Het wordt toch wel tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan die onschendbaarheid. De meeste diplomaten gaan daar goed mee om, maar een enkel figuur maakt er gewoon misbruik van. Dat soort figuren moet je gewoon kunnen oppakken.
Klinkt mooi die paal en perk, maar is in de praktijk niet zo makkelijk. Want dat opent de deur voor paal en perk aan diplomaten in andere landen, waar men het bijv minder nauw neemt met vrijheden van burgers...
Zo zou Rusland heel graag diplomaten "beperken"die contacten onderhouden met organisaties die zich inzetten voor mensenrechten.
Is ook helemaal nog niet nodig. Laat Nederland gewoon vaker het land van de misbruiker op het matje roepen, en bij de extreme gevallen overgaan tot uitzetting.
Dat is ook wat de 2e kamer aan de betreffende ministers hadden gevraagd...
Edit:
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek, en de reactie van de politie.
Kan me niet voorstellen dat agenten "zomaar" een woning van een diplomaat binnenvalt. Diplomaten en de regels die er bij horen lijken mij toch gesneden koek voor de Politie in Den Haag.
Maar met alle politieke ophef vraag ik me af of de uitslag van het onderzoek al niet vast staat.....