Sluiting brandweerpost Diever

Auteur Topic: Sluiting brandweerpost Diever  (gelezen 67349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #70 Gepost op: 25 oktober 2013, 08:40:47
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1213309 date=1382641526
Kijk, de manager/boekhouder laat al meteen zien waarom ik altijd allergisch word van deze figuren.

Misschien is het mogelijk om met respect voor elkaar te blijven discussieren, ook al ben je het pertinent oneens met de ander?

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #71 Gepost op: 25 oktober 2013, 09:22:07
Google-maps is zo verkeerd nog niet. Je moet een standaard nemen die je overal gebruikt waardoor je een en ander met hetzelfde uitgangspunt kunt vergelijken.
Anders krijg je 100.000 afwijkingen waarmee je rekening moet gaan houden en dat is onrealistisch;
- de brug staat hier regelmatig open
- de spoorwegovergang is ook telkens dicht
- zomers is het veel drukker verkeer met toeristen
- er staan hier vaak vrachtauto's te lossen
- er zijn hier veel meer verkeersdrempels dan normaal
- ochtends en middag is hier veel vertraging door naar/van werk rijdend verkeer
Etc etc etc

Je zou het ook kunnen omkeren.
Dwingeloo doet er volgens google-maps wellicht 9 minuten over. Maar dan zou je ook kunnen redeneren, "ze doen het vast sneller want ze kunnen op de provinciale weg harder rijden dan de google-maps standaard"

(En natuurlijk moet daar dan de opkomsttijd bij worden geteld)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 25 oktober 2013, 09:59:32
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1213433 date=1382685727
Google-maps is zo verkeerd nog niet. Je moet een standaard nemen die je overal gebruikt waardoor je een en ander met hetzelfde uitgangspunt kunt vergelijken.
Anders krijg je 100.000 afwijkingen waarmee je rekening moet gaan houden en dat is onrealistisch;
- de brug staat hier regelmatig open
- de spoorwegovergang is ook telkens dicht
- zomers is het veel drukker verkeer met toeristen
- er staan hier vaak vrachtauto's te lossen
- er zijn hier veel meer verkeersdrempels dan normaal
- ochtends en middag is hier veel vertraging door naar/van werk rijdend verkeer
Etc etc etc

Je zou het ook kunnen omkeren.
Dwingeloo doet er volgens google-maps wellicht 9 minuten over. Maar dan zou je ook kunnen redeneren, "ze doen het vast sneller want ze kunnen op de provinciale weg harder rijden dan de google-maps standaard"

(En natuurlijk moet daar dan de opkomsttijd bij worden geteld)
Nu noem je een aantal punten die naar mijn mening wel relevant kunnen zijn om mee te nemen in een beoordeling. Nu zal de brug niet vaak open zijn en is ook mogelijk om de brug te laten sluiten of dicht te laten. Maar drukke spoorwegen kunnen wel een relevante barriere zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Ook weginrichting kan de aanrijtijd verlengen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:10:13
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1213337 date=1382645862

Misschien moet je mijn posting nog eens goed lezen voordat je je op deze vriendelijke wijze presenteert, je speelt op de man in plaats van de inhoud. Ik zal speciaal voor jou afsluiten met een anekdote.

Natuurlijk begrijp ik dat er een opkomsttijd is maar die is gemiddeld 3 tot 5 minuten dus ga gerust eens in op de andere punten. Kom niet met die onzin van een brug en smalle straatjes. Dwingeloo ligt op 4,9km en je kunt over N855 rijden en als je smalle straatjes wilt zien neem dan contact op met de Amsterdamse collega's De afstand tussen de posten daar is wel meer dan 5km en toerisme en drukte zijn het hele jaar door gegarandeerd. En de provincie wil de brug bij een P1 uitruk vast wel gesloten houden.

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik niet zeg dat het goed of fout is dat de post sluit maar constateer dat er een heleboel boegeroep is met veel emotie. Met allemaal zinvolle (maar zeker ook minder zinvolle) opmerkingen waarom de post niet mag sluiten. Wees een vent en kijk ook naar de redenen om zo'n besluit wel te nemen. Onthoudt daarbij dat niemand plezier schept in zo'n besluit.

Een instelling met verminderd zelfredzame personen is bv een argument om een brandweerpost te hebben die binnen 6 minuten ter plaatse kan zijn
Extreem veel toerisme kan een reden zijn om repressieve brandweerzorg dichtbij te organiseren.
Een bijzonder object zoals bv HSL of betuwelijn kan een reden zijn voor een klein dorp toch een post te hebben.
Of een grote chemiefabriek

Als een korps nog geen 70 uitrukken per jaar haalt waarvan dan ook meer dan 65% loze OMS'jes zijn dan kan dat een argument zijn om te sluiten (en wellicht de instelling een dwangsom op te leggen). Voorwaarde is daarbij wel dat je zorg moet dragen voor preventie en voorlichting om de kans op een incident te verkleinen.

