MOB helmen

Auteur Topic: MOB helmen  (gelezen 12444 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2010, 16:42:51
Hebben jullie ook gekeken naar de combi van de helmen met een opgeblazen reddingsvest?
Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld zo'n Prijon fullcut omhoog wordt gedrukt bij het opblazen?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 29 maart 2010, 17:55:23
Hebben jullie ook gekeken naar de combi van de helmen met een opgeblazen reddingsvest?
Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld zo'n Prijon fullcut omhoog wordt gedrukt bij het opblazen?



Ja dat is getest,  Zowel bij de Prijon Fullcut als bij de Gecko heb je daar geen last van...


Echter naar mijn mening hoort een waterredder, die ook als taak heeft te zwemmen (offensief) nooit een opblaasbaar vest aan te hebben..
daarvoor gebruik je een rescue-vest  (het knrm-vest is misschien een uitzondering..)
Een opblaasvest is alleen bedoelt voor als je onbedoeld in het water valt...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 29 maart 2010, 18:19:13
Ja dat is getest,  Zowel bij de Prijon Fullcut als bij de Gecko heb je daar geen last van...


Echter naar mijn mening hoort een waterredder, die ook als taak heeft te zwemmen (offensief) nooit een opblaasbaar vest aan te hebben..
daarvoor gebruik je een rescue-vest  (het knrm-vest is misschien een uitzondering..)
Een opblaasvest is alleen bedoelt voor als je onbedoeld in het water valt...


Nou voor op het strand, bij bewakingen en de hele dag op de boot loop ik toch liever in een blaasvest...  als er in het water iets misgaat trek je je vest open et voila u drijft :D
Bij swiftwater (e.d.) scenario's word het uiteraard anders, maar voor de rest is het voor het comfort en de handigheid het blaasvest een stuk betere oplossing naar mijn idee... immers wij zijn er ook niet alleen voor om mensen uit het water te halen...en daar moet je vest niet in de weg zitten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 29 maart 2010, 23:15:07
Ik kan me er bij strandwacht situaties zeker iets bij voorstellen, en ik zie de zelfde voordelen als jij daarin..

Ik heb rustig tijdens bewakingen, evenementen en op de boot een comfortabel rescue-vest aan..  Ik heb dat nog niet als oncomfortabel ervaren..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #34 Gepost op: 29 maart 2010, 23:44:19
Ja dat is getest,  Zowel bij de Prijon Fullcut als bij de Gecko heb je daar geen last van...

Echter naar mijn mening hoort een waterredder, die ook als taak heeft te zwemmen (offensief) nooit een opblaasbaar vest aan te hebben..
daarvoor gebruik je een rescue-vest  (het knrm-vest is misschien een uitzondering..)
Een opblaasvest is alleen bedoelt voor als je onbedoeld in het water valt...


Het ging me er om dat wij mogelijk in bepaalde situaties bootbemanning uit willen rusten met een helm. Onze bootbemanning draagt nu de RN-Vikingpakken met daarover een semi-automaat Secumar 275N. Na het gedoe over een brandweerman die bijna verdronk in zijn helm, omdat deze voorover tegen zijn gezicht werd gedrukt door zijn redvest (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21549.0.html) zijn we nog op zoek naar een veilige combi  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 30 maart 2010, 08:49:58
De brandweer man droeg een gewone brandweerhelm in kwestie, dat is een groot en volumineuze helm.  De prijon helm, of een vergelijkbare swiftwater helm, sluit erg nauw aan om het hoofd, en met helm kan je hoofd nog alle kanten op bewegen..

Ik heb de helmen wel eens getest met een vergelijkbaar vestje, echter ik weet niet zeker of deze dezelfde vorm heeft als de  semi-automaat Secumar 275N.  En daar had je dit probleem niet..

De Prijon helmen zijn bijvoorbeeld compacter als de Gecko,

Ik zal proberen er van het weekend met een vergelijkbaar vest wat recentere foto's van te maken.. zodat je dit kan zien.

Ik zal eens kijken wat er gebeurt ook als een zeer klein persoon een dergelijke combi draagt....


Chiel

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #36 Gepost op: 26 april 2010, 22:57:36
Ik las vandaag dat er bij de Manta helm geschreven stond dat de communicatie niet 100% waterdicht is. Ik heb even contact gehad met de fabrikant en die kom mij vertellen dat ze tegenwoordig wel 100% waterdichte comms systemen hebben.
groetjes


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #37 Gepost op: 27 april 2010, 14:58:22
Het ging me er om dat wij mogelijk in bepaalde situaties bootbemanning uit willen rusten met een helm. Onze bootbemanning draagt nu de RN-Vikingpakken met daarover een semi-automaat Secumar 275N. Na het gedoe over een brandweerman die bijna verdronk in zijn helm, omdat deze voorover tegen zijn gezicht werd gedrukt door zijn redvest (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21549.0.html) zijn we nog op zoek naar een veilige combi  8)
Wij hebben de shortcut........Bevalt goed.