Het is alleen maar politiek en de politie interesseert ze geen reet. Dat is slechts een instrument in de discussie..
Het valt me nog mee dat de Politie en/of de betrokken agenten niet "geslachtofferd" zijn door de Politiek. Hoewel ik denk dat dat vooral komt door de publieke opinie, en niet vanwege de goede bedoelingen van de betrokken politici.....
Ik vind het egoïstisch. De enige vorm van ontwikkelingshulp is volgens mij het boycotten van landen die er een potje van maken en import vanuit die landen zwaar te belasten. Dan raak je hen in de portemonnee en wordt het vanzelf interessant om hier je producten te laten maken of in landen waar men het wel nauw neemt met mensenrechten.
Het is een lastig vraagstuk, want je gaat helemaal voorbij aan de globalisering van de economie.
Het is al lang niet meer zo dat je producten en diensten netjes kan rangschikken naar landen van herkomst. Neem de computer/tablet/telefoon die je gebruikt om dit forum te bezoeken, bijv een Iphone.
De Iphone wordt op de markt gebracht door een Amerikaans bedrijf, in elkaar gezet in China, met onderdelen uit Korea, Taiwan en China, gebaseerd op grondstoffen uit China, Rusland en Afrika, vervoerd door een reder met een schip onder een "goedkope" vlag.
Nogmaals, ik onderschrijf je principe, maar de praktische uitwerking is erg complex.
Om computer producten als voorbeeld te geven: als je de import belasting consequent doorvoert betekend het gewoon dat de consument voor de extra kosten opdraait en er voor de mensen in die landen niks veranderd. Hooguit is het weer een extra inkomsten bron voor de Overheid.
Persoonlijk denk ik dat het begint met bedrijven "dwingen" om eerlijke informatie beschikbaar stellen over producten/diensten en landen van herkomst (niet alleen het eindproduct). Dan kunnen consumenten beginnen om een eigen keus maken....