gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24691 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 3 juni 2005, 22:25:21
Natuurlijk moeten wervelletsels wel aan de orde komen! Uiteraard! Het zou levensgevaarlijk zijn als het helemaal niet genoemd wordt. Maar het blijft met name bij even aanstippen; het uitvragen van een mogelijke dwarslaesie, wat non-invasief kan, wordt in het boekje niet behandeld.
Het fixeren van een nek is in principe ook praktisch; met name bij het afnemen van een helm of bij problemen met de vitale functies.

Ik vind alleen vreemd dat het in neutrale positie brengen in het boekje is gezet, zonder enige verdere uitleg.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 3 juni 2005, 22:29:57
Tja, het zal wel de taak zijn van de docenten om dat nader uit te leggen... Maar vreemd is het wel ja.
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 4 juni 2005, 17:26:26
Inderdaad, de docent zal het verder uit moeten leggen. Maar dan moet wat de docent verder uit gaat leggen ook in het boekje staan, als naslag.

wicher

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 6 juni 2005, 17:53:28

Het is niet voor niets zo dat ook een ambu-ch dit soort handelingen niet doet.

Even een reactie van mij op dit onderwerp:
A: een ambulance chauffeur mag en moet het zelfs kunnen een hoofd in neutrale positie brengen. Bij mijn sosa opleiding die ik 1.5 jaar geleden heb gevolgd werd ons dat aangeleerd en kon zelfs op het praktijk examen komen, dus................ ::)

B : ehbo'ers  geef acht wat je doet een verkeerde handeling en het is goed mis , Peter  Adema praat er allemaal wel makkelijk over maar dat zijn we wel gewend van hem. PETER , PETER blijf bij je leest en ehbo'er geef acht wat je doet is mijn advies!!!!!!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 6 juni 2005, 18:48:14
tis mijn leest... grinnik..

En als je mij kent wist je dat..

Renée

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 6 juni 2005, 19:02:53
kan iemand mijn vertellen als je een gebroken nek heb
wat zijn je overlevings kansen.

Ben je gelijk dood of belandt je in een rolstoel.

wat kan je als EHBO`er doen  ???

Of is er een site waar deze ongevallen staan
en de behandeling ervan  ???

Hai, als antwoord op je vraag wil ik je best mijn verhaal vertellen.
Ik ben 2 jaar geleden van mijn paard gedonderd en heb daarbij wat wervels gebroken (voor de kenners: C3, 4 en 5) en een rugwervel en beschadigde banden erom heen. Ben geopereerd, 3 maanden met zo’n halo-vest maar dat was prima te doen. Aan het begin is dat wennen maar daarna gaat het wel.
Had ook zo’n philadelphia brace daarna 2 maanden. Daarna veel fysiotherapie gehad wat eigenlijk weinig helpt. Krijg nu tramadol maar dat is wel een beetje symptoombestrijding. Maar goed, al met al ben ik er toch redelijk van hersteld en heb ik er veel van geleerd en je leert de kleine dingen van het leven weer waarderen.
Sorry, had het wat langer willen vertellen maar vind dat toch nog moeilijk...... hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten, Renée

Robert

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 6 juni 2005, 19:30:46
De klassieke gebroken nek is het afbreken van de draaier ( atlas en draaier ,C1 niveau). Hierbij komt de dens in het ruggemerg en treedt vrijwel aansluitend de dood in. ( klassieke verhanging)
Bij wervelletsel op een lager niveau zal er mogelijk sprake zijn van een (dreigende) dwarslaesie. Hoe je de fixatie doet van de cwk is al door verschillende mensen uitgelegd.
Kortom de overlevingskans na het breken van je nek hangt grotendeels af van hetgeen er aan beschadiging primair en sucundair optreedt.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 6 juni 2005, 23:45:29
Hoi Wicher; oke, dan neem ik dat van de AMBU-CH bij deze terug. Ik meen dat iemand eerder in deze discussie dat genoemd heeft en ik het van daar uit heb overgenomen. Foutje, sorry!

Renée

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 7 juni 2005, 13:46:29
De klassieke gebroken nek is het afbreken van de draaier ( atlas en draaier ,C1 niveau). Hierbij komt de dens in het ruggemerg en treedt vrijwel aansluitend de dood in. ( klassieke verhanging)
Bij wervelletsel op een lager niveau zal er mogelijk sprake zijn van een (dreigende) dwarslaesie. Hoe je de fixatie doet van de cwk is al door verschillende mensen uitgelegd.
Kortom de overlevingskans na het breken van je nek hangt grotendeels af van hetgeen er aan beschadiging primair en sucundair optreedt.

weet niet of dat een reactie was op mijn stukje test?
Ja, weet wel dat het daarvan afhangt maar ik reageerde meer op het eerste bericht en niet op de pagina's die erna volgde, heb ik niet eens allemaal gelezen.
Maar hoop dat mijn antwoord evengoed niet al te veel van het onderwerp afweek? ???

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #49 Gepost op: 7 juni 2005, 14:38:38
Je reactie wijkt helemaal niet af van de topic hoor.
fijn dat je je verhaal vertelde.
het is alleen af en toe dat mensen ergens op reageren en dat er dan niet bijgezet wordt waar deze reactie voor bedoeld is.
Iederen mag hier zijn verhaal doen dus jij ook.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN