"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 110492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
En volgens mij gaan Haaglanden en Hollands-Midden ook bij elkaar zitten.

WRRacing

• Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • AED's redden een leven
Dat klopt en volgens mij in dat nieuwe gebouw de Yp wat de politie haaglanden laat bouwen (hoe bedoel je bezuinigingen  ;) )
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG

Incidenten kunnen worden gemonitord en zo nodig kan worden overgegaan tot een landelijke regie van de operationele inzet door de disciplines.
Op deze locatie wordt tevens de landelijke meldkamer van de KMar ondergebracht.
De meldkamer van de KMar op Schiphol wordt in de betreffende regionale meldkamer ondergebracht.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/02/20/brief-tweede-kamer-meldkamer-van-de-toekomst.html

Kijk eens aan ... dat verklaart een hoop van de stroomversnelling die zich de afgelopen week bij ons heeft voorgedaan.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Tja, what's new... er komen 10 politieregio's en de meldkamers zouden ook samen gaan met elkaar.... dus heel verassend is het aantal van 10 meldkamers niet  ::)

Sven82

• Senior gebruiker
Hmmm...zit ik straks in Haarlem? Goede lokatie voor een vrijdagmiddagborrel. :P
We gaan het zien!

BRW4120

• Forum gebruiker
  • Beheerder Meldkamer
We gaan het zien!
of in Alkmaar of in Zaanstad.
Ten slotte gaat volgens de poltieregio Kennemerland samen met NHN en ZaWa.

Jeroen!

• Senior gebruiker
We gaan het zien!

Gezellig hoor Sven, je bent welkom  ;)

of in Alkmaar of in Zaanstad.
Ten slotte gaat volgens de poltieregio Kennemerland samen met NHN en ZaWa.

Klopt. Zoals bekend gaat ZaWa, NHN en KE samengevoegd worden en verder als regio Noord-West Nederland (of Holland).
Hoewel er op papier en op de werkvloer(en) nog totaal niets bekend is over het wel of niet samenvoegen van de Meldkamers, is dat voorlopig nog even afwachten... Dat we samengaan zal ongetwijfeld wel gebeuren. Maar waar?........

Gaat een van de huidige MK's uitgebreid worden? Nieuwbouw? Zo ja, waar? Elke regio zal zijn/haar eigen aanbevelingen hebben. Ik heb ook geen enkel
idee waar de keuze van de eventuele nieuwe locatie afhankelijk van is. De drukste regio? De regio met de meeste risico objecten/omgeving?........ Elke regio heeft wel iets. In mijn ogen zou een eventuele nieuwe MK in ieder geval dicht bij de randstad moeten zitten en waar de meeste risico objecten zijn. Dit omdat goede afstemming met de betreffende partners in de hulpverleningsketen gewoon makkelijker verloopt als je dichter bij elkaar bent, dan dat je aan de andere kant van de provincie zit.

De huidige meldkamer in ZaWa kan (volgensmij) niet uitbreiden. Zij zitten bovenin het kantoorpand van de regionale brandweer, en voor zover mij bekend wordt dit gehuurd. De meldkamer in Alkmaar ben ik niet zo bekend mee, maar volgensmij zitten hun al wat jaartjes in hetzelfde pand. De meldkamer in Kennemerland is net 3 jaar oud, maar ruimte voor uitbreiding......? ? ? ?

NHN is de grootste regio, maar met veel kleine dorpjes en plaatsen ook de meest uitgestrekte regio. ZaWa is qua omvang vergelijkbaar met Kennemerland. Echter telt Kennemerland behoorlijk wat risico locatie's ten opzichte van ZaWa en NHN. Denk hierbij aan Schiphol, TATA (voorheen Corus), Haven van IJmuiden, 2 tunnels, meerdere rijkswegen (snelwegen), circuit Zandvoort, stranddrukte in de zomer (Zandvoort, Bloemendaal etc.)

