GRIP 2 Wateroverlast (Hilversums kanaal) Vreelandseweg - Nederhorst den Berg 13-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Wateroverlast (Hilversums kanaal) Vreelandseweg - Nederhorst den Berg 13-10-2013  (gelezen 10902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Ik zeg niet dat ze het niet goed doen, ik zeg dat er best kritische geluiden mogen zijn...
IK ken de situatie niet in Stellendam, dus kan daar niet over oordelen... Maar ik vindt het helemaal niet zo raar dat men zich hier afvraagt of een DPU nou wel het juiste middel is om een polder leeg te pompen. Ik vind het goed dat men het probeert, als er geen alternatieven zijn. Zoals gezegd, elke druppel is er één. Maar ik vind dat we een lerende organisatie moeten blijven. Kritisch kijken naar wat we doen en open staan voor feedback van anderen. Daar past dus niet bij dat we als antwoord gaan geven "dat we het toch nooit goed kunnen doen" en men dus maar moet stoppen met commentaar geven of vragen stellen. Het gaat erom dat de riemen die je hebt, in de toekomst misschien wel andere zouden moeten zijn, zodat je wat efficiënter kan roeien. Die nieuwe riemen komen er niet vanzelf, die zul je moeten uitzoeken op basis van kritische analyses van het verleden en de verwachtingen voor de toekomst. Daar gaat het mij om. Ik bekritiseer niet de inzet zelf, maar wel een houding die een kritische blik daarop in de weg zou staan.

Wat een kritische kritiek in een kritieke situatie zeg...  ;)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Rhonus link=msg=1209767 date=1381758503
Ik zeg niet dat ze het niet goed doen, ik zeg dat er best kritische geluiden mogen zijn...
IK ken de situatie niet in Stellendam, dus kan daar niet over oordelen... Maar ik vindt het helemaal niet zo raar dat men zich hier afvraagt of een DPU nou wel het juiste middel is om een polder leeg te pompen. Ik vind het goed dat men het probeert, als er geen alternatieven zijn. Zoals gezegd, elke druppel is er één. Maar ik vind dat we een lerende organisatie moeten blijven. Kritisch kijken naar wat we doen en open staan voor feedback van anderen. Daar past dus niet bij dat we als antwoord gaan geven "dat we het toch nooit goed kunnen doen" en men dus maar moet stoppen met commentaar geven of vragen stellen. Het gaat erom dat de riemen die je hebt, in de toekomst misschien wel andere zouden moeten zijn, zodat je wat efficiënter kan roeien. Die nieuwe riemen komen er niet vanzelf, die zul je moeten uitzoeken op basis van kritische analyses van het verleden en de verwachtingen voor de toekomst. Daar gaat het mij om. Ik bekritiseer niet de inzet zelf, maar wel een houding die een kritische blik daarop in de weg zou staan.

Wat een kritische kritiek in een kritieke situatie zeg...  ;)
Ik denk dat we uit het verleden genoeg ervaringen hebben opgedaan. En uit het verleden is gebleken dat een DPU voor een eerste inzet in ieder geval geen gekke inzet is. Bedrijven doen er te lang over om een pomp neer te zetten. Maar je kunt in de tijd dat een bedrijf of waterschap bezig is extra pompen in te zetten wel die tijd overbruggen door een DPU in te zetten.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1209762 date=1381757568
Dus, ze doen het in Stellendam helemaal niet goed?
Er zijn pas VANDAAG extra pompen van het waterschap vanuit Friesland aangekomen in het gebied om extra pompcapaciteit te kunnen genereren. Wat wil je in de tussentijd gaan doen? Niks, en de boel maar laten verzuipen? Want je bent niet de enigste die zit te springen om een pomp. En nog steeds zijn er geen bedrijven die op zo'n korte termijn dat kunnen leveren. ::)
Juist dit geval is voor mij aanleiding af te vragen of er niet meer geschikte noodpompcapaciteit beschikbaar moet zijn in de toekomst. En waarom duurde het zo lang voordat de pompen beschikbaar kwamen? Te laat gevraagd? Bureaucratie? Nog standby in Friesland ivm neerslag?

Net gevonden:
Citaat
Distrimex Pompen & Service BV heeft onlangs tien calamiteitenpompen uit de BA serie geleverd aan Rijkswaterstaat.

Deze BA 700 is gebouwd op basis van specificaties van Rijkswaterstaat. Het ontwerp is gericht op een grote pompcapaciteit, een laag pompgewicht en een laag geluidsniveau.

Aan de strenge eisen kon door BBA Pompen worden voldaan door gebruik te maken van de opgedane kennis met vuilwaterpompen in de grond-, weg- en waterbouw. De omkasting van de BA700 heeft
de karakteristieke BBA-uitstraling. Het resultaat: 5000 m3/uur bij
een pompgewicht van 4800 kg. Er zijn maar weinig pompen met
een hogere capaciteit per kilogram gewicht!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1209770 date=1381758990
Juist dit geval is voor mij aanleiding af te vragen of er niet meer geschikte noodpompcapaciteit beschikbaar moet zijn in de toekomst. En waarom duurde het zo lang voordat de pompen beschikbaar kwamen? Te laat gevraagd? Bureaucratie? Nog standby in Friesland ivm neerslag?

