Parkeren voor een brandkraan

Auteur Topic: Parkeren voor een brandkraan  (gelezen 13952 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Gepost op: 12 oktober 2013, 14:22:21
Veel word er geroepen dat er niet bij een brandkraan geparkeerd mag worden.
Toen ik dit filmpje zag moest ik erg lachen van het optreden van de brandweer.

Merced Fire Department- Never park in front of a fire hydrant

Wanneer ik dit filmpje bekijk zou de brandweer in nederland er zo ook mee moeten omgaan.
Denk dat men dan wel 2x nadenkt... helaas hebben we niet zulke brandkranen als in Amerika..

[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2013, 16:08:56
In Amerika en Canada is het wettelijk geregeld dat je niet voor een brandkraan mag parkeren. Hoe en waar weet ik niet precies maar mijn familie zei het zelf bij mijn bezoek aan Noord-Amerika. Politie beboet er ook gewoon voor.

Zoals je kan zien is de brandkraan in Amerika voorzien van één "uitlaat" die altijd naar de weg wijst. Dit is niet draaibaar en met de grote diameter van de slang kan je de slang niet een beetje buigen.

Dus in Nederland is niets geregeld in de wet. Als er een brandkraan in het wegdek of parkeervak ligt mag je daar gewoon parkeren. En ons opzetstuk op de ondergrondse brandkraan (ik gok 95% van onze brandkranen in NL) is draaibaar.

Dus ik vind niet dat de brandweer dit zou moeten doen in NL. Er is geen reden voor. Sterker nog je kan volgens mij alle schade bij de brandweer verhalen. Inclusief overige kosten.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1208907 date=1381580541
Veel word er geroepen dat er niet bij een brandkraan geparkeerd mag worden.
Toen ik dit filmpje zag moest ik erg lachen van het optreden van de brandweer.

Merced Fire Department- Never park in front of a fire hydrant

Wanneer ik dit filmpje bekijk zou de brandweer in nederland er zo ook mee moeten omgaan.
Denk dat men dan wel 2x nadenkt... helaas hebben we niet zulke brandkranen als in Amerika..

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2013, 16:52:25
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1208926 date=1381586936
In Amerika en Canada is het wettelijk geregeld dat je niet voor een brandkraan mag parkeren. Hoe en waar weet ik niet precies maar mijn familie zei het zelf bij mijn bezoek aan Noord-Amerika. Politie beboet er ook gewoon voor.

Zoals je kan zien is de brandkraan in Amerika voorzien van één "uitlaat" die altijd naar de weg wijst. Dit is niet draaibaar en met de grote diameter van de slang kan je de slang niet een beetje buigen.

Dus in Nederland is niets geregeld in de wet. Als er een brandkraan in het wegdek of parkeervak ligt mag je daar gewoon parkeren. En ons opzetstuk op de ondergrondse brandkraan (ik gok 95% van onze brandkranen in NL) is draaibaar.

Dus ik vind niet dat de brandweer dit zou moeten doen in NL. Er is geen reden voor. Sterker nog je kan volgens mij alle schade bij de brandweer verhalen. Inclusief overige kosten.
Zolang er in nederland inderdaad niets geregeld is ben je gewoon overgeleverd aan het fatsoen van de weggebruiker. Zet die zijn auto op een brandkraan is het jammer dan, en kun je opzoek naar de volgende kraan. Het zou wel goed zijn als er eens iets geregeld gaat worden, ookal omdat er kranen spontaan verdwijnen onder een wegdek, of onvindbaar worden door struiken. Of een creatief persoon die gewoon de hele put wegsloopt en het gat met de kraan zelf vervolgens volstort met aarde en daar een keurig grasveldje overheen legt. ::)

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2013, 16:55:15
Inderdaad slecht geregeld in NL. De verantwoordelijkheid ligt bij de gemeenten want die zijn verantwoordelijk voor de openbare bluswatervoorziening.

Soms hebben mensen zelfs het recht een brandkraan te laten verdwijnen als hij op hun grond ligt en er geen zakelijk recht geregeld is.

