"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 106176 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Bah.  Dat is op dit moment het enige wat in mij opkomt.
Dan heb je minder argumenten dan mevr. Ter Horst.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Dan heb je minder argumenten dan mevr. Ter Horst.

Maar zó veel scheelt het nou ook weer niet.. :-X
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Heroriëntatie op het meldkamerdomein in Nederland is een van onze gezamenlijke prioriteiten voor het komende jaar. De meldkamers vormen het informatie- en coördinatieknooppunt in de dagelijkse afhandeling van incidenten en in het proces van rampen- en crisisbeheersing. De praktijk van de afgelopen jaren leert ons dat dit functioneren niet altijd optimaal is. Verder verandert de maatschappij continu waardoor burgerparticipatie (middels cell broad casting, burgernet en amber alert) en technologische ontwikkelingen (netcentrisch werken, snelle informatie uitwisseling door burger en media) de functie en kwaliteit van de meldkamer beïnvloeden. Dit vraagt om een heroverweging van de inrichting, organisatie en werkprocessen rond de meldkamers in Nederland. Daar komt bij dat meldkamers gefinancierd worden uit gemeenschapsgeld, wat vraagt om zorgvuldige inzet van deze middelen.
In dit licht is de huidige situatie met ruim 20 meldkamers in Nederland met elk eigen faciliteiten en zonder voldoende onderlinge uitwisselbaarheid en standaardisatie, vanuit het oogpunt van kwaliteit en kosten naar mijn mening niet langer houdbaar. Ik ben dan ook van mening dat voor de toekomst de beweging naar één meldkamerorganisatie met een gestandaardiseerd meldkamerproces moet worden ingezet. Hiermee wil ik bewerkstelligen dat eenduidige aansturing van de hulpverleningseenheden en bovenregionale samenwerking wordt geoptimaliseerd. De relatie met de regionale beleidscentra is hierbij een belangrijk aandachtspunt. In mijn visie zou moeten worden gestreefd naar één landelijke geïntegreerde meldkamervoorziening in Nederland bemand door hoogwaardige centralisten (zg. gouden centralisten). Gezien het belang van continuïteit (fall-back en uitwijk) van de meldkamervoorziening stel ik voor deze landelijke meldkamervoorziening vorm te geven door middel van één meldkamerorganisatie die verantwoordelijk is voor het in stand houden van maximaal 3 meldkamerlocaties.

Graag ga ik op korte termijn met u in gesprek om afspraken te maken hoe te komen tot een dergelijke landelijke meldkamervoorziening. Het tijdpad is hierbij van belang, ook in het licht van de levensduur van de huidige meldkamers. Overigens wil ik in deze afspraken alle publieke meldkamers betrekken, waaronder die van de KLPD. Hierbij wil ik met u tevens stilstaan bij de tussentijds te nemen stappen richting realisatie van een dergelijke meldkamervoorziening. Ik denk dan onder andere aan de verdere standaardisatie van de werkprocessen rond de meldkamers in Nederland.

Tevens ben ik voornemens om ter ondersteuning van de gewenste beweging in het meldkamerdomein een analyse van de stand van zaken rond de meldkamers te laten maken. Onderdeel van deze analyse betreft de middelen die omgaan in het meldkamerdomein. Ik verzoek u om uw medewerking hierbij.
Ik ben ervan overtuigd dat door deze beweging naar één meldkamerorganisatie de kwaliteit en effectiviteit van de hulpverlenging aan burgers bij incidenten, rampen en crisis wordt verhoogd.

Ja, wat moet je ermee? Hebben we net de grijze centralist gehad, welke in navolging van de Nederlandse driekleur, rood, wit en blauw ook nog steeds moeite heeft om zijn geboorte goed gestalte te geven. Of is het de bedoeling dat de grijze centralist een zilveren verpakking gaat krijgen. En vervolgens schiet de minister nu door met de gouden centralist. Krijgt deze centralist dan ook een gouden salaris en na X aantal dienstjaren een gouden handdruk? Of is het de bedoeling dat we de Nederlandse driekleur (rood, wit en blauw) in gaan ruilen voor het Olympisch eremetaal. De minister gaat ondertussen op zoek naar de bronzen invulling, waarschijnlijk is dat voor Marin de Zwarte, lijsttrekker van het CDA Vlissingen, welke met het beschikbaar stellen van een kaveltje grond aan de Westerschelde denkt het decentralisatie concept op te kunnen lossen.

