Het is zoals Peter zegt. Er loopt een teller mee op het scherm van de centralist nadat de alarmering is uitgevoerd. Na 6 minuten staat de teller op 0 en wordt de volgende TS uit de KVT gealarmeerd. Niet om mensen aan te sporen, maar om een TS de straat op te krijgen. Het enige manco in deze procedure is als de 2e TS van hetzelfde korps is, terwijl het volledige korps al is gealarmeerd. Met name overdag komt dat nog wel eens voor. Eigenlijk is dit dan een ongewenste bijwerking van de procedure. GMS zou direct uit de KVT de eerstvolgende TS van een andere post moeten selecteren. Dit ligt dichter bij de intentie van de procedure, maar zorgt weer voor scheve gezichten als daardoor een half korps wordt overgeslagen bij een incident in de eigen gemeente.
Maar ook aan de P2000-meldingen (en capcodes) is niet te zien of er daadwerkelijk een hele ploeg wordt gealarmeerd. Natuurlijk, er wordt op korpsalarm gealarmeerd, maar ik ken genoeg posten waar een piketregeling is ingesteld en de alarmering gewoon via het korpsalarm gaat. In zo'n geval komt voor de eerste (en soms enige) TS een piketploeg op en is de tweede TS op basis van vrije instroom of een korpsspecifieke regeling.
Als net van die piketploeg iemand nét wat langer onderweg is zal er nogmaals gealarmeerd worden voor het tweede voertuig en zal de vrije instroom opkomen. Ik weet niet hoe het in Dieren geregeld is, maar dat is een scenario dat ik me best voor zou kunnen stellen....