"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 111726 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Wanneer er gesproken wordt over één meldkamer wil niet zeggen dat er in absolute zin gesproken wordt over één meldkamer. Helaas wordt door de politieke discussie wel alleen maar over deze mogelijkheid gesproken, maar wanneer je verder denkt en een aantal stukken leest, kan je ook tot de conclusie komen dat één meldkamerdomein met een aantal locaties tot de opties behoort.

Wanneer je er zo naar kijkt, kan je zien dat uniform werken, besparen op beheersorganisatie, alle andere soorten van aanbestedingen en alle overige zaken dan goed centraal, uniform en effectief weggezet kunnen worden. Plaats daarbij een minimale lokale beheersclub per locatie voor de regionale specifieke zaken, en je hebt een normaal nationaal werkend bedrijf met één hoofdkantoor. Dan is de eerder genoemde optie van 7 meldkamer locaties opeens niet zo gek meer.

Vanuit nationale veiligheid zou het in ieder geval erg vreemd zijn om alles echt fysiek op één plek te zetten. Ja, hier wordt over gesproken, maar logischerwijs zullen er meerdere filialen ontstaan onder aansturing van één hoofdkantoor.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ja, hier wordt over gesproken, maar logischerwijs zullen er meerdere filialen ontstaan onder aansturing van één hoofdkantoor.

Over een hoofdkantoor gesproken.....daar is men in Zeeland nog niet over uit.

Peijs: Hoofdkantoor politie in Tilburg slecht idee

vr 17 december 2010 zeeland
 
OOST-SOUBURG – Commissaris van de Koningin Karla Peijs vindt het geen goed idee dat het hoofdkantoor van het nieuwe politiekorps Midden- en West-Brabant en Zeeland in Tilburg komt. Ze gaat hierover samen met Zeeuwse burgemeesters praten met de minister.

Volgens Peijs is het niet handig dat bij calamiteiten in Zeeland het commando in Tilburg ligt, omdat men daar weinig weet over de Zeeuwse situatie. Een voorstel van het CDA om het hoofdkantoor naar Zeeland te halen noemt Peijs niet reeël omdat in onze provincie weer weinig kennis over Tilburg is.

http://www.omroepzeeland.nl/135564/2010-12-17/peijs-hoofdkantoor-politie-in-tilburg-slecht-idee.html


Ik geloof ook niet dat men in Tilburg anders denkt  juhf bkll


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ja, leuk al die centralisatie met grotere gebieden tot gevolg, maar dat er ingeboet wordt aan lokale kennis is evident...

Ik ben benieuwd welke schaalverkleining hier weer op gaat volgen. Districtsplottafels die uitgroeien tot meldkamer wellicht? ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Minder meldkamers voor 112

Laatste update:  20 februari 2012 09:31

 RIJSWIJK - Het aantal meldkamers voor 112 wordt de komende jaren fors teruggebracht van 25 naar 10. Dat betekent dat iedere politieregio een eigen meldkamer krijgt.

Dat heeft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) besloten, zo bleek maandag.

Het Veiligheidsberaad en het Korpsbeheerdersberaad zijn desondanks blij, omdat in de oorspronkelijke plannen slechts een meldkamer op drie locaties was voorzien.

In de meldkamers komen de hulpmeldingen binnen voor de inzet van de hulpdiensten. Alle meldkamers gaan op dezelfde manier werken.

Alle noodoproepen worden beantwoord met de vraag: ''Wat wilt U melden?" De specifieke vraag of hulp gewenst is van politie, brandweer of ambulancedienst verdwijnt.

© ANP

http://www.nu.nl/politiek/2745211/minder-meldkamers-112.html


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Eén meldkamerorganisatie voor hulpdiensten
Persbericht | 20-02-2012

Er komt één nieuwe meldkamerorganisatie die verantwoordelijk wordt voor de meldkamers in Nederland. Dat staat in een brief die minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) namens het kabinet vandaag aande Tweede Kamerheeft gestuurd. Het aantal locaties van de meldkamers gaat terug van 25 naar10. In2015 zijn de bestaande meldkamers opgeschaald naar tien locaties.

