Diplomatieke rel tussen Rusland en Nederland

Auteur Topic: Diplomatieke rel tussen Rusland en Nederland  (gelezen 19499 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:50:44
Ik vind het egoïstisch. De enige vorm van ontwikkelingshulp is volgens mij het boycotten van landen die er een potje van maken en import vanuit die landen zwaar te belasten. Dan raak je hen in de portemonnee en wordt het vanzelf interessant om hier je producten te laten maken of in landen waar men het wel nauw neemt met mensenrechten.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:54:20
Citaat van: SniperEye link=msg=1208425 date=1381391444
Ik vind het egoïstisch. De enige vorm van ontwikkelingshulp is volgens mij het boycotten van landen die er een potje van maken en import vanuit die landen zwaar te belasten. Dan raak je hen in de portemonnee en wordt het vanzelf interessant om hier je producten te laten maken of in landen waar men het wel nauw neemt met mensenrechten.
Als je het zelf maar geloofd.  ;)  e050
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:39:57
Juist de naïeve houding van mensen zoals jij zal er nooit verandering in brengen. Alsof de handel met die landen de positie van homo's, vrouwen of arbeiders ooit heeft verbeterd....

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:53:40
Citaat van: SniperEye link=msg=1208440 date=1381394397
Juist de naïeve houding van mensen zoals jij zal er nooit verandering in brengen. Alsof de handel met die landen de positie van homo's, vrouwen of arbeiders ooit heeft verbeterd....
Heeft het de positie ooit verslechterd?...

Ik beweer nergens dat het de positie verbeterd, als ik dat geschreven heb dan mag je me dat laten zien. Anders lijkt het mij fijn als je mij geen woorden in de mond gaat leggen.

Het enige wat ik beweer is dat je invloed op dergelijke landen groter is als je handelsbetrekkingen met elkaar onderhoud. Maar goed, we verschillen duidelijk van mening. Je gaat helaas voorbij aan mijn argumentatie en doet mijn mening af als naïef zonder je eigen standpunt feitelijk te onderbouwen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:59:24
Als de agenten het noodzakelijk achten in te grijpen en Borodin te arresteren dan zullen ze dat wel overwogen hebben gedaan. Of ze nu wisten dat het om een onschenbaar iemand ging of niet, doet niet zo ter zake.

Vanwege het verdrag van Wenen, kan Nederland niet anders als achteraf excuses aanbieden aan Rusland. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar zo is het nu eenmaal.

Als blijkt dat er inderdaad sprake was van mishandeling, lijkt het mij niet meer als logisch dat de heer Borodin tot persona non grata word verklaard en z'n koffers mag pakken.

Rusland is een gevaarlijk land, waar we voor moeten waken, niet zo zeer in militaire zin, maar wel in financiële zin. Helaas is Nederland te afhankelijk van o.a. diverse handels betrekkingen alsook de levering van grote hoeveelheden gas. Met die keuzes uit het verleden, zullen we nu moeten leven.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:18:10
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1208389 date=1381379913
Het is alleen maar politiek en de politie interesseert ze geen reet. Dat is slechts een instrument in de discussie..

Het valt me nog mee dat de Politie en/of de betrokken agenten niet "geslachtofferd" zijn door de Politiek. Hoewel ik denk dat dat vooral komt door de publieke opinie, en niet vanwege de goede bedoelingen van de betrokken politici.....

Citaat van: SniperEye link=msg=1208425 date=1381391444

Het is een lastig vraagstuk, want je gaat helemaal voorbij aan de globalisering van de economie.
Het is al lang niet meer zo dat je producten en diensten netjes kan rangschikken naar landen van herkomst. Neem de computer/tablet/telefoon die je gebruikt om dit forum te bezoeken, bijv een Iphone.
De Iphone wordt op de markt gebracht door een Amerikaans bedrijf, in elkaar gezet in China, met onderdelen uit Korea, Taiwan en China, gebaseerd op grondstoffen uit China, Rusland en Afrika, vervoerd door een reder met een schip onder een "goedkope" vlag.

