Sluiting brandweerpost Diever

Auteur Topic: Sluiting brandweerpost Diever  (gelezen 67253 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #110 Gepost op: 15 december 2013, 16:09:22
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1228716 date=1387117140
In feite zijn bijna alle probleemregels opgelegd door Europese besluiten aangezien er erg weinig ruimte is voor de landsregering om hier van af te wijken
Het grootste deel van de regelgeving, welke de landelijke regering neemt, hebben als basis door Europa opgelegde regelgeving.
Het grootste probleem is dat elke nieuwe regel bakken met geld kost om ze te implementeren en te controleren.

Kun je iets concreter zijn. Welke regels met betrekking tot het brandweerwerk zijn voortkomend uit Europese wet- en regelgeving? Bijvoorbeeld op het gebied van opleidingen, brandpreventie, opkomsttijden, inrichting voertuigen etc.

En welke regels vanuit Europa kosten daardoor meer geld?

Ik denk persoonlijk eerder dat de regeldruk in Nederland zelf een beetje over de top is. Hierdoor is er een compleet managementapparaat ontstaan die veel nuttige dingen doen, maar die dit wellicht ook zouden kunnen laten als de Nederlandse wetgeving wordt aangepast.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #111 Gepost op: 15 december 2013, 16:28:17
Ik heb wel gevoel bij je bericht. Ik vraag me af hoe de brandweer het in Duitsland doet. Bv met in elk dorp met 300 inwoners een brandweerkazerne en in grotere plaatsen gerust 2 of 3 x TS, AL en vele overige voertuigen. Wat doen wij anders/verkeerd in NL?

Citaat van: Thor link=msg=1228650 date=1387101141
Naar aanleiding van Diever en ook vele andere ingrepen kun je je gaan afvragen of brandweer Nederland in het algemeen wel op de goede weg is.
Als je de kosten door allerlei regels en regeltjes steeds hoger maakt dan zal je je als brandweer Nederland ernstig moeten gaan afvragen of deze regels en regeltjes met alle gevolgen van dien wel zo noodzakelijk zijn gelet op een effectievere inzet van mensen en middelen of dat het allemaal misschien ook wel anders zou kunnen.
Al die in de loop der tijd bedachte regels en regeltjes zijn ontstaan vanuit een monopolie positie en een monopolie positie kan gevaren met zich brengen als je er niet goed mee om weet te gaan als organisatie.
Aan een overkoepelende landelijke organisatie zitten positieve en negatieve kanten en dat zal je toch in de eerste plaats tegen elkaar moeten afzetten voordat je allerlei plaatselijke en soms o zo gemakkelijke ingrepen doet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #112 Gepost op: 15 december 2013, 17:38:27
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1228723 date=1387121297
Ik heb wel gevoel bij je bericht. Ik vraag me af hoe de brandweer het in Duitsland doet. Bv met in elk dorp met 300 inwoners een brandweerkazerne en in grotere plaatsen gerust 2 of 3 x TS, AL en vele overige voertuigen. Wat doen wij anders/verkeerd in NL?

1) Met name doorgeslagen management/ overhead

2)Het verbieden van echte vrijwilligers, in dorpjes met 300 inwoners worden vrijwilligers niet betaald en is het een vorm van Nöaberschap om brandweervrijwilliger te zijn dus vaak op 300 dorps bewoners zijn er maar zo 25 - 30 echte onbetaalde brandweervrijwilligers.

3) Het te hoog opleiden van alle mensen basisbrandweeropleiding in Duitsland is het alleen leren blussen met LD en niet veel meer, niet zoals in Nederland dat je als vrijwilliger in de basis hetzelfde leert als iedere beroeps.

4) Hogere standaarden kwa materieel standaard in Nederland de TS  is vergelijkbaar met HTLF of wel Hilfeleistungstanklöschfahrzeug in Duitsland is KLF = vergelijkbaar met PM met MSD/MSA in Nederland.

5) Snelle afschrijving van materieel TS word in Nederland in  10 tot 15 jaar afgeschreven tegen Duitsland 10 tot 30 of meer jaar, dit kan ook omdat er vaak per post meer voertuigen paraat staan dus minder problemen als materieel het een keer laat afweten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #113 Gepost op: 15 december 2013, 18:29:13
Na aanleiding van een ander topic; http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56760.msg1228743;topicseen#msg1228743
Ik neem aan dat de inwoners fors moeten gaan bijdrage aan de brandweerzorg, die nu uit een andere gemeente gaat komen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #114 Gepost op: 15 december 2013, 18:33:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1228744 date=1387128553
Na aanleiding van een ander topic; http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56760.msg1228743;topicseen#msg1228743
Ik neem aan dat de inwoners fors moeten gaan bijdrage aan de brandweerzorg, die nu uit een andere gemeente gaat komen.

Nee niet duurder omdat de brandweer uit een andere gemeente komt, aangezien de brandweer per 01-01-2014 geen gemeentelijk organisatie meer is, maar het word wel duurder en minder van kwaliteit omdat verplicht de schaal word vergroot met alle daar bijkomende extra management - en overheadkosten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #115 Gepost op: 15 december 2013, 18:35:50
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1228746 date=1387128801
Nee, aangezien de brandweer per 01-01-2014 geen gemeentelijke organisatie is.
Klopt, maar gemeentes moeten een bijdrage leveren aan de regio voor de brandweerzorg in de gemeente. En ik neem aan dat dat voor de gemeente Diever niet anders zal zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #116 Gepost op: 15 december 2013, 18:44:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1228747 date=1387128950
Klopt, maar gemeentes moeten een bijdrage leveren aan de regio voor de brandweerzorg in de gemeente. En ik neem aan dat dat voor de gemeente Diever niet anders zal zijn.
Diever is geen zelfstandige gemeente maar één van de plaatsen uit de gemeente Westerveld waar ook plaatsen met een eigen brandweerpost zoals Havelte, Dwingeloo en Vledder toe behoren.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #117 Gepost op: 15 december 2013, 19:19:15
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1228737 date=1387125507
4) Hogere standaarden kwa materieel standaard in Nederland de TS  is vergelijkbaar met HTLF of wel Hilfeleistungstanklöschfahrzeug in Duitsland is KLF = vergelijkbaar met PM met MSD/MSA in Nederland.

