gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24676 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 15 juni 2005, 11:33:43
Bijzonder verhaal. 't Is maar wat je verstaat onder een gebroken nek.
Er zal ongetwijfeld sprake zijn geweest van wervelletsel, maar toch beslist geen hoge dwarsleasie.

Renée

• Gast
Reactie #61 Gepost op: 15 juni 2005, 17:24:46
Er zal ongetwijfeld sprake zijn geweest van wervelletsel, maar toch beslist geen hoge dwarsleasie.

Nou ja, was bij mij ook niet maar dat zei Robert geloof ik ook al? Maar ik had er echt geen 62 jaar mee rond kunnen lopen denk ik.....

Weet dat dit forum niet mijn arts/ ziekenhuis is. Maar had al ergens verteld (geloof pagina 5) dat ik nu tramadol (wel een beetje symptoombestrijding) krijg. Maar is eigenlijk nog geen dag geweest dat ik geen last van hoofd/ nek heb gehad. Met allemaal onderzoeken kunnen ze niks vinden en fysio helpt ook niet.
Hoe denken jullie daar hier over?

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 15 juni 2005, 21:31:53
In wat voor opzicht vraag je onze mening? Het lijkt mij voor jou heel erg moeilijk dat je dagelijks klachten ervaart, waarvan je geen oorzaak weet, en waarvan ook de medici niets kunnen vinden.
Ik ben op dit moment met een blok daarover bezig in mijn studie. Misschien dat we eens kunnen mailen? Mijn e-mailadres is: de.fotograaf@planet.nl.

Jammer genoeg zijn er in de geneeskunde heel veel dingen die we niet kunnen verklaren, of niet kunnen behandelen. Misschien in de toekomst wel, maar nu niet.

Groetjes, Pim

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 15 juni 2005, 22:25:44

Op röntgen foto's kun je ook oude fracturen zien
zo zal het aan het licht zijn gekomen

In de reguliere geneeskunde maken we mee dat je iemand verdenkt van een fractuur, maar het niet zichtbaar is op de foto
patiënt gaat toch preventief in het gips en dan na een week wordt er een nieuwe foto gemaakt
dan kan je callus vorming zien (nieuw botweefsel) en kun je toch aantonen dat het een breuk was

groetjes

Renée

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 16 juni 2005, 16:38:43
In wat voor opzicht vraag je onze mening?
Niet dat ik het uitprint en ermee naar het ziekenhuis ren en zeg: ik wil dat jullie hier iets mee doen of hierover nadenken. Meer voor mezelf om te kijken hoe jullie(als in: de mensen die er ook wel voor gestudeerd hebben of er op een andere manier ervaring mee hebben op ehbo gebied want volgens mij is hier ook niet iedereen binnen de gezondheidzorg werkzaam) er over denken of misschien iets weten om toch, ondanks pijn elke dag, nog wat te kunnen doen overdag behalve heel veel op de bank zitten of in bed liggen

Het lijkt mij voor jou heel erg moeilijk dat je dagelijks klachten ervaart, waarvan je geen oorzaak weet, en waarvan ook de medici niets kunnen vinden.
Ik ben op dit moment met een blok daarover bezig in mijn studie. Misschien dat we eens kunnen mailen? Mijn e-mailadres is: de.fotograaf@planet.nl.
ja wie wil mag mailen (zie e-mail), mag ook via deze site, heet daarom denk ik een forum he ;)

Robert

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 16 juni 2005, 21:41:07
Rene, ten aanzien van neklestel is bekend dat dit langdurig en ernstige klachten kan geven. Denk hierbij ook aan het whiplessyndroom. In de nek lopen vele structuren. Het weke delen lestel wat je hebt opgelopen is dan ook niet te zien op röntgenfotoos. Er hoeft ook niet sprake te zijn van een botbreuk. Echter klachten kunnen wel degelijk aanwezig zijn. Zelfs in die mate dat mensen arbeidsongeschik kunnen geraken. Het consulteren van een neuroloog is wellicht te overwegen bij aanhoudende klachten. Succes :)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 17 juni 2005, 12:27:21
Er is een uitgebreid stuk, in eenvoudig nederlands geschreven over wervelletsels, met ook stuk over whiplash klachten.. en de beperkingen van regulier rontgen technieken op de SEH voor het correct diagnostiseren van mogelijke wervelletsels..

http://www.rescuetraining.nl/pdf/Spine09-18.pdf

c-mon

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 18 juni 2005, 10:05:34
nou de overlevingskans met een gebroken nek is nehiel.
ik ken zelf iemand die heeft hem 2 x gebroken en leeft nu nog en kan ook nog lopen.
hij heeft wel last van een been maar voor de rest gaat het redelijk.
en het hangt natuurlijk van de situatie af hoe je hem aantreft maar het beste is gewoon niet bewegen zodat je niet nogmeer beschadigd

helemaal mee eens

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #68 Gepost op: 18 juni 2005, 14:48:46

helemaal mee eens

Gelukkig maar  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 18 juni 2005, 21:28:41
en de beperkingen van regulier rontgen technieken op de SEH voor het correct diagnostiseren van mogelijke wervelletsels..

Welke beperkingen bedoelje op een SEH? ???