Diplomatieke rel tussen Rusland en Nederland

Auteur Topic: Diplomatieke rel tussen Rusland en Nederland  (gelezen 19498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2013, 09:03:14
Het wordt toch wel tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan die onschendbaarheid. De meeste diplomaten gaan daar goed mee om, maar een enkel figuur maakt er gewoon misbruik van. Dat soort figuren moet je gewoon kunnen oppakken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2013, 09:21:18
Rutte: relatie met Rusland kan dit hebben

(ANP) - De diplomatieke rel tussen Nederland en Rusland hoeft geen gevolgen te hebben voor het bezoek dat koning Willem-Alexander en koningin Maxima op 9 november aan Rusland brengen. Premier Mark Rutte zei dat in de nacht van dinsdag op woensdag.

Rutte benadrukte dat de relatie tussen Nederland en Rusland goed is en ,,absoluut zo'n kwestie kan hebben''.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2013, 09:32:44
Diplomaat: Ben hard geslagen door de politie
Diplomaat: Ben hard geslagen door de politie

zoominnl
Gepubliceerd op 9 okt 2013
Citaat
Nederland gaat onderzoeken wat er afgelopen weekeinde precies is gebeurd met de Russische diplomaat Borodin. De diplomaat werd afgelopen weekend gearresteerd in zijn flat. Hij zegt hard geslagen te zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2013, 09:53:10
Het wordt toch wel tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan die onschendbaarheid. De meeste diplomaten gaan daar goed mee om, maar een enkel figuur maakt er gewoon misbruik van. Dat soort figuren moet je gewoon kunnen oppakken.

Klinkt mooi die paal en perk, maar is in de praktijk niet zo makkelijk. Want dat opent de deur voor paal en perk aan diplomaten in andere landen, waar men het bijv minder nauw neemt met vrijheden van burgers...
Zo zou Rusland heel graag diplomaten "beperken"die contacten onderhouden met organisaties die zich inzetten voor mensenrechten.

Is ook helemaal nog niet nodig. Laat Nederland gewoon vaker het land van de misbruiker op het matje roepen, en bij de extreme gevallen overgaan tot uitzetting.
Dat is ook wat de 2e kamer aan de betreffende ministers hadden gevraagd...

Edit:
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek, en de reactie van de politie.
Kan me niet voorstellen dat agenten "zomaar" een woning van een diplomaat binnenvalt. Diplomaten en de regels die er bij horen lijken mij toch gesneden koek voor de Politie in Den Haag.
Maar met alle politieke ophef vraag ik me af of de uitslag van het onderzoek al niet vast staat.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2013, 09:55:36
Citaat van: zwelgje link=msg=1208155 date=1381305190
Klinkt mooi die paal en perk, maar is in de praktijk niet zo makkelijk. Want dat opent de deur voor paal en perk aan diplomaten in andere landen, waar men het bijv minder nauw neemt met vrijheden van burgers...
Zo zou Rusland heel graag diplomaten "beperken"die contacten onderhouden met organisaties die zich inzetten voor mensenrechten.

Is ook helemaal nog niet nodig. Laat Nederland gewoon vaker het land van de misbruiker op het matje roepen, en bij de extreme gevallen overgaan tot uitzetting.
Dat is ook wat de 2e kamer aan de betreffende ministers hadden gevraagd...
Hmmzzz, zo had ik het nog niet bekeken. e050

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #15 Gepost op: 9 oktober 2013, 10:10:19
Citaat van: zwelgje link=msg=1208155 date=1381305190
Edit:
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek, en de reactie van de politie.
Kan me niet voorstellen dat agenten "zomaar" een woning van een diplomaat binnenvalt. Diplomaten en de regels die er bij horen lijken mij toch gesneden koek voor de Politie in Den Haag.
Maar met alle politieke ophef vraag ik me af of de uitslag van het onderzoek al niet vast staat.....

Wat ik nog weet uit het scannertijdperk is dat bij incidenten bij een ambassade of waarbij diplomatiek personeel betrokken was, immer de OVDP ook ter plaatse werd gestuurd. Want het ligt idd zeer gevoelig dit soort dingen.

Met name in Den Haag zal men dus als politie niet zomaar met de botte bijl tekeer gaan.

Er zal een afweging zijn gedaan die vanuit het oogpunt van de politie wellicht gerechtvaardigd was, maar die gekrenkte trots enzo oplevert aan Russische kant.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2013, 13:41:05
Citaat van: Peter71 link=msg=1208138 date=1381302194

Paal en perk? Afschaffen dus. Wat is een diplomaat meer of minder dan jou of mij? Wat verheft hen tot een status die boven de wet kan staan?

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 9 oktober 2013, 14:37:11
Citaat van: SniperEye link=msg=1208196 date=1381318865
Paal en perk? Afschaffen dus. Wat is een diplomaat meer of minder dan jou of mij? Wat verheft hen tot een status die boven de wet kan staan?

De diplomatieke onschendbaarheid is er om te voorkomen dat landen internationale politiek gaan bedrijven middels het diplomaatje pesten. Het garandeert dat diplomaten hun werk kunnen blijven doen ook als de landen die ze vertegenwoordigen elkaar het leven zuur maken.
Het is de praktische uitvoering van de term 'don't shoot the messenger'.

Als je de diplomatieke onschendbaarheid op zou heffen dan kun je ineens te maken krijgen met landen die diplomaten 'hinderlijk gaan volgen' en oppakken voor futiliteiten om een punt te maken.

De diplomatieke onschendbaarheid is zeker niet onbeperkt. Je kunt je echt niet als diplomaat met een machine geweer uitleven op de Dam en verwachten dat je gewoon in de tram mag stappen terug naar de ambassade.

Daarnaast is het goed gebruik dat bij een ernstig incident het uitzendende land de diplomatieke onschendbaarheid kan intrekken zodat iemand gewoon vervolgd kan worden. Het ontvangende land kan ook iemand ongewenst verklaren en terug sturen naar het land van herkomst.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Zon

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #18 Gepost op: 9 oktober 2013, 14:44:37
Citaat van: SniperEye link=msg=1208196 date=1381318865
Denk eens over na of dit echt wenselijk is. Want het werkt namelijk beide kanten op. Straks zit een Nederlandse diplomaat in een Russische cel, opgepakt met drugs op zak (een favoriete manier van Russische politie om iemand zonder aanleiding een cel in krijgen).

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #19 Gepost op: 9 oktober 2013, 15:14:47
Je kan je ook afvragen of je diplomatieke betrekkingen wilt hebben met landen die op die wijze zouden opereren bij geen diplomatieke onschendbaarheid.