Bellers van het alarmnummer 112 moeten snel, eenduidig en adequaat worden geholpen met zo min mogelijk doorschakelingen. Het moet niet uitmaken of je belt vanuit Groningen of vanuit Maastricht. De huidige inrichting van de meldkamers komt daar nu onvoldoende aan tegemoet en brengt hoge kosten met zich mee. De huidige meldkamers zijn versnipperd georganiseerd ten aanzien van personeel, werkwijze, organisatie en beheer. Hierdoor is er een gebrek aan samenwerking tussen meldkamers en een gebrek aan landelijke coördinatie. De verantwoordelijkheid voor instandhouding van de meldkamers is nu neergelegd bij de besturen van de veiligheidsregio’s. Het beheer vande nieuwe, landelijke meldkamerorganisatie gaat onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Veiligheid en Justitie vallen. Door de komst van één landelijke organisatie werken de meldkamers straks overal op dezelfde manier

Deze meldkamer van de toekomst gaat voorzien in:

kwaliteitsverbetering van de meldkamers door standaardisering en landelijke coördinatie;
een infrastructuur die kan inspelen op nieuwe technische en maatschappelijke ontwikkelingen;
landelijk beheer van de meldkamers (huisvesting, ict, personeel) onder één organisatie (Veiligheid en Justitie);
een nieuwe werkwijze die ertoe moet leiden dat op termijn de burger zoveel mogelijk in het eerste contact wordt geholpen door een      multidisciplinaire centralist. De afhandeling van meer ingewikkelde hulpvragen en de inzet van de hulpdiensten blijft wel een zaak van de politie, brandweer, Koninklijke marechaussee en ambulance.
Bij een piekbelasting (bijvoorbeeld door een ramp of crisis) kunnen meldkamers flexibel het werk van elkaar overnemen.
In het regeerakkoord was sprake van een meldkamerorganisatie met drie locaties. Na onafhankelijk onderzoek en consultatie met de betrokken organisaties (Veiligheidsberaad, Ambulancezorg Nederland, Politie, Brandweer, de Koninklijke marechaussee en de GHOR) is gebleken dat het beter is te kiezen voor een model met tien meldkamers. Tien meldkamers leidt tot betere dienstverlening aan burger en hulpverlening. De centralist kan op basis van kennis over het gebied en de bewoners een goede inschatting maken van de urgentie en de benodigde inzet. Daarnaast blijken de transitiekosten bij drie locaties hoger te liggen dan bij tien. Met tien locaties is het mogelijk om de bezuiniging te realiseren binnen de afgesproken tijd én de gestelde kwaliteitseisen.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/02/20/een-meldkamerorganisatie-voor-hulpdiensten.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Datum 20 februari 2012

Betreft Meldkamer van de toekomst

In onderliggende brief schets ik, mede namens de Ministers van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS), van Defensie en van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK), de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan hetgeen
in het Regeerakkoord is opgenomen over de meldkamer. In het Regeerakkoord
staat dat er één meldkamerorganisatie komt met drie locaties. Hieraan is een
taakstelling gekoppeld van €10 miljoen in 2015 oplopend tot €50 miljoen
structureel in 2021. Hierbij ga ik ervan uit dat deze taakstelling inclusief de
transitiekosten is. Tevens is deze brief een reactie op de motie van mevrouw
Hennis-Plasschaert (TK 2011-2012, 33000 VI, nr. 27).

Nederland kent op dit moment 25 meldkamers waarvan 22 regionale meldkamers
werkzaam zijn ten behoeve van politie, brandweer en de ambulancevoorzieningen.
Daarnaast hebben het Korps Landelijke Politiediensten (Klpd) en de Koninklijke
Marechaussee (KMar) een landelijke meldkamer en de KMar nog een meldkamer op
Schiphol. De verantwoordelijkheid voor instandhouding van de meldkamers is nu
neergelegd bij de besturen van de veiligheidsregio’s op basis van artikel 35 van de
Wet veiligheidsregio’s, met dien verstande dat het regionale college zorg draagt
voor het in stand houden van de meldkamer politie1.

