gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24679 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 8 juni 2005, 01:04:56
Hoi Wicher; oke, dan neem ik dat van de AMBU-CH bij deze terug. Ik meen dat iemand eerder in deze discussie dat genoemd heeft en ik het van daar uit heb overgenomen. Foutje, sorry!

Kijk voor de indicaties en wie bevoegd/bekwaam wordt geacht maar eens in de handelingenlijst van de SOSA Handelingenboek daar staat t haarfijn beschreven..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #51 Gepost op: 8 juni 2005, 11:06:10
In het HOC leerboek staat dat het fixeren van het hoofd in neutrale positie zelfstandig door de SIGMA hulpverlener uitgevoerd mag worden maar de indicatiestelling wordt gedaan door de AV of een MMT arts.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 10 juni 2005, 21:54:18
In het HOC leerboek staat dat het fixeren van het hoofd in neutrale positie zelfstandig door de SIGMA hulpverlener uitgevoerd mag worden maar de indicatiestelling wordt gedaan door de AV of een MMT arts.

Fixeren is geheel wat anders (en minder risicovol) dan repositioneren van het hoofd!!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Trophy

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 11 juni 2005, 00:52:51
Er wordt weer veel afgediscussieerd over wat wel en wat niet mag.
Ten eerste: gebruik in hemelsnaam je gezonde verstand! Je speelt met mensenlevens.
Ten tweede: schoenmaker blijf bij je leest!
Ten derde: er staat nergens dat fixeren een voorbehouden handeling is. Integendeel: iedere hulpverlener van laag tot hoog moet kunnen fixeren. Maar wel in de gevonden stand.
Ten vierde: repositioneren is wel degelijk een voorbehouden (heelkundige) handeling, het mag dus  uitsluitend door artsen mag worden uitgevoerd. Ook aan ambulanceverpleegkundigen is deze bevoegdheid toegekend (indicatiestelling en uitvoering). Voor de ambulancechauffeur wordt deze bevoegdheid waarschijnlijk herzien.

De wet BIG wordt vaak aangehaald of geciteerd, maar wat men vergeet is dat deze wet juist ontworpen is om de patiënt te beschermen tegen ondeskundig handelen van beroepsbeoefenaren. Helaas valt een EHBO instructeur/ hulpverlener buiten deze wet. Eigenlijk had men daar ook de Eerste Hulpverlening bij moeten betrekken. Dan hadden veel discussies op dit forum voorkomen kunnen worden.
Feit is wel dat, als er iets fout gaat, je goed nat gaat. De Officier van Justitie zal wel degelijk kijken of er volgens de geldende regels is hulpverleent.

Het is dan ook jammer dat er cursussen worden aangeboden die dergelijke handelingen, die een groot risico inhouden voor de gezondheid van de patiënt, promoten “omdat ze beslist niet moeilijk is”.
Met dergelijke uitspraken kan een EHBO-er de indruk krijgen dat het een eenvoudige handeling is en overmoedig iemand letterlijk de nek omdraaien. De fout ligt dan niet bij de hulpverlener, maar bij de instructeur.

helm

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 11 juni 2005, 08:07:45
Feit is wel dat, als er iets fout gaat, je goed nat gaat. De Officier van Justitie zal wel degelijk kijken of er volgens de geldende regels is hulpverleent.

Is daar ook jurisprudentie over te vinden?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 11 juni 2005, 13:41:20
Er wordt weer veel afgediscussieerd over wat wel en wat niet mag.

Er zou gediscussieerd moeten worden over wat moet.
Want over alles wat niet moet, kan gediscussierd worden of een EHV'er het wel of niet mag doen, maar bij alles wat moet speelt die vraag niet.

Als een bewusteloos slachtoffer geen ademhaling heeft, dan zal hij beademd moeten worden.

Als je, een slachtoffer conform de NRR BLS richtlijnen, op de rug moet draaien, dan moet je dat aanleren.

Als dezelfde richtlijnen aangeven dat je moet beademen met het hoofd met de neus omhoog, dan moet je dat zo aanleren.