Feit blijft wel dat in de brief van Min. Opstelten staat dat MK KMAR samengevoegd zal worden met de regiomeldkamer.
En ook dat lijkt me persoonlijk niet handig als de MK in bijvoorbeeld Alkmaar zal komen... (ivm samenwerking KMAR/Schiphol etc.)

Waar wij (en andere disciplines) ons meer "zorgen" om maken zijn de berichten over de aanname van 112 meldingen. Volgens geruchten (?)
zal elke 112 centralist straks alle meldingen aannemen. Dus een (voormalig) politiecentralist die een onwelmelding aanneemt en een (voormalig) verpleegkundig centralist een brand in een chemisch bedrijf opneemt?....  98uiye (:-X)
(En dan zal ik maar niet over regiobekendheid gaan beginnen!...  ::) )

Kortom op de werkvloer veel speculaties.... maar het blijven voorlopig nog een hoop ? ? ? ? ? ? ? ???....
De toekomst zal het zeggen!   ::)

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Waar wij (en andere disciplines) ons meer "zorgen" om maken zijn de berichten over de aanname van 112 meldingen. Volgens geruchten (?)
zal elke 112 centralist straks alle meldingen aannemen. Dus een (voormalig) politiecentralist die een onwelmelding aanneemt en een (voormalig) verpleegkundig centralist een brand in een chemisch bedrijf opneemt?....  98uiye (:-X)
(En dan zal ik maar niet over regiobekendheid gaan beginnen!...  ::) )

Niet meer dan de intake is volgens mij de bedoeling, waarbij je alleen primaire gegevens zoals aard van de melding, locatie, betrokkene, etc. in zult voeren. Vervolgens kan de melding alsnog doorgezet naar één van de disciplines.

Voor de burger zie ik dat overigens wél als een verbetering. Ik denk dat jij als centralist beter kunt inschatten wie die burger aan de telefoon moet krijgen, dan dat de burger dat zelf moet inschatten. Wie wil je als burger bijvoorbeeld spreken als je te maken hebt met een aanrijding met beknelling? Ik denk niet dat je daar een eensluidend antwoord op zult krijgen. Mijns inziens beter als de centralist dan het eerste verhaal aanhoort, de situatie inschat, en waar nodig de melder doorzet naar een andere centralist. Maar daar hebben we het al 's over gehad in dit topic :)

(...) En met dit filmpje in het achterhoofd, is het allemaal nog niet zo makkelijk:

Meldkamerland

Als de burger 112 belt zit hij niet te wachten op (...) moeilijke vragen. Zoals ook deze passage in het filmpje:
Wie wilt u spreken?
- (heel verhaal)
(nadrukkelijk:) Wie wilt u spreken!?
- (geïrriteerd / gestressd) Ja, dat weet ik dus niet…

Voor de burger zou het gewoon het makkelijkste zijn om z’n verhaal te doen aan de eerste de beste die de telefoon opneemt.

De regiobekendheid heb ik ook wel zo m'n twijfels bij. Natuurlijk kom je een heel eind met de ICT van tegenwoordig, maar techniek is niet onfeilbaar. En dan heb je nog de vage omschrijvingen waar je gewoon weinig mee kan zonder plaatselijke bekendheid. Toch maar de eenheid contact op laten nemen dan...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Transitieakkoord meldkamer van de toekomst

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2013/10/16/transitieakkoord-meldkamer-van-de-toekomst.html

Afspraken tussen de minister van Veiligheid en Justitie, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van Defensie, de besturen van de veiligheidsregio’s, de besturen van de Regionale Ambulancevoorzieningen en de korpschef van de Nationale politie over de meldkamer van de toekomst.

Download "Transitieakkoord meldkamer van de toekomst"
PDF document | 15 pagina's | 145 kB
Besluit | 16-10-2013
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
D van Gammeren ‏@DvanGammeren_RR 3:59 PM - 16 Oct 13
En hier is ie dan, de door alle partijen ondertekende versie! #Transitieakkoord #meldkamervandetoekomst

3:59 PM - 16 Oct 13
Samen sterk in de hulpverlening!