Parkeren voor een brandkraan

Auteur Topic: Parkeren voor een brandkraan  (gelezen 13953 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:23:59
Citaat van: Bert65 link=msg=1209026 date=1381605426
Een wit kruis zegt niets en heeft geen wettelijke status. Maak een stopverbod maar beter is dat brandweer en gemeente/watermaatschappij de koppen bijeen steken en dit soort problemen verhelpen door het putje naar de stoep te verplaatsen.

Helaas is bij ons is de brandkraan wel in de stoep gemaakt
Echter heeft de gemeente besloten om dat de straat te smal is dat men met twee wielen op de stoep moeten parkeren. Omdat anders naast het vrachtverkeer ook de hulpdiensten niet door de straat kunnen rijden.  Waardoor bij ons velen brandkranen waarschijnlijk onder de geparkeerde auto's zullen komen zitten.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:34:56
Citaat van: thetwin84 link=msg=1209029 date=1381605839
Helaas is bij ons is de brandkraan wel in de stoep gemaakt
Echter heeft de gemeente besloten om dat de straat te smal is dat men met twee wielen op de stoep moeten parkeren. Omdat anders naast het vrachtverkeer ook de hulpdiensten niet door de straat kunnen rijden.  Waardoor bij ons velen brandkranen waarschijnlijk onder de geparkeerde auto's zullen komen zitten.

Dus doordat men zo veel rekening houd met de doorgang van brandweerauto's zijn de brandkranen vaak niet meer te gebruiken?  :D Wat een geweldig komische casus.  ;D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2013, 08:29:53
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1209020 date=1381603554
Tja. Wetgeving om niet te mogen parkeren naast brandkranen zie ik nog weinig heil in zolang er soms nog gewoon parkeervakken bovenop brandkranen gelegd worden. Ik ken plekken waar die parkeerplaatsen er bovenop ook gewoon gebruikt mogen worden. Ik vraag me dan altijd af waarom die kraan niet 2 meter opgeschoven kon worden, of waarom dat ene parkeervak niet bespaard kon worden.
Omdat in erg veel gevallen de kraan eerder was dan het parkeervak. En je een kraan niet zomaar even een stuk kan opschuiven, zit nog een leiding aan.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2013, 09:04:09
Nu heb ik, als smeris, eigenlijk totaal geen beeld bij dit probleem. Heeft iemand niet een paar foto's met voorbeelden van absurde situaties?

Ook gewoon ter leeringh ende vermaeck natuurlijk..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2013, 12:55:07
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1209096 date=1381647849
Nu heb ik, als smeris, eigenlijk totaal geen beeld bij dit probleem. Heeft iemand niet een paar foto's met voorbeelden van absurde situaties?

Gewoon een stevig paaltje bij putten en het probleem is opgelost.

Overigens speelt  dit probleem niet alleen bij ondergrondse brandkranen maar ook bij putten waar de watertoevoer bij bijv. calamiteiten middels een ondergrondse kraan in de put moet worden afgesloten. Daar worden niet alleen auto's boven geparkeerd maar hele tijdelijke bouwwerken als bouwketen met toestemming van de gemeente die dan geen overleg plegen met het waterleidingbedrijf worden geplaatst, soms wel voor jaren !

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2013, 14:14:56
Citaat van: Peter71 link=msg=1209087 date=1381645793
Omdat in erg veel gevallen de kraan eerder was dan het parkeervak. En je een kraan niet zomaar even een stuk kan opschuiven, zit nog een leiding aan.

Dan snap ik niet dat dat ene parkeervak niet gewoon weggehaald wordt. Dat de kraan wat lastig verplaatst kan worden snapte ik al  ;)

Een voorbeeldje van een parkeervak waar ik al erg vaak geweest ben:

http://maps.google.nl/maps?q=Ede+Hoog+Maanen&hl=nl&ll=52.027781,5.667113&spn=0.001005,0.002642&sll=52.15798,5.70611&sspn=0.032067,0.084543&t=h&hnear=Hoog+Maanen,+Ede,+Gelderland&z=19&layer=c&cbll=52.027819,5.66682&panoid=jiyu8QgAcHo3P0XteMh2Yg&cbp=12,108.15,,1,21.06
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:56:01
Ah dat wist ik niet. Moet je er dan ook een bordje o.i.d. bijplaatsen net als bij gehandicaptenparkeerplaatsen. De gemeente moet hun werk goed doen, de waterleidingmaatschappijen leggen de brandkranen alleen aan in opdracht van gemeenten.

Citaat van: Bert65 link=msg=1209026 date=1381605426
Een wit kruis zegt niets en heeft geen wettelijke status. Maak een stopverbod maar beter is dat brandweer en gemeente/watermaatschappij de koppen bijeen steken en dit soort problemen verhelpen door het putje naar de stoep te verplaatsen.