Helaas, persoonlijk wil ik daar niet gevonden worden. Ja ja ook ik ben er gesignaleerd, maar dat was op uitnodiging. Leuk voor de werkgelegenheid van Vlissingen en omgeving, maar als dat het sterkste argument is . . . . . . Neem dan de buurt van Delfzijl, daar is de werkeloosheid procentueel nog hoger!

Oja, het belang van continuïteit . . . . . ja, als er nu systemen uitvallen zijn wij met een 30 minuten rijden op onze fall-back locatie. Hoe lang doe je erover van Vlissingen naar Driebergen? Of vanaf Groningen naar . . . . .?

Ik denk dat je in deze kwestie grofweg drie benaderingen kan kiezen.

2. Vanuit de HV’ers (werkvloer). Die willen werkbaar beleid en goede werkomstandigheden (systemen, mensen, opleiding, enz.) om hun functie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. De plaatselijke bekendheid is daarvoor denk ik wel een steekhoudend argument, maar in hoeverre is er in de regio’s nog plaatselijke bekendheid? Meer dan in een eventuele landelijke meldkamer, dat is een ding wat zeker is.
Maar er speelt bij hulpverleners ook een behoudend aspect. De dingen blijven doen zoals je ze gewend was, samen blijven werken met de mensen die je kent, op je huidige werkadres blijven, enz. Niets menselijks is ook hulpverleners vreemd natuurlijk. Verandering stuit altijd wel in meer of mindere mate op weerstand.
De hulpverleners zijn echter wel degenen die ‘het kunstje’ uiteindelijk moeten uitvoeren en moeten daarvoor m.i. de beste middelen, organisatie, opleiding, enz. aangereikt krijgen.

Maarten, helaas moet ik je teleurstellen, dat regio kennis belangrijker voor een uitgiftecentralist is, dan door velen wordt aangenomen. Ik ben 100% uitgifte centralist en merk dagelijks hoe mijn eigen collega's de regio spelletje onderschatten. Voor aankondigen ook van bruggen, contact met RWS en lokaal toch verschillende inzetprocedures. Een groot gedeelte kan je in GMS kwijt, maar ook zoals hier al meerdere malen is aangegeven heeft GMS ook zijn beperkingen. Dat is wat een uitgifte centralist op z'n ruggegraad moet hebben. Hopende dat 4.9 eerdaags verbeteringen gaat geven

3. De burger. Die wil zo snel en zo makkelijk mogelijk hulp. De burger is feitelijk de klant waar het allemaal om draait. En met dit filmpje in het achterhoofd, is het allemaal nog niet zo makkelijk:
Voor de burger zou het gewoon het makkelijkste zijn om z’n verhaal te doen aan de eerste de beste die de telefoon opneemt.

In dit veld moet de beste mix gevonden worden van belang van de burger (hulp), belang van de hulpverlener (werkbaar beleid) en dat van de bestuurder (efficiëntie, beheersbaarheid).

Misschien zou een landelijke meldkamer voor intake (vanuit het belang van de burger) zo gek nog niet zijn. Waarbij je de uitgifte en het radioverkeer lokaal/regionaal organiseert.

Praktisch gezien:
Burger belt 112, krijgt contact met een (multi-)centralist. Deze neemt de melding op.
Melding verschijnt op het scherm in de regio. De regiocentralist kan de melding uitgeven en kan indien nodig met een druk op de knop de melder terugbellen.

Ik wil niet stellen dat dit de beste oplossing is, maar het is – gelet op bovenstaande – misschien zo gek nog niet...

Maarten, is dat filmpje realiteit voor meer dan de helft van de meldingen? Oke, dan zijn we daar over eens.

Maar je laatste suggestie is idd helemaal niet zo gek. Alleen je moet eens weten hoe vaak wij meldingen van Haarle (Limburg) binnen krijgen in Haarlem. Elke regio heeft wel zo zijn gebieden die altijd verkeerd worden doorgegeven, zo gaan 112 melding van Schiphol nog steeds naar Amsterdam, terwijl het al een paar jaar onder Kennemerland valt. Dus wel goed doorzetten naar de juiste regio. Verder een goede ingeving.

Maar wat wordt dan de invulling, want zet je allemaal witte centralisten bij elkaar, zodat er RAV-grens overschreidende ritten door de dichtstbijzijnde ambulance gereden gaat worden of plaats je de regio gelijkende driekleur centralisten bij elkaar?

Wat je nu ook nog doet, maar ik denk later ook niet meer, is dat je ff een bakkie koffie voor de hele afdeling halen. Nu zitten we met een vijftiental centralisten bij elkaar. Dat is qua cappoccino, cafe au lait, wiener melange, chocolademelk, champignonsoep, water heet, kippesoep, koffie verkeerd etc nog net bij te houden.