De burger wil snel, eenduidig en adequaat worden geholpen met zo min mogelijk
doorschakelingen. Het moet niet uitmaken of een burger belt vanuit Groningen of
vanuit Maastricht. De huidige inrichting van de meldkamers komt daar niet aan
tegemoet en brengt naast hoge kosten een flink aantal problemen met zich mee.
De meldkamers zijn divers georganiseerd ten aanzien van personeel, werkwijze,
organisatie en beheer. Hierdoor is er een gebrek aan samenwerking tussen
meldkamers en een gebrek aan landelijke coördinatie. Ook moeten per meldkamer
piekbelastingen en roosterproblemen worden opgevangen.
In december 2010 is een bestuurlijke conferentie georganiseerd over de meldkamer
van de toekomst waarbij vertegenwoordigers van de betrokken Ministeries, het
Veiligheidsberaad (VB), Ambulancezorg Nederland (AZN), Politie, Brandweer, KMar
en GHOR aanwezig waren. Deze bijeenkomst heeft het fundament gelegd voor
verdere visievorming over het meldkamerdomein. Ik heb daar aangegeven open te
staan voor alternatieve voorstellen voor de inrichting van de meldkamerorganisatie
binnen de financiële kaders van het Regeerakkoord. Onder regie van het
Veiligheidsberaad heeft de stuurgroep Meldkamer van de toekomst een visie
ontwikkeld en zijn onderzoeken uitgevoerd naar verschillende opvattingen die in de
stuurgroep leefden. Uit de genoemde onderzoeken, de visievorming door de
stuurgroep en overleg met bestuurders en het veld zelf zijn de volgende conclusies
getrokken.

Één landelijke meldkamerorganisatie
De belangrijkste stap die moet worden gezet is de vorming van één landelijke
meldkamerorganisatie die onder mijn verantwoordelijkheid zal vallen. De
hoofdlijnen van beleid en beheer stel ik in samenspraak met de Ministers van VWS
en Defensie op, voor zover dat relevant is voor respectievelijk de ambulancezorg en
de KMar.

De meldkamer van de toekomst wordt een landelijke organisatie met een eigen
verantwoordelijkheid en een eigen budget die gaat voorzien in:
• de noodzakelijke kwaliteitsverbetering;
• een toekomstbestendige infrastructuur die kan inspelen op nieuwe technische
en maatschappelijke ontwikkelingen;
• het beheer van de meldkamers, hieronder valt bijvoorbeeld huisvesting, ict,
leidinggevend en ondersteunend personeel en personeel ten behoeve van de
multidisciplinaire werkprocessen;
• de realisatie van de in het Regeerakkoord afgesproken taakstelling.
De kwaliteitsverbetering bestaat onder meer uit het standaardiseren van de
werkprocessen en systemen en het inspelen op technologische innovaties. Door de
meldkamerlocaties organisatorisch en technisch te verbinden ontstaat één virtuele
meldkamer die het mogelijk maakt te komen tot landelijke operationele coördinatie
en capaciteitsmanagement. De gezamenlijke ambitie is in de toekomstige
meldkamer zoveel mogelijk geprotocolleerd en multidisciplinair te werken. In de
implementatiefase wordt hiervoor een zorgvuldig ontwikkelpad opgesteld binnen
kaders van mij en de Ministers van VWS en van Defensie.

Na overleg met gemandateerde vertegenwoordigers van de disciplines waarvoor de
meldkamer werkt (ambulancezorg, politie, brandweer, KMar en GHOR) stel ik
kwalitatieve en financiële kaders vast. In deze kaders worden ook kwaliteitseisen
opgenomen die de ambulancesector, onder verantwoordelijkheid van de Minister
van VWS, op grond van de Kwaliteitswet zorginstellingen en de Wet Beroepen in de
Individuele Gezondheidszorg (BIG) aan de meldkamerorganisatie stelt.
Daarnaast is het uitgangspunt dat de gezagsverhoudingen in geval van
opgeschaalde situaties blijven zoals opgenomen in de Wet op de Veiligheidsregio’s
en de Politiewet. Bij een lokale crisis ligt het gezag bij de burgemeester, bij een
bovenlokale crisis bij de voorzitter van de veiligheidsregio. Over de hoofdlijnen van
beleid en beheer van de meldkamers overleg ik met een afvaardiging van de
veiligheidsregio’s voor zover het relevant is voor de uitvoering van het gezag.

Eindsituatie aantal locaties
Voor de verdere uitwerking van het regeerakkoord zijn onder de vlag van de eerder
genoemde stuurgroep verschillende meldkamermodellen met elkaar vergeleken ten
aanzien van de functionele inrichting (optimaal aantal meldkamers voor intake en
uitgifte) en de invulling van de financiële kaders. Uit dit onafhankelijk onderzoek en
gevoerde gesprekken is gebleken dat het beter is te kiezen voor een model van een
meldkamerorganisatie met maximaal tien meldkamers.
Functioneel gezien leidt de keuze voor regionale meldkamers tot een betere
dienstverlening aan burger en hulpverlening. De centralist kan op basis van kennis
over het gebied en de bewoners een goede inschatting maken van de urgentie en
de benodigde inzet. Dit laat onverlet dat wanneer nodig een centralist ook
meldingen uit andere regio’s kan afhandelen.

Daarnaast komt de keuze voor tien locaties voort uit de hoge transitiekosten om
naar drie locaties te gaan. Bij een keuze voor drie locaties zou het niet mogelijk zijn
de gewenste bezuinigingen uit het Regeerakkoord binnen de gestelde tijd te
realiseren. Met tien locaties is het mogelijk om de bezuiniging te realiseren binnen
de afgesproken tijd en de gestelde kwaliteitseisen.

Werkwijze en operationele verantwoordelijkheid
Binnen de meldkamerorganisatie wordt een nieuwe werkwijze ontwikkeld die ertoe
moet leiden dat op termijn de burger zoveel mogelijk in het eerste contact wordt
geholpen door een multidisciplinaire centralist. Dat is een centralist die in staat is
inkomende meldingen aan te nemen ten behoeve van alle diensten. Bij een deel
van de inkomende meldingen is specifieke monodisciplinaire expertise van belang.
In de eerdergenoemde landelijke kwaliteitskaders, die in overleg met de disciplines
worden opgesteld, wordt vastgelegd welk deel van de intake door een
multidisciplinaire centralist en welke deel door een monodisciplinaire centralist
wordt afgehandeld.

De afhandeling van een melding is de verantwoordelijkheid van monodisciplinaire
centralisten die onder operationele aansturing werken van de dienst waarvoor zij
werken (politie, brandweer, ambulance en KMar). Zo blijven de ambulancevoorzieningen
verantwoordelijk voor de monodisciplinaire taakuitvoering van het
personeel dat zij in de meldkamer te werk stellen zodat zorgaanbieders en
zorgverzekeraars in dit deel van de acute zorg hun sturingsrol waar kunnen maken.
De meldkamerorganisatie stelt kwaliteits- en opleidingseisen vast voor zowel het
multi- als het monodisciplinaire personeel. Daarnaast heeft de directeur van de
meldkamerorganisatie instemmingsrecht bij het aanstellen van het
monodisciplinaire personeel op de meldkamer door een van de diensten.
De werkprocessen en systemen worden gestandaardiseerd en uitgerold over alle
meldkamerlocaties. De meldkamer wordt zoveel als mogelijk toekomstbestendig
ingericht zodat nieuwe communicatiekanalen onderdeel kunnen uitmaken van de
meldkamer.

