MOB helmen

Auteur Topic: MOB helmen  (gelezen 12579 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Albert

• Junior gebruiker
  • **
    • rescue vlissingen
Gepost op: 30 mei 2005, 19:10:55
Ik ben mij aan het orienteren in geschikte MOB helmen voor a/b van MOB vaartuigen. Wie heeft ervaring met het gebruik ervan ? Welke leverancier  ?
Ik verneem graag van jullie!

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2005, 20:24:39
Na prijs / prestatie / draagcomfort vergelijk heb ik zelf gekozen voor een gele Protec waterhelmet, gecombineerd met een rode verwijderbare soft klep van Salamander (Salamander Revisor) info o.a. op http://www.paddlesportsonline.com/ssrs/detail.aspx?ID=171

Zowel de Protec als de Cascade helm worden beiden gebruikt door de US CG - info op http://waterrescue.marsars.com/cg090001.html

Ik heb beide besteld via internet omdat ik geen zin had half nederland af te bellen.

Kees  8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2005, 10:04:57
Wij gebruiken Prijon helmen voor water rescue,

Citaat
PRIJON "SHORT CUT"
Zelfde goede eigenschappen als de PRIJON WATERSPORTHELM maar dan zonder volledige bescherming aan de oren.

Verstelbaar van grootte 51 tot 63 cm

Kleuren : rood - geel - zwart
CE-norm 1385

Wij hebben ze besteld via Rescue3.NL, maar arendbloem.nl kan ze ook leveren.

Wij hebben ze gebruikt in zowel duiksituaties, swiftwater situaties, als op zee..  Ze bevallen erg goed..

We gebruiken ze met googles, of duikbril.

Wij willen eigenlijk een helm, die meer multi-functionele helm, Dus geschikt voor Waterrescue, incl. MOB,  maar ook geschikt voor hoogte redding. We gaan binnenkort testen met de nieuwe MSA F2,  (Ik ben zelf eerlijk gezegd nog een beetje sceptisch, om deze functionaliteit in 1 helm te hebben..)

De Prijon Helm is niet gecertificeerd voor hoogteredding.. maar voor watersituaties zijn wij er erg te vreden over.., makkelijk instelbaar.. comfortabel, zelf sover een cap heen te dragen..

RB Blaricum

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2005, 15:24:53
Bij uitzondering, omdat het voor de verandering over wat zinnigs gaat, een reactie uit Blaricum.

Wij gebruiken de Gecko RNLI helm. Er zit aan de binnenzijde een opblaasmechanisme zodat hij pasbaar te maken is op elk hoofd van normale omvang.

We hebben er losse Oakley Goggles bij gekocht.

http://www.geckoheadgear.co.uk/rescue.htm

Hier zie je ze in gebruik afgelopen zaterdag.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2005, 21:23:36
Ik heb een keer gezien dat dezelfde helmen werden gebruikt als die USAR.NL gebruikt. Deze helmen zie je wel vaker terug, zowel bij brandweer als ambulance. Zijn deze helmen daadwerkelijk zo multifunctioneel of een goedkope oplossing??
(het betreft deze helm van MSA Gallet:)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2005, 22:20:10
Bij uitzondering, omdat het voor de verandering over wat zinnigs gaat, een reactie uit Blaricum.

Wij gebruiken de Gecko RNLI helm. Er zit aan de binnenzijde een opblaasmechanisme zodat hij pasbaar te maken is op elk hoofd van normale omvang.

We hebben er losse Oakley Goggles bij gekocht.

http://www.geckoheadgear.co.uk/rescue.htm

Hier zie je ze in gebruik afgelopen zaterdag.

De Gecko schijnt een paar nadelen te hebben.
Niet geschikt om mee te rescueswimmen, dus dat je hoofd eventueel onder water kan.
Niet geschikt voor onderwater duiker.
Niet geschikt voor swiftwater situaties, Het water kan er onvoldoende door..
verder denk ik dat de keuze voor de losse Oakley Goggles , een goede is bij de Gecko helm. Ik ken de helm met een geintergreerd visier en dat wil je gewoon niet in het water komen te liggen.., Dat vond ik een ramp. Op de boot met 70 a 80 kilometer per uur was het wat comfortabeler dan losse goggles, maar ik werd er nog niet enthoisaist van..

De MSA F2 Helm, (De nieuwe versie, dus niet de USAR versie), schijnt wel geschikt te zijn. maar dat gaan we binnenkort uittesten samen met MSA..

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2005, 23:39:59
Mooi spul allemaal, maar RB Blaricum welke uitvoering hebben jullie van Oakley. Het H2O frame die blijft drijven? Zit hier ook een dubbele lens in?
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

AS

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2005, 23:41:09
[quote author=Peter Adema
De Gecko schijnt een paar nadelen te hebben.
Niet geschikt om mee te rescueswimmen, dus dat je hoofd eventueel onder water kan.
Niet geschikt voor onderwater duiker.
Niet geschikt voor swiftwater situaties, Het water kan er onvoldoende door..
Citaat

Wel gezien de foto, waarin RB Blaricum viking overlevingspakken draagt.. zal rescue zwemmen en  onderwater duiken wel niet tot de opzet behoren.
Maar is het gewoon eigen veiligheid neem ik aan ....

Peter, wat betreft "het water kan er onvoldoende door.." wat bedoel je daar exact mee?
Wat is het nut dat de waterdoorlatendheid  goed moet zijn?
Waarom gebruik je altijd Engelse termen terwijl er ook Nederlandse woorden voor zijn ( of niet ?)

ik neem aan dat MOB= man over board...  ???

Verder wel interesant onderwerp, persoonlijk zie ik het wel van komen dat het in de toekomst bij de standaard uitrusting van   brigadeboten kan gaan horen..

RB Blaricum

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2005, 09:20:30
Het is inderdaad het H20 frame met dubbele lens. We zouden niet meer zonder willen. Doorvaren zonder dat je ogen door regen en hagel je achterhoofd in geduwd worden.

Het is bij ons onderdeel van de veiligheidsuitrusting. Tijdens hulpverleningen en vanaf windkracht 7 en bij schemering of nacht is het dragen verplicht. Ze zijn altijd aan boord en kunnen dus altijd gebruikt worden.

Het werd met gelach ontvangen (vooral door buurtbrigades) maar iedereen is nu doordrongen van het feit dat ze een zeer nuttige aanvulling zijn. Het voorbeeld van de mast van een zeilboot die doorslaat of de meeuw bij 65 km/u zijn vaak voldoende om mensen van het nut te overtuigen.

De helmen komen bij ons voort uit punten in de arbo inventarisatie.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2005, 10:19:59
We hebben een tijdje een Gecko helm op proef gehad. Maar dit was een uitvoering met vol gelaat klep. Dit vond ik toen lastig omdat je makkelijk ergens tegen aan kwam met je vizier. En als je het vizier omhoog wilt klappen vangt het te veel wind. Alleen met hagel geeft het wat meer comford omdat het heel je gezicht bedekt
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord