Fysiek geweld tegen weginspecteurs en bergers

Auteur Topic: Fysiek geweld tegen weginspecteurs en bergers  (gelezen 31204 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 13 oktober 2013, 11:14:24
Je hoort regelmatig dat er fysiek geweld tegen mensen langs de weg gebruikt wordt, soms met de dood tot gevolg.
Nu vroeg ik mij af:
 - Wie van de weginspecteurs/verkeersregelaars/bergers heeft wel eens te maken gehad met fysiek geweld?
 - Wat was de aanleiding?
 - Werd u gesteund door uw werkgever?
 
Ikzelf heb gelukkig nog nooit te maken gehad met fysiek geweld, maar ik heb sommige (voormalige) collega's er wel over horen praten. Ik heb echter wel eens (voormalige) collega's aangesproken dat zij iets moesten doen aan betere/nettere communicatie. Soms was men ronduit onbeschoft tegenover de andere mensen/weggebruikers.




zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2013, 11:34:57
Citaat van: Sylvester link=msg=1209166 date=1381655664
Ik heb echter wel eens (voormalige) collega's aangesproken dat zij iets moesten doen aan betere/nettere communicatie. Soms was men ronduit onbeschoft tegenover de andere mensen/weggebruikers.
Meteen een klein zijstapje:
Vaak worden dienstverleners (in alle soorten en maten) op een cursus 'omgaan met agressiviteit' gedonderd. Ligt daar echter het probleem? Al ben ik een weginspecteur, verkeersregelaar of wat dan ook die niet lekker in z'n vel zit/het gezeik zat is, een ander heeft maar van je af te blijven! Punt!

'Wij' moeten geen begrip hebben omdat we een slechte boodschap hebben (omrijden, wachten), een ander heeft zich maar te gedragen en als dat erkend wordt is de oplossing ook heel simpel; iedere verkeersregelaar uitrusten met een lange wapenstok, pepperspray en een vuurwapen. Steun van je werkgever is dan het minst interessante. De overheid moet je steunen, dat is veel belangrijker. Sowieso; overleven komt altijd op de 1e plaats.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2013, 11:43:12
De cursus omgaan met agressie heb ik ook gedaan, maar het meeste wist ik wel. Wat ik wel interessant vond was signalen herkennen wat mogelijk tot een aanval leidt, dit d.m.v. van diverse video's.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2013, 11:46:36
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1209186 date=1381656897
Meteen een klein zijstapje:
Vaak worden dienstverleners (in alle soorten en maten) op een cursus 'omgaan met agressiviteit' gedonderd.
..................................
Gezien de discussie is bovengenoemde woordkeuze nou net geen handige uitspraak.

Verder ben ik het eens, dat iedereen - in welke omstandigheid dan ook- gewoon van iemand af moet blijven.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:33:21
Ja, ik heb regelmatig met agressie tegen mij gericht te maken, verbaal, en ook fysiek.
Ik heb op dit moment nog een zaak bij justitie liggen waar een automobilist aangeklaagd is omdat hij door mijn afzetting op de snelweg kwam, uiteindelijk bewust tegen mij aanreed met zijn auto, en me daarna te lijf ging, allemaal omdat mijnheer haast had.
Mijn werkgever staat volledig achter ons, en van dit soort zaken doen we dus ook absoluut aangifte.

Gelukkig loopt het niet echt vaak zo extreem uit de hand, maar de afgelopen twee jaar toch minimaal drie zaken voor de rechter geweest waar we als bergers ( binnen ons bedrijf alleen dus) werden geslagen, en de keren dat we bedreigd worden tel ik geeneens meer, jammer genoeg staan wij er standaard alleen voor in de meeste gevallen, en dan kan je dus zomaar midden in de nacht tegenover vijf man staan die je bedreigen omdat je ze niet even na een pechverplaatsing 50 km verderop wilt brengen, of iets dergelijks, collega is zelfs bedreigt met een vuurwapen in zo'n geval.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2013, 09:31:35
Ach joh,
Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat men 'mij niet gezien heeft' en is doorgereden. Het simpele principe dat ik hanteer, is altijd in beweging blijven en opzij stappen, terwijl ik mijn linkerarm ophef voor het stopteken naar het verkeer dat mij nadert. Dit is eigenlijk de enige reden dat ik nog steeds niet bevorderd ben tot motorkap-ornament.