Het proces alarmering en opschaling maakt deel uit van het meldkamerdomein.
Daarnaast organiseert de meldkamerorganisatie de mogelijkheid tot landelijke
coördinatie in een van de meldkamerlocaties. Incidenten kunnen worden
gemonitord en zo nodig kan worden overgegaan tot een landelijke regie van de
operationele inzet door de disciplines. Op deze locatie wordt tevens de landelijke
meldkamer van de KMar ondergebracht. De meldkamer van de KMar op Schiphol
wordt in de betreffende regionale meldkamer ondergebracht.

Financiële kaders
De nieuwe meldkamerorganisatie neemt de taak tot het in stand houden van de
meldkamers over van de veiligheidsregio’s. De huidige beschikbare budgetten die
nodig zijn voor het beheer en de taakuitvoering worden dan ook overgedragen aan
de landelijke organisatie.
Deze budgetten worden nader bepaald in overleg met de betrokken disciplines en
departementen: de politie/Klpd (VenJ), de brandweer (BZK en VNG), de
Ambulancevoorzieningen (VWS) en de KMar (Defensie). De Regionale
Ambulancevoorzieningen (RAV’en) blijven financieel verantwoordelijk voor de
monodisciplinaire werkprocessen en personeel. De RAV’en dragen financieel bij aan
de meldkamerorganisatie waar het multidisciplinaire werkprocessen betreft en
generieke voorzieningen als huisvesting, ict, etc. en zij dragen naar rato van hun
huidige bijdrage aan de meldkamers bij aan de realisering van de taakstelling.

Transitie
Voor het realiseren van de nieuwe landelijke meldkamerorganisatie is op
onderdelen aanpassing van de wetgeving noodzakelijk. Nu al kunnen stappen
worden gezet naar de nieuwe situatie, maar de implementatie gaat van start als
voor de zomer de bestuurlijke, juridische en financiële randvoorwaarden zijn
vastgelegd in een transitieakkoord tussen de genoemde Ministers en de besturen
van de veiligheidsregio’s. In dit transitieakkoord worden de hoofdlijnen uit deze
brief verder uitgewerkt.
De meldkamer van de toekomst moet over vijf jaar operationeel zijn qua nieuwe
werkwijzen, ict, etc. Over drie jaar zijn de bestaande meldkamers opgeschaald naar
tien locaties waardoor een deel van de taakstelling wordt gerealiseerd.
Uitgangspunt bij de transitie is dat dit een geleidelijk proces is waarbij de nieuwe
manier van werken wordt uitgewerkt en beproefd voor het wordt ingevoerd.
Bovenstaande leidt tot grote veranderingen in het meldkamerdomein die zorgvuldig
moeten plaatsvinden zonder de dienstverlening aan de burger en de hulpverlener
aan te tasten. Ik ben, evenals mijn ambtsgenoten van VWS, van Defensie en van
BZK, ervan overtuigd dat het resultaat leidt tot kwaliteitsverbetering en een heldere
aansturing van het meldkamerdomein. Hierdoor wordt in zowel reguliere acute
hulp- en zorgvragen, maar ook in crisissituaties eenduidig en adequaat gereageerd
tegen acceptabele kosten.

De Minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten


1 In de tijdelijke wet Ambulancezorg, die ter behandeling ligt bij de Tweede Kamer, wordt de verantwoordelijkheid
voor de instandhouding van de meldkamer ambulancezorg overgedragen naar de Regionale Ambulance Voorziening
(RAV).
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/02/20/brief-tweede-kamer-meldkamer-van-de-toekomst.html


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
OK, nu de locaties nog. Dat zal een behoorlijk "geschuif" worden.  ::)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
OK, nu de locaties nog. Dat zal een behoorlijk "geschuif" worden.  ::)
Denk dat het schuiven wel mee zal vallen ::)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
een ovdb van RR heeft al gezegd dat de 112 meldkamer van RR is getest met ZHZ erbij.

Dus bij het samengaan van politieregio's RR en ZHZ komen die als het meezit allemaal (max 2 man extra) in RR te zitten.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Tijdens de rondleiding is gezegd, dat ZHZ na Rotterdam komt. maar nog wel op een aparte verdieping