Precies, het is kwestie van eerst de brandkranen goed aanleggen. Er zijn nogal hoge kosten verbonden aan het verplaatsen van een brandkraan. Vaak is het een kwestie van slecht functioneren van ambtenaren die de situatie en wetgeving niet goed kennen en bij revitalisering brandkranen laten verdwijnen in groenstroken of parkeerplaatsen.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1209020 date=1381603554
Tja. Wetgeving om niet te mogen parkeren naast brandkranen zie ik nog weinig heil in zolang er soms nog gewoon parkeervakken bovenop brandkranen gelegd worden. Ik ken plekken waar die parkeerplaatsen er bovenop ook gewoon gebruikt mogen worden. Ik vraag me dan altijd af waarom die kraan niet 2 meter opgeschoven kon worden, of waarom dat ene parkeervak niet bespaard kon worden.

Ik wil bij een degelijke parkeerplaats met kraan in het midden mijn auto er nog wel eens bewust bovenop parkeren. Niet om de brandweer dwars te zitten. Maar ik krijg een piepje als daar brand is, en zou m'n auto kunnen verplaatsen, de mevrouw die er na mij anders geparkeerd had, omdat 't het laatste lege plekje was heeft dat waarschijnlijk niet.  :)

Ah dan is het een kwestie van handhaven door Politie of Gemeente (BOA's). Ik zou zeggen foto's maken en elke keer melding maken bij de gemeente tot ze er gek van worden.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1209019 date=1381603491
De gemeente heeft er een onderbroken gele streep geplaatst zodat er alleen een auto geplaatst mag worden om te laden en lossen echter word hier niet altijd aangehouden. Dus conclusie zoals bij velen discussies het gaat hier weer om de mentaliteit van tegenwoordig.

guest8310

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:05:21
Nu heb ik, als smeris, eigenlijk totaal geen beeld bij dit probleem.
[...]
Dit is nou juist net een van de problemen die we tegen komen. Het komt voor dat juist de politie die ook is uitgerukt voor de woningbrand (en bij ons in de buurt regelmatig eerder is dan de brandweer), hem juist precies bovenop de brandkraan hebt gezet...

En dan de vraag van de agenten: "Kunnen we ergens mee helpen?"
"Ja, graag... Haal dat witte hok even van de brandkraan af alsjeblieft..."   ;D

Geen persoonlijke aanval naar jou toe Zijlvaart, het is jammer dat er niet meer uitwisseling is tussen brandweer en politie zodat zij weten waar naar te kijken... Zolang men niet weet waar ze op moeten letten, kun je het ze ook niet kwalijk nemen. En dat geldt niet alleen voor agenten, ook de "gewone burger"...

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:30:09
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1209384 date=1381676161
Ah dat wist ik niet. Moet je er dan ook een bordje o.i.d. bijplaatsen net als bij gehandicaptenparkeerplaatsen. De gemeente moet hun werk goed doen, de waterleidingmaatschappijen leggen de brandkranen alleen aan in opdracht van gemeenten.

Precies, het is kwestie van eerst de brandkranen goed aanleggen. Er zijn nogal hoge kosten verbonden aan het verplaatsen van een brandkraan. Vaak is het een kwestie van slecht functioneren van ambtenaren die de situatie en wetgeving niet goed kennen en bij revitalisering brandkranen laten verdwijnen in groenstroken of parkeerplaatsen.

Ah dan is het een kwestie van handhaven door Politie of Gemeente (BOA's). Ik zou zeggen foto's maken en elke keer melding maken bij de gemeente tot ze er gek van worden.

Lijkt me ook meer een taak van preventisten van de brandweer als van burgers, zij komen als het goed is door de gehele gemeente om te controleren op brandveiligheidsvoorzieningen en represieve bereikbaarheid.

guest8310

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:48:52
Tsja, de brandkranen zijn er, werken en zijn 95% van de tijd ook bereikbaar... Allen je zal net zien dat als je er eentje nodig hebt, er net een auto (al dan niet wit met oranje/blauwe streepjes en een lichtbalk op het dak) bovenop staat... Dat kan je in de schoenen van preventie schuiven, maar het is volgens mij gewoon het risico van "onze" manier van het aanleggen van brandkranen in Nederland... Het enige dat je dan kunt doen is (zeker in het geval van de politie die er meestal pas gaat staan als wij juist ook onderweg zijn) zorgen dat men de herkenbaarheidskenmerken kent en leert waarnemen, zodat je kan voorkomen dat men er nou juist nét bovenop gaat staan omdat dat een vrij stukje straat is...

Aan de andere kant: hoe groot is het probleem in NL nou eigenlijk daadwerkelijk? Ik denk dat er genoeg zaken zijn die met veel minder moeite veelmeer rendement op het gebied van (brand-)veiligheid kunnen behalen...