Citaat van: Peter71 link=msg=1208963 date=1381589545
Zolang er in nederland inderdaad niets geregeld is ben je gewoon overgeleverd aan het fatsoen van de weggebruiker. Zet die zijn auto op een brandkraan is het jammer dan, en kun je opzoek naar de volgende kraan. Het zou wel goed zijn als er eens iets geregeld gaat worden, ookal omdat er kranen spontaan verdwijnen onder een wegdek, of onvindbaar worden door struiken. Of een creatief persoon die gewoon de hele put wegsloopt en het gat met de kraan zelf vervolgens volstort met aarde en daar een keurig grasveldje overheen legt. ::)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:29:46
Het grootste probleem in Nederland is dat de brandkranen onzichtbaar zijn en daardoor kunnen mensen er ongemerkt op/of bij parkeren.
Want zeg nu zelf, hoe moet als leek zien waar een brandkraan zich bevindt als er als enige indicatie een geel driehoekje op de rijbaan is gespoten.
En wat te denken van brandkranen welke in de rijbaan, plantsoen of zelfs in parkeervakken zijn gesitueerd.

Ook zullen brandkranen steeds minder als watervoorziening gebruikt kunnen worden door de trend van het verkleinen van de diameter van de waterleiding.

De toekomst zal toch worden dat de brandweer steeds meer voor het water afhankelijk wordt van het water wat men in de TS meeneemt aangevuld door tankwagens, watertransportsystemen met slangen gevuld doormiddel van openwater en/of geboorde putten.

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:32:36
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1208965 date=1381589715
Inderdaad slecht geregeld in NL. De verantwoordelijkheid ligt bij de gemeenten want die zijn verantwoordelijk voor de openbare bluswatervoorziening.

Soms hebben mensen zelfs het recht een brandkraan te laten verdwijnen als hij op hun grond ligt en er geen zakelijk recht geregeld is.

Maar wel zeuren als er brand is dat er zoveel slangen over de wegen liggen en dat de watervoorzieningen zover weg zijn. Bij ons voor de woning zit ook een brandkraan echter word daar veel een auto op geparkeerd.  Maar wat ik hier dus lees en begrijp is dat er niet eens een bon voor geschreven kan worden. Knap waardeloos dus.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:36:38
Klopt. Het enige wat je kan doen is dit melden bij de gemeente en je zorg er over uitspreken. Men kan dan de brandkraan verplaatsen (kost veel geld) of een parkeerverbod instellen (door bv een wit kruis op het wegdek aan te brengen).

Citaat van: thetwin84 link=msg=1209012 date=1381602756
Bij ons voor de woning zit ook een brandkraan echter word daar veel een auto op geparkeerd.  Maar wat ik hier dus lees en begrijp is dat er niet eens een bon voor geschreven kan worden. Knap waardeloos dus.

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:44:51
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1209013 date=1381602998
Klopt. Het enige wat je kan doen is dit melden bij de gemeente en je zorg er over uitspreken. Men kan dan de brandkraan verplaatsen (kost veel geld) of een parkeerverbod instellen (door bv een wit kruis op het wegdek aan te brengen).

De gemeente heeft er een onderbroken gele streep geplaatst zodat er alleen een auto geplaatst mag worden om te laden en lossen echter word hier niet altijd aangehouden. Dus conclusie zoals bij velen discussies het gaat hier weer om de mentaliteit van tegenwoordig.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:45:54
Tja. Wetgeving om niet te mogen parkeren naast brandkranen zie ik nog weinig heil in zolang er soms nog gewoon parkeervakken bovenop brandkranen gelegd worden. Ik ken plekken waar die parkeerplaatsen er bovenop ook gewoon gebruikt mogen worden. Ik vraag me dan altijd af waarom die kraan niet 2 meter opgeschoven kon worden, of waarom dat ene parkeervak niet bespaard kon worden.

Ik wil bij een degelijke parkeerplaats met kraan in het midden mijn auto er nog wel eens bewust bovenop parkeren. Niet om de brandweer dwars te zitten. Maar ik krijg een piepje als daar brand is, en zou m'n auto kunnen verplaatsen, de mevrouw die er na mij anders geparkeerd had, omdat 't het laatste lege plekje was heeft dat waarschijnlijk niet.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:17:06

een parkeerverbod instellen (door bv een wit kruis op het wegdek aan te brengen).
Een wit kruis zegt niets en heeft geen wettelijke status. Maak een stopverbod maar beter is dat brandweer en gemeente/watermaatschappij de koppen bijeen steken en dit soort problemen verhelpen door het putje naar de stoep te verplaatsen.