Ik zou zeggen, ga aan de bel bij het waterschap/hoogheemraadschap wat verantwoordelijk is voor dat gebied. Als ik de berichtgeving zo bekijk was het in de loop van afgelopen zaterdag pas bekend dat er een plons water aan kwam. En dan moet je nog weer gaan afvragen waar die volledige plons terecht gaat komen. Niemand heeft een glazen bol die dat exact van te voren weet te vertellen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1209769 date=1381758726
Ik denk dat we uit het verleden genoeg ervaringen hebben opgedaan. En uit het verleden is gebleken dat een DPU voor een eerste inzet in ieder geval geen gekke inzet is. Bedrijven doen er te lang over om een pomp neer te zetten. Maar je kunt in de tijd dat een bedrijf of waterschap bezig is extra pompen in te zetten wel die tijd overbruggen door een DPU in te zetten.

Je moet als verantwoordelijk autoriteit gewoon lijstjes hebben met bedrijven etc. die je kunt benaderen voor het geval dat..............
Zo ook met pompen. Er zijn legio pompverhuurders die dag en nacht te bereiken zijn en ook op afroep een pomp komen brengen, plaatsen en in werking stellen.
Grote bedrijven zoals o.a. bergingsbedrijven hebben meerdere pompen en als ze daarvan niet voldoende hebben voor een bepaald project wordt de "huispompenverhuurder" gebeld en die  zorgt er wel voor dat de gevraagde pompen binnen de kortste keren komen, waar hij ze ook vandaan moet halen.

Daarnaast hebben de (lokale) landbouwers tractoren die binnen een paar minuten met een pomp van 1350 m3/uur kunnen worden uitgerust.
Maar je moet natuurlijk wel een lijstje hebben van die landbouwers met dat materieel en ze ook benaderen.

Dat de brandweer snel materieel en (veel) personeel inzet is een heel goede zaak. Misschien soms niet het meest optimale materieel maar het helpt in ieder geval.
Maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijke autoriteiten zo snel mogelijk het meest geschikte materieel ter plaatse moeten organiseren.
De brandweer is bereidwillig genoeg maar het is natuurlijk geen organisatie die er primair voor bedoeld is om manco's bij de verantwoordelijke autoriteiten (langdurig) op te vangen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1209776 date=1381760426
Je moet als verantwoordelijk autoriteit gewoon lijstjes hebben met bedrijven etc. die je kunt benaderen voor het geval dat..............
Zo ook met pompen. Er zijn legio pompverhuurders die dag en nacht te bereiken zijn en ook op afroep een pomp komen brengen, plaatsen en in werking stellen.
Grote bedrijven zoals o.a. bergingsbedrijven hebben meerdere pompen en als ze daarvan niet voldoende hebben voor een bepaald project wordt de "huispompenverhuurder" gebeld en die  zorgt er wel voor dat de gevraagde pompen binnen de kortste keren komen, waar hij ze ook vandaan moet halen.

Daarnaast hebben de (lokale) landbouwers tractoren die binnen een paar minuten met een pomp van 1350 m3/uur kunnen worden uitgerust.
Maar je moet natuurlijk wel een lijstje hebben van die landbouwers met dat materieel en ze ook benaderen.

Dat de brandweer snel materieel en (veel) personeel inzet is een heel goede zaak. Misschien soms niet het meest optimale materieel maar het helpt in ieder geval.
Maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijke autoriteiten zo snel mogelijk het meest geschikte materieel ter plaatse moeten organiseren.
De brandweer is bereidwillig genoeg maar het is natuurlijk geen organisatie die er primair voor bedoeld is om manco's bij de verantwoordelijke autoriteiten (langdurig) op te vangen.
En ook dat is een schone taak voor waterschappen. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1209781 date=1381760862
En ook dat is een schone taak voor waterschappen. ::)

Ja precies en helemaal niet zo veel werk, maar je moet het wel doen.
Je moet gewoon voorbereid zijn en de juiste contacten leggen met de bedrijven en die zorgen wel voor de rest als je ze belt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1209788 date=1381761449
Ja precies en helemaal niet zo veel werk, maar je moet het wel doen.
Je moet gewoon voorbereid zijn en de juiste contacten leggen met de bedrijven en die zorgen wel voor de rest als je ze belt.
Alleen zul je het nooit kunnen voorkomen dat de brandweer een eerste klap zal leveren. Zeker niet bij dit soort grootschalige wateroverlast. ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
http://www.bbapumps.com/nl/all/b300-tractor-drive.html. Dit zijn toch mooi snel te verplaatsen pompjes, paar lokale trekkers erbij en je bouwt snel veel capaciteit op. Ze kunnen met die neerslag hoeveelheid toch het land niet op.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1209799 date=1381762292
http://www.bbapumps.com/nl/all/b300-tractor-drive.html. Dit zijn toch mooi snel te verplaatsen pompjes, paar lokale trekkers erbij en je bouwt snel veel capaciteit op. Ze kunnen met die neerslag hoeveelheid toch het land niet op.

Zie ook PDF]
DODA Pompen - Vlaming Irridelta
www.vlaming-irridelta.nl/.../Irridelta%20Irrigation%20(Doda)%20pomp...

Er zijn zat van dat soort pompen, heel snel te regelen en direct inzetbaar met weinig mankracht, zeker als je de landbouwer vraagt om slang op haspelaanhanger mee te nemen.