De huidige voertuigen die vallen onder de noemer TSF (duits) KLF (zuidduits / oostenrijks) kun je rustig vergelijken met de nederlandse SIV waarbij de voertuigen van de buren meer uitgebreid zijn. Ik durf zelfs te stellen dat wanneer ik naar de paklijsten van mijn KLF kijk een PM met MSD / MSA daar ver achter blijft.
Dat doet verder niet af in het verhaal maar er zijn zeker andere vergelijken mogelijk die de werkelijkheid beter benaderen.

Als leek denk ik dat we best wat meer mogen kijken naar de afschrijving van onze voertuigen (vooral TS-en) die gaan bij de buren jaren langer (tot soms 2x zolang) mee en die zijn echt niet minder geschikt voor actieve dienst anders had men ze wel opgeruimd.
Hier zie je voertuigen vervangen worden die vervolgens in het buitenland (zelfs bij de duitsers) nog zeker een nederlands leven mee gaan en waarom niet, TS-er rijden nu eenmaal gewoon geen ton op jaar basis maar wellicht een enorme afstand van 7000 km ??
Dus met een tellerstand van wellicht ergens rond de ton gaan ze de laan uit... komen ze net lekker opgang  :P en de buren lachen wel, daar wordt een TS opeens de helft goedkoper..
Als je die lijk ook doortrek met bijvoorbeeld een RV.... en zeker een HA dan valt er een hoop minder uit te geven, krimp dan ook omgekeerde piramide en de brandweer zorg kan volgens mij een stuk goedkoper maar daarmee zeker niet minder doeltreffend / vakkundig
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #118 Gepost op: 15 december 2013, 20:02:06
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1228760 date=1387131555
De huidige voertuigen die vallen onder de noemer TSF (duits) KLF (zuidduits / oostenrijks) kun je rustig vergelijken met de nederlandse SIV waarbij de voertuigen van de buren meer uitgebreid zijn. Ik durf zelfs te stellen dat wanneer ik naar de paklijsten van mijn KLF kijk een PM met MSD / MSA daar ver achter blijft.
Dat doet verder niet af in het verhaal maar er zijn zeker andere vergelijken mogelijk die de werkelijkheid beter benaderen.

Als leek denk ik dat we best wat meer mogen kijken naar de afschrijving van onze voertuigen (vooral TS-en) die gaan bij de buren jaren langer (tot soms 2x zolang) mee en die zijn echt niet minder geschikt voor actieve dienst anders had men ze wel opgeruimd.
Hier zie je voertuigen vervangen worden die vervolgens in het buitenland (zelfs bij de duitsers) nog zeker een nederlands leven mee gaan en waarom niet, TS-er rijden nu eenmaal gewoon geen ton op jaar basis maar wellicht een enorme afstand van 7000 km ??
Dus met een tellerstand van wellicht ergens rond de ton gaan ze de laan uit... komen ze net lekker opgang  :P en de buren lachen wel, daar wordt een TS opeens de helft goedkoper..
Als je die lijk ook doortrek met bijvoorbeeld een RV.... en zeker een HA dan valt er een hoop minder uit te geven, krimp dan ook omgekeerde piramide en de brandweer zorg kan volgens mij een stuk goedkoper maar daarmee zeker niet minder doeltreffend / vakkundig

Aangezien van een PM geen vastgestelde bepakkingslijst bestaat kan de bepakking behoorlijk verschillen.
In Nederland zijn ook PM met een bepakking die de bepakking van een KLF overtreffen, en een SIV is minder bepakt als een PM of TSF/KLF aangezien daar over het algemeen helemaal geen LD blusmogelijkheid op te bekennen is.
Zoals ik het lees doel je meer op een DB waar geen blusmaterieel op zit.


Saanniee

  • Gast
Reactie #119 Gepost op: 17 december 2013, 16:21:01
Rechter zegt niks over sluiting brandweerkazerne Diever


ASSEN - De rechtbank in Assen neemt geen besluit over de sluiting van de brandweerpost in Diever. Dat is de uitkomst van een kort geding dat door de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers was aangespannen tegen de gemeente Westerveld en de Veiligheidsregio Drenthe. De rechter heeft vanmiddag uitspraak gedaan.

Westerveld wil de post vanwege bezuinigingen sluiten. De taken worden overgenomen door de brandweerposten van Vledder, Havelte en Dwingeloo. Maar volgens de VBV komt daarmee de veiligheid van de inwoners van Westerveld in gevaar en is het besluit onwettig. Volgens de rechtbank valt het besluit niet onder het bestuursrecht, omdat het een besluit is van de gemeenteraad is en niet van het gemeentebestuur. "Dat de beslissing van het college van Burgemeester en Wethouders mede het ontslag van het personeel kan inhouden, maakt dit niet anders, omdat in dit kader slechts sprake is van een voornemen tot ontslag. De besluiten omtrent het daadwerkelijk ontslag moeten nog volgen", aldus de rechter. En daarom wordt de VBV verwezen naar de civiele rechter.

De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers laat in een eerste reactie weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak, maar wil het nog niet opgeven. Ze denken na over vervolgstappen.