RR (Decentralisatie, maar binnen een fietstijd van 10 minuten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
De praktijk van de afgelopen jaren leert ons dat dit functioneren niet altijd optimaal is.

Dit ene zinnetje vormt volgens mij de voornaamste motivatie van het voorstel van Ter Horst.

Iemand enig idee waar zij in dit geval op doelt? Zo 'erg' zijn de prestaties toch niet? Ter Horst doet het nu heel vanzelfsprekend overkomen, maar ik ben wel benieuwd waar dit vandaan komt.

Het hele verhaal roept bij mij in ieder geval meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.


Wat je nu ook nog doet, maar ik denk later ook niet meer, is dat je ff een bakkie koffie voor de hele afdeling halen. Nu zitten we met een vijftiental centralisten bij elkaar. Dat is qua cappoccino, cafe au lait, wiener melange, chocolademelk, champignonsoep, water heet, kippesoep, koffie verkeerd etc nog net bij te houden.

Zonder lijstje? Knap hoor 8)
Verder ben ik het met je eens.


Ach, misschien is het wel heel gauw afgelopen met het huidige kabinet en dus ook Ter Horst, gezien de ontwikkelingen van vandaag.
Alleen is het altijd maar afwachten wat je ervoor terug krijgt ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Minister ter Horst heeft niets meer te willen  O0
aan het strand is iedereen directeur


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159

Elke regio heeft wel zo zijn gebieden die altijd verkeerd worden doorgegeven, zo gaan 112 melding van Schiphol nog steeds naar Amsterdam, terwijl het al een paar jaar onder Kennemerland valt. Dus wel goed doorzetten naar de juiste regio. Verder een goede ingeving.

Mooie reactie RR. Ik heb er wel even een stukje uitgeknipt, want volgens mij horen (zeker de "blauwe") meldingen voor het luchtvaartterrein niet bij Kennemerland thuis, maar bij het MIC KMar Schiphol.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Mooi, dit idee is ook weer op de lange baan... Slotje? ;D


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Waarom zou er nu meteen een slotje op moeten dan ? betekent dat ook dat we de ontwikkelingen op dit gebieden niet gaan volgen?



Burgemeesters kritisch over meldkamerplan

LEIDEN -  Het Veiligheidsberaad, dat bestaat uit de burgemeesters van de veiligheidsregio's, voelt niets voor het plan van minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) om één grote landelijke meldkamer in te stellen voor de politie, brandweer en ambulances. Dat meldt bestuurder Henri Lenferink zaterdag in het VNG Magazine, het medium van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Volgens het Veiligheidsberaad gaat Ter Horst bij dit plan „ten onrechte voorbij aan de lopende discussie in het veld, waarbij meldkamers zich ontwikkelen in de richting van een regionaal informatiepunt bij rampen- en crisisbeheersing”.

De bewindsvrouw wil graag één landelijke meldkamer die de twintig verschillende regionale meldkamers van hulpdiensten zou moeten vervangen. Zij baseert haar plan op wereldsteden als New York en Londen, die maar één meldkamer hebben. Bestuurder Lenferink wijst Ter Horst er in het VNG Magazine op dat „er in New York sprake is van welgeteld één gemeente met één politiekorps”.

De minister deed haar plan van de week uit de doeken in een brief aan het Veiligheidsberaad.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6086433/__Kritiek_op_meldkamerplan__.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Echt de telegraaf maar wel leuk...  ;) ;D

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6098656/__Ter_Horst_neemt_de_kuierlatten__.html?p=18,1
  
Ter Horst neemt de kuierlatten
Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG -  Na de val van het kabinet heeft minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) vliegensvlug de benen genomen.

De afgetreden PvdA-bewindsvrouw ging even na vieren zaterdagochtend direct van het Binnenhof naar huis om haar skikleding in te pakken. Zij had een wintersportvakantie geboekt en liet de persconferentie van haar PvdA-collega's op het ministerie van Financiën aan zich voorbijgaan.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Echt te telegraaf maar wel leuk...  ;) ;D

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6098656/__Ter_Horst_neemt_de_kuierlatten__.html?p=18,1
  
Ter Horst neemt de kuierlatten
Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG -  Na de val van het kabinet heeft minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) vliegensvlug de benen genomen.

De afgetreden PvdA-bewindsvrouw ging even na vieren zaterdagochtend direct van het Binnenhof naar huis om haar skikleding in te pakken. Zij had een wintersportvakantie geboekt en liet de persconferentie van haar PvdA-collega's op het ministerie van Financiën aan zich voorbijgaan.
Waarom verbaasd mij dat niet?  8) :-X