Zijn onze vissersschepen veilig?

Auteur Topic: Zijn onze vissersschepen veilig?  (gelezen 4422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 16 oktober 2013, 12:40:02
Hier een linkje over de veiligheid binnen de visserij.
Met name het stukje over vermoeidheid is wel aardig:

http://www.visserijnieuws.nl/nieuws/8500-zijn-onze-vissersschepen-veilig-of-niet.html




Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2013, 14:25:58
Op zee zijn vissers als kinderen in een woonwijk. Je weet dat ze de regels wel kennen, maar als ze met hun core business bezig zijn (vissen resp. spelen) dan kan je er niet op rekenen dat ze zich er aan houden..Ruim baan geven dus want op een aanvaring zit niemand te wachten.

Nu is dat vanaf een groot grijs schip nog wel te doen; de brug is goed bemand door gespecialiseerd personeel en van alle hulpmiddelen voorzien. Ook de manoeuvreerbaarheid is zeer goed en er spelen geen commerciële belangen mee. Maar een chemicaliëntanker heeft het al wat moeilijker (druk schema, slechte manoevreereigenschappen)..een andere visser zit misschien wel in dezelfde vermoeidheid en wil dezelfde vis vangen...recept voor een ramp.

Ik wil zeker geen schuldigen aanwijzen maar het is wel een realiteit. In de transportsector (zowel op de weg als in de binnenvaart) werkt men om vermoeidheidsproblemen te voorkomen met tachografen. Misschien is een wachtsklok of iets dergelijke ook wel goed voor de vissersvloot?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2013, 15:50:08
Continue brug bezetting zou al een goed uitgangspunt zijn....


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2013, 22:50:55
Dat is al verplicht, maar inderdaad, het is soms verspilde moeite om vissers op te roepen.. 98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2013, 02:33:40
Het is ook een puur economisch probleem. Minimale bemanning om nog enigzins een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen.
Op een boomkor heb je toch rond de 2 uur weer netten halen en dus zijn het de hele week hazenslaapjes. Dat het effect daarvan niet echt goed is voor de alertheid laat zich raden.
Daarnaast wordt er meestal gevist in druk vaargebied waarbij regelmatig banen worden overgestoken.
Met de aankomende maatregelen, SECA(gasolieprijs) en discardban denk ik dat het voor de toekomst niet beter gaat worden.
Je kunt wel regels op gaan leggen maar of het allemaal praktisch uitvoerbaar is.
Die continue brugbezetting is er meestal wel maar volgens mij staat het wachtalarm meestal niet bij en wordt men pas weer alert als het net een beetje vol begint te raken.
Wat dat betreft gaat men toch teveel uit van de BVA regels dat men toch wel voorrang krijgt met vislicht/dagmerk.

Overigens het betoog van vd Zwan in het artikel is wat zwakjes.
Het probleem geldt niet echt voor de pelagische visserij die toch heel anders in elkaar steekt t.o.v. de andere visserijen.
Men is bij vd Zwan, en ook bij andere grote visserij-rederijen, rijk geworden door de verkoop van Mauretaanse visquota's aan grote rederijen.
Daardoor zitten de visserlieden van Mauretanie nu zelf werkloos.
Men had al veel eerder eens wat kunnen terugdoen ipv alleen de corrupte overheid daar te betalen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2013, 07:10:26
Hard, maar als er geen brood te verdienen is in de visserij mag je dan de meest elementaire regels overtreden? Een trucker heeft het ook zwaar, mag hij dan ineens zonder tacho en begrenzer rijden?

Je moet gewoon goed de wacht houden. Men brengt zichzelf en anderen in gevaar door het niet te doen. En met name dat laatste lijkt me reden om hier iets aan te doen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2013, 20:35:31
Citaat van: Highfield link=msg=1212413 date=1382418626
Hard, maar als er geen brood te verdienen is in de visserij mag je dan de meest elementaire regels overtreden? Een trucker heeft het ook zwaar, mag hij dan ineens zonder tacho en begrenzer rijden?

Je moet gewoon goed de wacht houden. Men brengt zichzelf en anderen in gevaar door het niet te doen. En met name dat laatste lijkt me reden om hier iets aan te doen.

Tja, hoe vaak zal het wachtalarm in de koopvaardij bijstaan? Ik denk niet zo heel vaak als ik naar mijn eigen ervaring kijk.
Bij andere rederijen ook wel zonder uitkijk gevaren omdat je maar een paar matrozen hebt en na vertrek hebben die vaak ook hun rust nodig.  Heb nu het geluk in een sector te werken waar je mensen genoeg hebt en dus gelukkig zulke problemen niet.

Het is toch ook al regelmatig naar voren gekomen bij uitspraken RvS, geen uitkijk is vragen om problemen. Maar regelgeving op zee is nu eenmaal lastig te controleren en daarom is het ook zo makkelijk ervan af te wijken. De rederij zal echt zo snel niet een paar man extra op je schip zetten, hetzelfde geldt voor de visserij. Economische belangen wegen zwaarder helaas.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2013, 21:50:11
Naar mijn mening is het nodig hebben van een wachtalarm al te krankzinnig voor woorden..en als je er dan al een geïnstalleerd hebt, waarom is dat apparaat dan in godsnaam uit te schakelen..

De oplossing is, feitelijk, zeer eenvoudig: Koppelen aan het toerental van de as, net als in de binnenvaart. Draait de as dan is het wachtalarm actief. Periodieke acceptatie niet uitgevoerd? Alarm op de brug en in de kajuit. Geen reactie? Scheepsbreed alarm en reductie toerental tot zeer langzaam vooruit. Technisch zeer eenvoudig, de systemen zijn er al uit de treinenwereld, binnenvaart en vrachtautobusiness.

Desalniettemin weet ik dat deze regelgeving er internationaal nooit gaat komen, en ook dat regelgeving op zee (ook in TTWs) geen nationale aangelegenheid is. Zeker niet voor een land met zeer veel buitenlandse scheepvaart als Nederland.

Vanuit zeevarend oogpunt moet het toch onbestaanbaar zijn om geen goed uitgeruste wachtsorganisatie te hebben? Zeker met de huidige systemen is een eenmansbrug niet onmogelijk meer dus een uitkijk (als tweede man) is niet eens nodig. Een goede uitkijk houden echter wel, maar dat kan een stuurman ook prima zelf. Het gaat zo vaak mis, met dodelijke ongelukken en een heleboel (milieu)schade tot gevolg.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:13:49
Wat je zegt, je kunt prima alleen wachtlopen als stuurman maar dan moet inderdaad wel je wachtalarm bij staan. Je zult niet de eerste zijn die pas weer wakker wordt als het schip al ergens tegenaan of op ligt.
Toch denk ik dat een uitkijk al nuttiger is dan een wachtalarm.
Maar ik zie het niet gebeuren dat we weer net als vroeger met mensen zat op een schip gaan varen, het is erg minimaal heden ten dage.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2014, 16:23:50
Meer aandacht voor veiligheid na ramp met HA 38

Na een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het zinken van de schelpenzuiger Frisia, waarbij de drie bemanningsleden om het leven kwamen, is er meer aandacht gekomen voor veiligheid op visserijschepen.


- See more at: http://visserijnieuws.punt.nl/content/2014/03/Meer-aandacht-voor-veiligheid-na-ramp-met-HA-38#sthash.lU277Xg3.dpuf