Kunnen we wel weer die gladheidbestrijders erbij slepen. Dat is vooraf afgesproken.
Precies wat hier dus wordt geopperd als flexibele en kostenefficiënte oplossing voor de waterschappen.
Het lijkt mij niet zo interessant om over dit specifieke geval te discussiëren, en of de brandweer hier "juist" heeft gehandeld. De vraag is meer of dat structureel de oplossing is....
Wil je piket in gaan stellen omdat een keer het zou KUNNEN gebeuren dat er iets meer water valt als normaal? En je moet afwachten of inderdaad een bepaald deel van een regio onder water dreigt te gaan lopen
Dat is toch de essentie van piket diensten? Bovendien kan je kijken naar de klimatologische omstandigheden, en de weersverwachtingen om te bepalen of er piket moet worden gedraaid.
En vergeet niet dat dit ook kan gebeuren door toename van wateraanvoer stroomopwaarts van rivieren, en andere waterlopen.....
Dat is onbetaalbaar. Je verlangt namelijk van bedrijven dat ze materiaal klaar hebben staan voor iets wat wellicht de komende 5 of 10 jaar niet meer gebeurt.
Er zijn natuurlijk meer voorbeelden van maatregelen en materieel die bedoeld zijn voor rampen en andere gebeurtenissen die misschien zelfs wel nooit voor gaan komen.
Uiteindelijk is het een afweging van "waarschijnlijkheid" en "gevolgen".
Gaat het dan ergens mis pak dan het lokale probleem op, dus komt weer die brandweer als eerste om de hoek. Kan daarna altijd gekeken worden of een bedrijf dat verder op kan pakken.
Een mooi voorbeeld van "maak je geen zorgen, de brandweer regelt het wel" ;-)
Vraag eens na waarom de brandweer zo lang heeft staan pompen in Stellendam inplaats dat dit door een bedrijf wordt gedaan.
Er wordt wel constant geoppert dat dit door een bedrijf moet gebeuren en niet door de brandweer. Maar wellicht is daar een hele goede reden voor.
Je hoeft voor mij de brandweer niet te verdedigen, ik begrijp best waarom ze ingezet zijn. De vraag is echter of dat in de toekomst wel toereikend is?
Ik kies juist ervoor dat waterschappen de problemen structureel gaan oplossen. Zorg dus voor capaciteitsvergroting van gemalen, dan kan er vooraf gezorgt worden voor extra buffer om die overvloedige regenval aan te kunnen.
Juist dan gelden al de argumenten die jezelf aangeeft. Kost honderden miljoenen voor iets wat een aantal gemalen nooit zullen gebruiken. En ook waterschappen moeten bezuinigen....
Plus dat de burger in dit soort situaties inderdaad iets meer zelfredzaam gaat worden, dan kan de brandweer zich inderdaad meer gaan richten op dringender zaken.
Nogmaals: waterschappen zijn bij uitstek voorbeelden van overheid en burgers die samenwerken. Convenanten sluiten om samen extreme water overlast te bestrijden is dan toch juist een voorbeeld van zelfredzaamheid?
Maar je maakt het erg zwart/wit. Het is geen kwestie van overheid of bedrijfsleven. Maar juist van samenwerking. Ik verwijs maar weer naar de suggesties die al gedaan zijn...