Nu heb ik als instructeur twee mogelijkheden, ik leer het aan of ik vertel ze dat ik wel weet hoe je het met zo min mogelijk risico dit kan doen, maar ik het niet mag vertellen en ze het zelf lmoeten uitzoeken als het zover is.

Ik denk als een cursist met dat verhaal voor de rechter staat, dat ik eerder nat ga als instructeur, dan dat ik hun leer hoe ze een hoofd moeten draaien. tot die conclusie is het OK ook al gekomen want de techniek staat al jaren beschreven in het boekje de geoefende EHBO'er.

Trophy

• Gast
Reactie #56 Gepost op: 12 juni 2005, 03:16:56
Wat moet is duidelijk. Dat staat in de diverse leerboekjes. Dat impliceert tevens wat niet moet. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Hoe de hulp wordt toegediend hangt van het slachtoffer af. Hiermee bedoel ik dat  de vitale functies boven aan het behandellijstje staan.
Natuurlijk moet iemand die niet ademt beademt worden. Welke techniek daar ook voor wordt toegepast, er wordt met het hoofd gemanipuleerd. Het zij zo, daar zal geen rechter over vallen.

Waar het om gaat zijn de handelingen die teveel of zonder noodzaak worden verricht bij slachtoffers.

Begrijp mij niet verkeerd: als ambulancehulpverlener weet ik hoe belangrijk een EHBO-er is, maar helaas zie ik ook de wantoestanden. Als een slachtoffer al geplankt en gespind wordt aangereikt aan het ambulancepersoneel vind ik dat de EHBO-er te ver gaat. Datzelfde geld voor het in lijn brengen van halswervelletsels. Dit zijn zaken die aan ambulancepersoneel moet worden overgelaten.

Casuïstiek is er bijna niet in Nederland. Gelukkig zijn er (nog geen) Amerikaanse toestanden. Ik weet van een tweetal casuïstieken, maar kan ze helaas niet meer terugvinden..
Een EHBO-er moet zich bewust zijn van wat men doet en wat de gevolgen zijn van hun handelingen. Mij bekruipt het gevoel dat men zich daar niet altijd van bewust is. Ook daar ligt een taak voor de instructeur.

Gelukkig praten we over excessen: in de regel wordt er op een goede wijze EHBO verleent.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 13 juni 2005, 23:04:51
:-X

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #58 Gepost op: 15 juni 2005, 09:00:05
Oorlogsheld loopt 62 jaar met gebroken nek
GROOT-BRITTANIË - Een Britse oorlogsheld reageerde geschokt toen hij ontdekte dat zijn nek is gebroken tijdens een ongeluk dat hij 62 jaar geleden meemaakte.

Door een recent auto-ongeluk moesten er röntgenfoto’s van Bill Boyd worden gemaakt. Zo kwam de piloot uit de Tweede Wereldoorlog kwam er achter dat hij zo lang met een gebroken nek heeft rondgelopen.

Volgens de 83-jarige held moet hij het letsel hebben opgelopen nadat hij met zijn parachute uit zijn vliegtuig was gesprongen. Zijn toestel was even daarvoor in brand gevlogen. Dat gebeurde tijdens een bombardement op Duitsland in 1943.

“Ik herinner me een enorme klap toen de parachute opende”, zegt Boyd. “En ik kwam ook niet goed op de grond terecht. Ik hield er een tijdje een stijve nek aan over.”

Direct na zijn landing werd Boyd opgepikt door de nazi’s. Deze sommeerden hem roerloos te blijven liggen. Volgens de oorlogsheld moet dit zijn leven hebben gered. Anders zou hij dood zijn geweest of voor het leven verlamd.

“Doordat ik in gevangenschap een tijd niets te doen had, had mijn nek genoeg tijd te herstellen van de klap”, aldus Boyd.

bron: www.detelegraaf.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 15 juni 2005, 10:36:54
Zeeeer uitzonderlijk geval :D, hoe het bestaat!