GRIP 1 Zeer grote brand (loods) Giessenzoom - Hardinxveld-Giesendam 12-10-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (loods) Giessenzoom - Hardinxveld-Giesendam 12-10-2013  (gelezen 9335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: 112hilversum link=msg=1209080 date=1381629285
wat houden de kleuren geel en groen en rood aan

Kleuren houden niets aan. Aanhouden doet de politie. Maar als je bedoelde te vragen wat de kleuren van de verschillende bluspakken bedoelde, dan is de Rode de OvD. De Groene de AGS, en de Gele heb ik gemist, maar dat zal waarschijnlijk een CvD zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: 112hilversum link=msg=1209080 date=1381629285
wat houden de kleuren geel en groen en rood aan
4. Herkenning
Landelijk zullen we moeten kiezen voor een uniform herkenningssysteem waarbij
gebruik van kleuren de meest wenselijke blijkt. Een eenvoudige en eenduidige
toepassing van goed te herkennen en te onderscheiden kleuren in zo min mogelijke
variaties. Door de keuze van een systematiek worden verwarring en misleiding tot
bijna nul gereduceerd. Met alle goede bedoelingen van dien maar een combinatie
van strepen op- of een gekleurde helm, met een bepaalde jas en ook nog een
gekleurd vestje kan alleen maar falen. Het is van buitenaf onvoldoende helder welke
rol op zo’n moment aan wie is toebedeeld.
Eenvoud in de toepassing is, zoals gezegd, het meest gewenst. Een methodiek voor
snelle herkenning zonder kans op misleiding of te wel landelijke één en de zelfde
kleuren methodiek die wordt toegepast draagt, zeker bij gezamenlijk optreden, bij tot
het minimalisering van “missers”. De methodiek moet daarnaast aansluiten op de
nieuwe structuur van 7 operationele functies die nu mede door de NVBR is
ontwikkeld.
De keuren die geadviseerd worden zijn de zogenaamde “primaire kleuren” en
complementaire kleuren. Deze kleuren worden door mensen het snelst herkend en
van elkaar het best onderscheiden. Zelfs mensen met een beperkte kleurherkenning
zijn instaat deze kleuren te onderscheiden. Deze kleuren zijn: rood, blauw, geel en
groen en oranje.
In deze notitie wordt de voorkeur gelegd bij de schouderstukken in diverse kleuren
en zo nodig voorzien van aanvullende teksten. Deze kunnen na gelang de
5
Versie 2.1 – 7 maart 2007 Funcitionele herkenbaarheid
operationele functie van dat moment worden aangebracht en zonodig worden
verwisseld. (bijvoorbeeld van OVD naar PC enz.). De aanpassing bestaat uit het
wisselen van het schouderstuk bij het veranderen van functie. Of een applicaties
(met klittenband) behorende bij de functie aan te brengen. De korpsen die de
schouderstukken al gebruiken beoordelen het dragen als zeer praktisch en efficiënt
vanwege de mogelijkheid om snel te kunnen aanpassen aan de situatie.
5. Kleurindeling aan functiegroepen
Zoals is aangegeven, kunnen brandweerfuncties bij operationeel optreden
brandweerfuncties in clusters worden ingedeeld. Aan de hand van die indeling
worden kleuren toegewezen aan de bepaalde clusters. Deze indeling is tevens
gebaseerd op hetgeen nu al bij brandweer Nederland het meest wordt toegepast.
Daarmee wordt voorkomen dat veel brandweer korpsen en brandweerregio’s
ingrijpend moeten veranderen in de methodiek van functionele herkenning die ze nu
gebruiken.
De eerste functionele groep is de “repressief leidinggevende” en dat zijn de
bevelvoerder, de OVD (PC, pCC) en de HOVD (CC). Deze wordt per functie door
middel van een eigen kleur herkenbaar gemaakt. De gekozen kleur heeft de
hiërarchische volgorde op de zogenaamde onderliggende kleur. Rood is
onderliggend aan oranje en oranje is weer onderliggend aan geel.
Hieruit volgt: Rood = Bevelvoerder
Oranje = OVD (PC, pCC)
Geel = HOVD (CC)
De twee functionele groep is in belangrijke maten ondersteunend en/of adviserend.
Deze functies worden enkel met de kleur groen aangegeven. Hierdoor is het duidelijk
op welk niveau de functionaris zijn rol heeft in het operationele proces.
Hieruit volgt: Groen = ROGS / AGS
Veiligheidsofficier
……………
De derde functionelegroep is in het bijzonder ondersteund en heeft geen directe
invloed op het repressieve optreden. Deze functies worden enkel met de kleur blauw
aangegeven. Het niveau en invloed op het operationeel wordt ook hiermee weer
duidelijk aan gegeven.
Hieruit volgt: Blauw = functionaris logistiek
functionaris verbindingen
plotter
voorlichter
…………..
De vierde groep zijn de functionarissen die geen operationele taak hebben. Hier is
het dus ook niet noodzakelijk om een zichtbare functionele herkenning toe te wijzen.
Meer kleuren zou immers alleen maar tot verwarring kunnen leiden.

