MOB helmen

Auteur Topic: MOB helmen  (gelezen 12543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2005, 10:25:36
Ik meen ooit op een bondschipperoefening gezien te hebben dat ze met bouwhelmen op de boot zaten..
Ik denk dat ze die keuze meer uit prijsoverweging hebben gemaakt dan om praktische redenen. 't is dat ze op een vlet zaten, maar op een snelle boot lijkt het me zeer onpraktisch. Ik weet overigens niet meer welke brigade het was.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2005, 18:06:21

Wel gezien de foto, waarin RB Blaricum viking overlevingspakken draagt.. zal rescue zwemmen en  onderwater duiken wel niet tot de opzet behoren.
Maar is het gewoon eigen veiligheid neem ik aan ....

Peter, wat betreft "het water kan er onvoldoende door.." wat bedoel je daar exact mee?
Wat is het nut dat de waterdoorlatendheid  goed moet zijn?
Waarom gebruik je altijd Engelse termen terwijl er ook Nederlandse woorden voor zijn ( of niet ?)

ik neem aan dat MOB= man over board...  ???

Verder wel interesant onderwerp, persoonlijk zie ik het wel van komen dat het in de toekomst bij de standaard uitrusting van   brigadeboten kan gaan horen..

Ik gebruik soms engelse termen, omdat er anders een verwarring is met de redned-termonoligie.. (in dit voorbeeld dan) , Een rescue-swimmer in Swiftwater Rescue (Snelstromend, kolkend water) is wat anders dan iemand die kan reddend zwemmen..
Naast een Rol in een  (Rescue)team heeft zo'n persoon andere taken en functies en methoden en technieken beschikbaar, dan dat een KNBRD opgeleid persoon.
Het is een andere filosie van redden.. 

Het nut van water doorlatend van een helm is om te voorkomen dat je hoofd elke kant word opgeslagen, zeker in swift water rescue situaties..
Verder zal het water je helm snel moeten kunnen verlaten.

De Helm die wij zoeken is niet alleen een Man of Board Helm, maar een rescueswimmer helm.

Ik ben trouwens een voorstander losse googles ipv een gelaatscherm.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2005, 17:00:07
Ben effe langs de dealer geweest van de Oakley brillen, maar de prijs valt me een beetje tegen. Het mag wel wat kosten maar dit is over dreven.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2005, 17:14:42
Kijk ff bij MSANED.NL  29 Euri's voor goede goggles.. als assesoire voor de MSA F2 Helm.. exlcl. omzetbelasting natuurlijk..

Alleen voor orders onder 400 euro, moet je wel 25 euri er bij rekenen..

Nou als de MSA F2 F2XTREM® helmet version EN12 492 Helmen ook voldoende voor water geschikt zijn, dan gaan we er een paar bestellen.. en dan kunnen we ook wat extra goggles bestellen voor de liefhebbers..

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2005, 20:27:04
Das een heel verschil met 245 of 315 euro
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

RBBLARICUM

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2005, 23:14:09
Wij hebben die Oakley H20 besteld bij Gecko en daar hebben we echt geen 300 euro voor betaald.

Zie de website maar. Die dingen kosten daar 39 Pond ex VAT.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 juni 2005, 08:41:08
Wij hebben de Prijon, met skibril. Maar net als Blaricum zijn we niet van plan de hele tijd met een helm op te varen. Dat schept het probleem om aan te geven op welk moment je dat dan wel gaat doen. Bij ons bepaalt de schipper dat, naar omstandigheden.

Henk

Laura

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 6 juni 2005, 14:33:50
Rescue center Europe in Hoofddorp verkoopt deze helmen ook aan bijvoorbeeld brigade Noordwijk.

Laura

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #18 Gepost op: 6 juni 2005, 17:10:36
Bedankt voor de tips, zal eens gaan kijken.

En hoezo hebben ze bij rb blaricum voor de kleur wit gekozen?

En welke helmen bedoel jij Laura?

RB Blaricum

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 8 juni 2005, 15:39:27
De kleur wit sloot het meest aan bij de brandweer. Praktisch is het niet want je ziet er natuurlijk alles op.

De schipper heeft dezelfde taak als bevelvoerder bij de brandweer en heeft dan ook aan de zijkant een rode streep. Dan is voor de brw bevelvoerder meteen duidelijk met wie gepraat moet worden.