Nogmaals, ik onderschrijf je principe, maar de praktische uitwerking is erg complex.
Om computer producten als voorbeeld te geven: als je de import belasting consequent doorvoert betekend het gewoon dat de consument voor de extra kosten opdraait en er voor de mensen in die landen niks veranderd. Hooguit is het weer een extra inkomsten bron voor de Overheid.
Persoonlijk denk ik dat het begint met bedrijven "dwingen" om eerlijke informatie beschikbaar stellen over producten/diensten en landen van herkomst (niet alleen het eindproduct). Dan kunnen consumenten beginnen om een eigen keus maken....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #46 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:57:48
Ik ben een zeer groot voorstander van wat jij stelt in de laatste alinea  ;)

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 10 oktober 2013, 21:18:42
Ik heb altijd begrepen dat een diplomaat niet vervolgd kon worden.
Dat betekend volgens mij dat hem geen straf opgelegd kan worden.
Zover ik weet kan een diplomaat wel staande gehouden of aangehouden worden.
Echter wordt hij na voorgeleiding indien enigszins mogelijk heengezonden.
In Den Haag worden jaarlijks honderden diplomaten bekeurd.
De nette ambassades betalen de bekeuringen, de "minder nette" betalen niet.
Even vergelijken: een minderjarige onder de 12 kan ook niet vervolgd worden, maar wel worden aangehouden en voorgeleid.
Of zit ik er nu helemaal naast ?

Oscar.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 10 oktober 2013, 22:12:54
Een diplomaat (mits hij onschendbaarheid geniet, én deze erkend is door het gastland) mag zelfs niet worden aangehouden of staande gehouden. Daarbij is natuurlijk wel van belang dat hij dit meteen kenbaar maakt !
Woonhuis, werkplaats en voertuig is in principe min of meer 'buitenlands grondgebied', dus daar heeft de NL staat niks over te vertellen, zelfs niet als daar een misdrijf plaats vind... (wel kan dan het thuisland verzocht worden om die onschendbaarheid op te heffen, of het gastland kan de diplomaat 'persona non grata' verklaren en terug sturen naar land van herkomst.
M.a.w een voertuig voorzien van diplomaten kenteken mag dus ook niet zomaar staande worden gehouden, ook niet bij zware verkeersovertredingen...
Daarnaast is er enigszins een uitzondering, en dat is indien een diplomaat een gevaar voor de omgeving is, bijvoorbeeld dat hij in het rond staat te schieten op NIET diplomatisch gebied, dan mag die worden uitgeschakeld, óf bijvoorbeeld onder invloed een (diplomaten)voertuig bestuurd, máár.... officieel niet worden aangehouden.

In dit geval is het natuurlijk ook wel krom zulke wetgeving, maar zoals al eerder aangehaald, stel dat die er niet was dan kunnen onze eigen diplomaten om het minste geringste worden vastgezet, of zelfs onder valse aanklachten en aldus hun werkzaamheden niet verrichten.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 10 oktober 2013, 22:40:41
Citaat van: Tony-cc link=msg=1208586 date=1381435974
Woonhuis, werkplaats en voertuig is in principe min of meer 'buitenlands grondgebied', dus daar heeft de NL staat niks over te vertellen, zelfs niet als daar een misdrijf plaats vind...

Volgens mij zijn ligt het iets genuanceerder.
Er is geen sprake van buitenlands grondgebied, het is gewoon Nederlands grondgebied. Ook geldt de Nederlandse wet gewoon en dus blijven misdrijven gewoon strafbaar.
Alleen hebben die percelen en voertuigen ook diplomatieke onschendbaarheid. Dus mag Politie en Justitie daar in principe niet optreden, tenzij op verzoek van de Ambassadeur (Los van acute nood gevallen.) . Realiteit is dus dat misdrijven wel strafbaar blijven, maar er soms geen onderzoek, aanhouding en vervolging plaats vindt of kan vinden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten