het is iets waarmee je vanaf het begin rekening mee moet houden.

Geertje,

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 3 juni 2005, 20:54:50
Inderdaad, in het boekje 'de geoefende ehbo'er' van het OK wordt de methode beschreven. Zowel de fixatie van de nek door middel van de handgreep van Zach als de log-roll. In de eerste regels staat wel vermeld:
'Een slachtoffer met (mogelijk) wervelletsel wordt zo mogelijk door professionele hulpverleners vervoerd.'

Wat er ook staat:
'Breng het hoofd van een slachtoffer dat bij bewustzijn is alleen in de neutrale positie als hij daarbij geen (toename van) pijn aangeeft. Ondersteun anders het hoofd improviserend.'

Beetje vreemd is dat het daarbij gelaten is; want wat is een neutrale stand? En hoe kan het hoofd het beste daar in gebracht worden? Raar dat dit in een OK-boekje voorkomt.

In de gewone cursus komt wervelletsel niet/nauwelijks aan de orde. Ik meen dat het alleen even aangestipt wordt bij de stabiele zijligging.

Maar goed, noem eens een situatie waarin een EHBO'er iemand moet vervoeren of in een neutrale stand zetten als er in de ABC geen aanleiding voor is?

Je hebt mij niet horen roepen dat ikhet s.o. op de plank wil plakken. stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kunt laten doen

Geertje

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 3 juni 2005, 21:24:57
Ik vind het een kwalijke zaak als wervelletsels niet aan de orde zouden komen.  Het is iets waarmee je vanaf het begin rekening mee moet houden.

Geertje,
Wervelletsel is wel aan de orde geweest. Bij verdenking van, het slachtoffer laten liggen, niet aankomen, alleen bij bedreigen van de drie fitale functies, gaat dit voor. Maar het fixeren van de nek niet. Oké, ik vind dit zelf ook wel horen en heb dit al wel aangegeven, dat ik dit graag wil leren. Waarschijnlijk gaat dit ook wel gebeuren bij de herhalingen.  ;)