Bij een statische afzetting (chef hek) heb ik geregeld te maken gehad met scheldpartijen. Ook hierin ben ik heel simplistisch; smile and wave. Schijnen ze helemaal gek van te kunnen worden, is mijn observatie. Zolang zij blijven schelden, heb ik er nauwelijks problemen mee. Ik heb wel begrip voor hun frustratie, maar ik ben niet de juiste instantie om ze te ventileren.
Een goede vriend van me heeft zo eens heel adrem gereageerd op een opmerking van 'hoerenzoon' met 'goh, je kent mijn moeder ook al?'
Patiënt was toen ook een hele poos sprakeloos en kon niet anders doen dan nijdig wegrijden.

Ik ben 'slechts' 2x bedreigd geweest, waarbij ik één keer er op gewezen heb dat het niet van gezond verstand getuigd onder de rook van Amsterdam een neger te bedreigen, ook al is het een vkr 0098.

Bij mij wordt het anders als men fysiek (wil) worden. Dan kickt bij mij het principe van zelfbehoud in en dan gaan we ook anders om met de situatie. Temeer, omdat ik ook gevechtskunsten beoefen en hierin les geef.

Echter, veel geweldsescalaties kunnen vermeden worden bij de bron; hoe ga je als vkr om met irritaties en frustraties. Ook ik ben niet roomser dan de paus en wil dan nog wel eens uit mijn slof schieten en iemand een verwensing naar het hoofd slingeren. Maar zolang je zelf laconiek omgaat met scheldpartijen naar jou toe, ben je al ontwapenend bezig. Ga je echter ook mee schelden en vloeken, dan versterk je het conflict alleen maar en neemt de kans op escalatie naar fysiek contact alleen maar toe.

Om te komen op bijstand/ondersteuning. Van mijn parttime werkgever wordt wel veel gedaan in begeleiding hierin. Waar ik me wel in de steek gelaten voel, is veelal de reactie bij de politie. Heeft veelal geen prioriteit en er wordt laconiek op gereageerd. Is mij inmiddels al ten minste 2x overkomen. De laatste keer heb ik doorgegeven dat ik bijna overreden ben geweest op een project in het zuiden van het land. De regiokorps heeft heel meelevend en correct gereageerd, maar ik moest wel in persoon de aangifte nog doen, desnoods in mijn eigen regio.
Dat heb ik gedaan in mijn eigen regio, waarbij de wijkagent heeft aangegeven dat hij mijn klacht 'poging tot doodslag' ging afzwakken, omdat hij van mening was dat mijn leven niet in gevaar was geweest. Ik heb hem mijn procedure nog eens uitgelegd en er op gewezen dat, indien ik niet aan de kant was gestapt voordat de bestuurder bij me was, ik op de motorkap was beland met alle gevolgen van dien. De bestuurder had namelijk geen meter afgeremd.

Ik heb hem toen maar verteld dat ik voortaan,vooral in mijn eigen regio, het verkeer maar zou gaan regelen met behulp van een stootijzer. Indien de automobilist mij dan nog eens probeert te overrijden, zou het zo maar eens kunnen dat mijn stootijzer van schrik valt. Dat het daarbij wellicht een voorwaarts vliedende kracht kan ontwikkelen, is dan een klein detail. 998765

Om de een of andere reden vond de agent mijn opmerking nogal ver gaan.... Om de een of andere reden nam ik hem ook helemaal niet meer serieus... >:D. Helaas kwam deze houding tot vorig jaar nog geregeld voor. Ondanks het feit dat ik een optimist ben, verwacht ik niet dat dit radicaal veranderd is. Gelukkig verschilt het gedrag wel per regio. Eigenlijk is het helaas, omdat een dergelijke melding op uniforme wijze opgepakt en afgehandeld dient te worden. Veel verkeersregelaars maken dit op regelmatige basis mee, maar hoeveel meldingen worden echt verwerkt en komen tot een rechtszaak. Ik heb bedroevend weinig zaken gevonden.

