gebroken nek

Auteur Topic: gebroken nek  (gelezen 24655 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 19 juni 2005, 22:20:55
:-X

7194

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 19 juni 2005, 22:22:20
Waar het probleem?

Er zitten niet voor niks van die mooie ronde wielen onder zo'n bed.  ::)  ;)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 19 juni 2005, 22:26:56
Peter,

als een patiënt ook daar maar van verdacht wordt gaat een patiënt voor MRI of CT en dat is vanuit de SEH
en de diverse trauma centra hebben dat zelfs op hun afdeling hoor!

7194

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 20 juni 2005, 22:20:36
quote author=Peter Adema link=topic=7882.msg207048#msg207048 date=1119212455]
Met reguliere rontgentechniek, kan je niet alle letsels van de wervelkolom zien.. daarvoor zal meestal een CT-scan of een MRI scan gemaakt moeten worden..

Maar ja, wie wil 100% zekerheid ??
Citaat

Klok en Klepel ??

::) ;D

Trophy

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 22 juni 2005, 01:59:00
Bij veel motorcross evenementen wordt het slachtoffer door ons meestal aan geimmobliseerd aangeleverd aan de ambulancedienst ?, wou jij dat excessen noemen ?
Misschien moet je dan eerst een keer komen kijken voor dat je wat roept..
En misschien moet je als een je een oordeel geeft over de cursussen die ik geef, dan eerst maar eens een cursus komen volgen..  En anders kan je beter je mond houden voor dat je een waarde oordeel geeft en je niet weet waar je over praat..

Geef ik hier een oordeel over een cursus? Ik geef mijn mening over veldwerk. En ja, ik heb het over excessen.
Waarom zou ik mijn mond moeten houden, dit forum is bedoeld voor discussie en het ventileren van een mening. Overigens: ik weet waar ik over praat, ben al sinds 1982 werkzaam als ambulanceverpleegkundige.

Voor wat betreft het geïmmobiliseerd aanleveren van slachtoffers; zolang dat in samenspraak gaat met de ambulancedienst, in opdracht van de MKA, uitgevoerd door goed geoefende mensen: geen probleem mee. Maar dat gebeurt helaas niet .
Wat zo jammer is, is dat er onderhand allerlei clubjes ontstaan die denken dat ze het wiel uit hebben gevonden. Een wildgroei van cursussen dreigt. Als het dan aansluit bij de reeds bestaande ambulanceprotocollen: prima.
De ambulance is immers de spil waar alles om draait: GHOR, MMT, Brandweer. Alle protocollen zijn afgestemd op de ambulanceprotocollen.
En zo zou het ook met de first responder moeten zijn. Overigens is zulks in het buitenland wel zo geregeld: training, uitrusting,inzet en controle van first responders worden geregeld en gecoördineerd door ambulance organisaties.
Slechts dan is er daadwerkelijk sprake van continuïteit van zorg.

Nog even over die geïmmobiliseerde patiënt: als ambulanceverpleegkundige wil ik zelf beoordelen hoe het met het slachtoffer is. Ook zijn rug. Ik ben immers verantwoordelijk voor dit slachtoffer. Ik kan hem niet beoordelen als hij reeds geplankt is.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #75 Gepost op: 22 juni 2005, 08:59:07
Nog even over die geïmmobiliseerde patiënt: als ambulanceverpleegkundige wil ik zelf beoordelen hoe het met het slachtoffer is. Ook zijn rug. Ik ben immers verantwoordelijk voor dit slachtoffer. Ik kan hem niet beoordelen als hij reeds geplankt is.

Volgens mij heb je volkomen gelijk, gewoon handmatig stabiliseren is in het overgrote deel van de gevallen meer als voldoende. Als de patient verplaatst moet wordt is het een ander verhaal, maar dat speelt zelden. (Al wil de organisatie van zo'n evenement je soms anders doen geloven. het is de taak van de hulpverlener om dan de belangen van de patient te bewaken en niet te verplaatsen/vervoeren waneer niet strikt noodzakelijk)

Overigens zijn er bij bijvoorbeeld de KNMV en KNAF evenementen ook vaak "clubjes" met voldoende kennis aanwezig (ambu verpleegkundige, artsen of anasthesioloog etc)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 22 juni 2005, 11:20:44

Trophy

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 24 juni 2005, 03:14:30
Trophy, kom anders een keer langs.. ? kan je zien welke aanpak wij kiezen bij Incidentmanagement en  nodig spinalcare.  Natuurlijk staan we open voor feedback ? we kunnen toch allemaal leren ?

Een correct geplankte patient is namelijk heel goed te beoordelen door een ambu verpleegkundige ?
Een ambulanceverpleegkundige is pas verantwoordelijk als hij ter plaatse is..
Anders is dat de aanwezige arts, of de aanwezige eerste hulpverlener..

We kunnen toch moeilijk een slachtoffer die we verdenken van een wervelletsel 15 minuten met z'n gezicht in de blubber laten liggen in de houding zoals hij ligt tot dat een ambu ter plaatse is..
Bij KNMV evenementen starten wij binnen een a twee minuten na het incident de correcte behandeling en ja, daar hoort dan ook adequate spinal care bij..

Dit gebeurt uitsluitend door adequate getrainde mensen.

Beste Peter,

Het gaat mij er niet om op welke wijze jij iemand op de plank fixeert. Het gaat mij er om dat één en ander in samenspraak met de professionele hulpverleners gaat.

Ik sta ook regelmatig bij evenementen. Daar werk ik prima samen met de daar aanwezige Rode Kruisers, EHBO-ers en wat niet meer. Ik doe daar mijn werk als “First Responder”: ik werk in opdracht van de meldkamer volgens ambulanceprotocollen.
Als er van te voren wordt afgesproken dat er geplankt wordt door daarin geoefende EHBO-ers, prima. Maar dan moet er op zijn minst een ambu pleeg bij zijn.

Mijn verantwoording begint op het moment dat ik ter plaatse ben. Dat klopt. Daarvoor is de aanwezige hulpverlener verantwoordelijk. Ik heb een ding afgeleerd in de loop der jaren. En dat is klakkeloos aannemen wat een ander over een slachtoffer verteld(ja, ook als het een arts betreft). Daar ben ik diverse malen mee de mist in gegaan.

Ik wil het slachtoffer zelf onderzoeken (nog sterker, ik moet hem onderzoeken). Voor een wervelletsel is het noodzakelijk dat ik ook de rug beoordeel. Dat kan ik doen op het moment als ik hem plank.
Je hoeft het slachtoffer echt niet een kwartier met zijn gezicht in de modder te laten liggen (vind ik overigens een zwak argument). Zou dit wel het geval zijn dan moet je levensreddende handelingen toepassen. Meer niet.
Bovendien heb je bij een wervelletsel “de tijd”. Hoe ernstig het ook is, het is niet levensbedreigend.

Er is geen enkele reden om een slachtoffer te planken als er professionele hulpverleners binnen de gestelde tijd aanwezig kunnen zijn. Het feit dat jij  een slachtoffer wilt planken laat zien dat jij niet op de hoogte bent van hoe wij werken. Dit kan problemen opleveren in de continuïteit van de hulpverlening.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 25 juni 2005, 21:02:22