Bron: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8181.0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Jammer, dat ZHZ hiervan afwijkt!  98uiye


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Fireball link=msg=1209099 date=1381648047
Jammer, dat ZHZ hiervan afwijkt!  98uiye
Oow, ik weet niet beter of alle functionarissen hebben de kleuren die hier boven genoemd zijn  98uiye O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: pompbediende link=msg=1209101 date=1381648158
Oow, ik weet niet beter of alle functionarissen hebben de kleuren die hier boven genoemd zijn  98uiye O0

Alle manschappen hebben blauwe schouders. Dat duidt op logistieke functionarissen. De bevelvoerders hebben geen rode schouderstukken. ZHZ maakt het onderscheid met zwarte en witte helm. OVD, HOVD en AGS kloppen wel, hetzij dat ze gekleurde jassen hebben en geen schouderstukken.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Fireball link=msg=1209104 date=1381648681
Alle manschappen hebben blauwe schouders. Dat duidt op logistieke functionarissen. De bevelvoerders hebben geen rode schouderstukken. ZHZ maakt het onderscheid met zwarte en witte helm. OVD, HOVD en AGS kloppen wel, hetzij dat ze gekleurde jassen hebben en geen schouderstukken.
ZHZ werkt niet met schouderstuk kleuren, alleen zoals je al aangaf met helmkleuren en jaskleuren. Die blauwe schouderstukken behoren tot de kleuren in de kleding van PGM.  Manschappen dragen in deze regio zwarte helmen en leidinggevende de witte helm met de daarbij behorende rode band op hun helm.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: pompbediende link=msg=1209117 date=1381649852
ZHZ werkt niet met schouderstuk kleuren, alleen zoals je al aangaf met helmkleuren en jaskleuren. Die blauwe schouderstukken behoren tot de kleuren in de kleding van PGM.  Manschappen dragen in deze regio zwarte helmen en leidinggevende de witte helm met de daarbij behorende rode band op hun helm.  O0

Dat document dat je citeerde doet de rode banden ook in de ban, voor het geval dat een bevelvoerder ook een keer als manschap meegaat en er dus meerdere rode banden rondlopen, maar ik moet zeggen, dat ZHZ dat wel mooi heeft opgelost met zwarte en witte helmen. Kost wel een paar extra helmen. :)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Fireball link=msg=1209124 date=1381650643
Dat document dat je citeerde doet de rode banden ook in de ban, voor het geval dat een bevelvoerder ook een keer als manschap meegaat en er dus meerdere rode banden rondlopen, maar ik moet zeggen, dat ZHZ dat wel mooi heeft opgelost met zwarte en witte helmen. Kost wel een paar extra helmen. :)
Dat klopt, ik heb er zelf ook 2. Het is belangrijk om duidelijk te hebben wie er leidinggevende zijn O0  Ik persoonlijk vind dat je het niet eens moet willen om als bevelvoerder ( als je en keer achterin zit ) je witte helm of rode schouder stukken te dragen, geeft verwarring binnen je ploeg maar ook bij andere leidinggevende.

Je ziet regelmatig toch foto's van inzetten voorbij komen waar meerdere "rode banden" of schouderstukken op 1 TS zitten, eigenlijk moet het gewoon niet kunnen denk ik  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik vind het vreemd dat ZHZ niet de landelijke richtlijnen volgt. Ik hoop/ga er maar van uit dat ze met de aanschaf van nieuwe kleding dit wel gaan doen.

Volgens mij bestaat jouw "probleem" geeneens maar gebruikt men overal inmiddels de rode losse schouderflappen.

Citaat van: pompbediende link=msg=1209126 date=1381651071
Dat klopt, ik heb er zelf ook 2. Het is belangrijk om duidelijk te hebben wie er leidinggevende zijn O0  Ik persoonlijk vind dat je het niet eens moet willen om als bevelvoerder ( als je en keer achterin zit ) je witte helm of rode schouder stukken te dragen, geeft verwarring binnen je ploeg maar ook bij andere leidinggevende.

Je ziet regelmatig toch foto's van inzetten voorbij komen waar meerdere "rode banden" of schouderstukken op 1 TS zitten, eigenlijk moet het gewoon niet kunnen denk ik  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zeer grote brand Hardinxveld-Giessendam
Zeer grote brand Hardinxveld-Giessendam
Reality Photo Videoproductions
Gepubliceerd op 13 okt 2013
Citaat
De brand in een loods in Hardinxveld-Giessendam is onder controle. Rond 19 uur werd het sein brand meester gegeven. Het vuur brak rond 16 uur uit in een voormalige tegelhandel aan de Giessenzoom.

De politie gaat er vanuit dat de brand is aangestoken. Het bedrijf bestaat uit drie loodsen, die vroeger werden gebruikt als showroom, opslagruimte en kantoorruimte. Het complex stond de laatste maanden te koop voor bijna een half miljoen euro. De gemeente verspreidt een brief onder de bewoners van het dorp om hen te informeren over de gebeurtenissen.

De brand is volgens de brandweer begonnen in een loods van 100 bij 50 meter. De brandweer gaf omwonenden korte tijd het advies om uit de rook te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Onderzoek van de brandweer wijst uit dat er geen asbest in de woonwijk of op de plaatselijke sportvelden is aangetroffen.

Op enkele tientallen meters van de brand ligt het spoor. Het treinverkeer werd stilgelegd tussen Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam, maar dat kwam tegen 18.30 uur weer op gang.
Samen sterk in de hulpverlening!