Naar mijn mening is het nodig hebben van een wachtalarm al te krankzinnig voor woorden..en als je er dan al een geïnstalleerd hebt, waarom is dat apparaat dan in godsnaam uit te schakelen..
De oplossing is, feitelijk, zeer eenvoudig: Koppelen aan het toerental van de as, net als in de binnenvaart. Draait de as dan is het wachtalarm actief. Periodieke acceptatie niet uitgevoerd? Alarm op de brug en in de kajuit. Geen reactie? Scheepsbreed alarm en reductie toerental tot zeer langzaam vooruit. Technisch zeer eenvoudig, de systemen zijn er al uit de treinenwereld, binnenvaart en vrachtautobusiness.
Desalniettemin weet ik dat deze regelgeving er internationaal nooit gaat komen, en ook dat regelgeving op zee (ook in TTWs) geen nationale aangelegenheid is. Zeker niet voor een land met zeer veel buitenlandse scheepvaart als Nederland.
Vanuit zeevarend oogpunt moet het toch onbestaanbaar zijn om geen goed uitgeruste wachtsorganisatie te hebben? Zeker met de huidige systemen is een eenmansbrug niet onmogelijk meer dus een uitkijk (als tweede man) is niet eens nodig. Een goede uitkijk houden echter wel, maar dat kan een stuurman ook prima zelf. Het gaat zo vaak mis, met dodelijke ongelukken en een heleboel (milieu)schade tot gevolg.