Maar veelal maak ik de situatie af met een grap en een grol, of de verkeersdeelnemer is na de scheldpartij al direct vertrokken. Heeft bij mij totnogtoe nog goed gewerkt.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:43:55
Met geweld te maken gehad: Ja, top 3.

3) Een bierflesje tegen mijn net splinternieuwe MAN TGA de auto was net drie of vier uur uit de garage. Dit allemaal onder het "Rot op met die klerebak, kunnen wij er langs" Kenteken opgeschreven met getuigen waaronder een WIS melding gemaakt bij de politie nooit weer wat over gehoord.  :'(

2) Een stuk hout afweren met een stootijzer werkt, uit ervaring. Een fietser die beschonken was wilde toch onder een bijna omvallende boom door. Hoe wist ik dat hij ging omvallen? De mannetjes met de kettingzaag hadden mij ingehuurd  >:D Maar deze beste man pakte een groot stuk hout op van de grond en ging mij ten lijve terwijl ik bezig was een grondpot in de grond te slaan. Later kwam de politie omdat de beste man aangifte had gedaan wegens geweldpleging, terwijl ik mijzelf verdedigde. Gelukkig waren hier veel getuigen van.

1) Met stip. A9/A200 Rottenpolderplein. De A9 ri. Alkmaar werd afgesloten vanwege een ongeval op de brug zijkanaal C. Ik zet de TMA zo neer dat er niemand de weg op kan rijden en de pijl vanaf achter goed zichtbaar is. Staat er een Mercedes ineens naast mij zwaaiend met een pistool dat ik op moet rotten anders hoefde het niet meer. Ik ben achteruit gereden en gelijk 112 bellen. Deze verbond mij gelijk met de OVD-P door en de Mercedes heb ik later achter een Politieberger de snelweg zien verlaten. Ook hier heb ik nooit meer iets van gehoord.

Al met al moet ik zeggen met 20 jaar ervaring als wegwerker en daarvoor 5.5 jaar KMar is de agressiviteit van de weggebruiker wel toegenomen. Waar men vroeger ook wel wist dat je er niet voor jan met de korte achternaam stond ben je nu een sta in de weg. En al blijf je zelf nog zo netjes, iemand met haast ziet jou altijd als agressiepunt.  :(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2013, 18:51:27
Citaat van: HIT link=msg=1209793 date=1381761835
1) Met stip. A9/A200 Rottenpolderplein. De A9 ri. Alkmaar werd afgesloten vanwege een ongeval op de brug zijkanaal C. Ik zet de TMA zo neer dat er niemand de weg op kan rijden en de pijl vanaf achter goed zichtbaar is. Staat er een Mercedes ineens naast mij zwaaiend met een pistool dat ik op moet rotten anders hoefde het niet meer. Ik ben achteruit gereden en gelijk 112 bellen. Deze verbond mij gelijk met de OVD-P door en de Mercedes heb ik later achter een Politieberger de snelweg zien verlaten. Ook hier heb ik nooit meer iets van gehoord.
Toch zonde dat je hier niets meer van hoorde, namen ze het wel serieus?


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:30:58
Citaat van: Sylvester link=msg=1209828 date=1381769487
Toch zonde dat je hier niets meer van hoorde, namen ze het wel serieus?

Blijkbaar serieus genoeg om achter het voertuig aan te gaan en terug te slepen.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:54:07
Citaat van: Sylvester link=msg=1209828 date=1381769487
Toch zonde dat je hier niets meer van hoorde, namen ze het wel serieus?

Jawel, in no time waren er heel wat meer politievoertuigen bij zijkanaal C. Maar buiten een artikel in de krant waar werd gezegd dat een vuurgevaarlijke automobilist was aangehouden heb ik verder nooit weer wat erover gehoord.

Enige wat ik wel had verwacht is dat ik een verklaring zou moeten geven over wat er was gebeurd, en ik moet die verklaring volgens mij nu nog geven.... zo'n ehm.... 10 jaar later.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.