65% aan OMSjes zijn nog steeds 65& uitrukken die je in eerste instantie als een normale brandmelding dient te behandelen. Kun je wel een dwang opleggen, maar wellicht is de aard van de instelling wel zodanig dat er gewoon brandweer op moet komen bij een OMS. Ik ken zat gevallen waar de brandweer gewoon naar uit moet rukken gewoon omdat de aard van die instelling daarom vraagt. ::)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 25 oktober 2013, 17:19:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1213569 date=1382710213
65% aan OMSjes zijn nog steeds 65& uitrukken die je in eerste instantie als een normale brandmelding dient te behandelen. Kun je wel een dwang opleggen, maar wellicht is de aard van de instelling wel zodanig dat er gewoon brandweer op moet komen bij een OMS. Ik ken zat gevallen waar de brandweer gewoon naar uit moet rukken gewoon omdat de aard van die instelling daarom vraagt. ::)

Ik ook :D

Over het algemeen zijn de instellingen waar de meeste (loze) meldingen vandaan komen ook de meest risicovolle objecten. Vaak is het loos alarm, maar als er wel echt iets is heb je heel snel een brandweerauto voor de deur nodig.
Ik kan me nog wel een paar praktijkvoorbeelden uit de afgelopen jaren herinneren waarin een snelle komst echt noodzakelijk was na een OMSje....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 30 oktober 2013, 14:16:15
VBV ‏@VaBrVr 11m
Burgemeester van #Diever zet raad met tijdsdruk mes op de keel bij besluit om kazerne te sluiten 1/2

VBV ‏@VaBrVr 3m
terwijl de basis in april al was gelegd http:// http://bit.ly/1itK4fS  Integer bestuur? 2/2

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #76 Gepost op: 30 oktober 2013, 20:26:24
Citaat van: Danny722 link=msg=1213606 date=1382714340
Ik ook :D

Over het algemeen zijn de instellingen waar de meeste (loze) meldingen vandaan komen ook de meest risicovolle objecten. Vaak is het loos alarm, maar als er wel echt iets is heb je heel snel een brandweerauto voor de deur nodig.
Ik kan me nog wel een paar praktijkvoorbeelden uit de afgelopen jaren herinneren waarin een snelle komst echt noodzakelijk was na een OMSje....
Recent was een OMS bij het zorgcentrum in Diever waar veel (loze) meldingen vandaan komen, inderdaad een echte brand in een wasmachine. Dat ze toen binnen korte tijd ter plaatse waren heeft veel ellende voorkomen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 9 november 2013, 10:56:31
Burgemeester Jager verstrekt raad onvolledige informatie
5 November 2013

Diever - Burgemeester Rikus Jager heeft volgens het Ministerie van Veiligheid en Justitie de gemeenteraad in de discussie rondom de sluiting van de brandweerpost in Diever onvolledige informatie verstrekt.

In een brief aan de raad schreef Jager dat het voorgenomen besluit om de brandweerkazerne Diever te sluiten de goedkeuring van de Minister van Veiligheid en Justitie kon wegdragen. Volgens directeur Weerbaarheidsverhoging ir. P.TH. Gelton van het ministerie, is dat niet juist.

Gelton schrijft in een brief aan burgemeester Jager, dat in de brief die 15 oktober aan de raad van Westerveld is gestuurd, een ‘niet geheel juiste weergave van het telefonisch onderhoud is opgenomen’ dat hij op 14 oktober heeft gevoerd met de burgemeester. Volgens Gelton heeft hij Jager er toen op gewezen dat het dekkingsplan nog niet voldoet aan de wettelijke eisen. ‘De Inspectie V en J heeft de aanvulling op het dekkingsplan beoordeeld en geconstateerd dat – hoewel het dekkingsplan door de aanvulling is verbeterd – de Veiligheidsregio Drenthe nog steeds een tijdnorm, namelijk zo snel mogelijk maar in 80% van de gevallen binnen de 15 minuten’, hanteert die generiek afwijkt van de tijdnormen uit het Besluit veiligheidsregio’s. In de  Handreiking opkomsttijden registratie van afwijkingen en motivatie in dekkingsplannen die de minister van V en J op 28 november 2012 aan de veiligheidsregio’s beschikbaar heeft gesteld, is herhaald dat generiek afwijken niet is toegestaan. De veiligheidsregio Drenthe beschikt volgens de Inspectie V en J momenteel ook nog niet over een dekkingsplan waarin de afwijkende opkomsttijden  voor de diverse objecten gemotiveerd zijn weergegeven, al dan niet voorzien van aanvullende maatregelen. Volgens burgemeester Jager klopt het dat in de brief aan de raad op 15 oktober werd gemeld dat het dekkingsplan aan de eisen zou voldoen, mits enkele 'redactionele' aanpassingen' gedaan zouden worden. 'En dat bleek niet geheel juist. Niet alleen in redactionele zin, maar ook in operationele zin, moeten er door de Veiligheidsregio Drenthe in het dekkingsplan nog zaken aangepast worden. Daarvan was ik niet op de hoogte.'

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #78 Gepost op: 10 november 2013, 21:53:42
Minister bemoeit zich met 'post Diever'

DIEVER/DEN HAAG - Minister Ivo Opstelten van Justitie en Veiligheid vertrouwt erop dat de brandweer van Drenthe zijn dekkingsplan nog dit jaar op orde krijgt. Daarbij accepteert hij dat de gemeenteraad van Westerveld de brandweerpost Diever heeft geschrapt.

amb

• Forum gebruiker
  • wat moet dat moet
Reactie #79 Gepost op: 26 november 2013, 22:21:21
vandaag is bekend geworden dat niet alleen de Brandweer weg gaat
maar ook het hele belangrijke ontmoetingscentrum het DINGSPILHUUS dicht gaat  >:(
wat is het volgende wat ze de gemeenschap afpakken