Hmmm...zit ik straks in Haarlem? Goede lokatie voor een vrijdagmiddagborrel.
We gaan het zien!
Gezellig hoor Sven, je bent welkom
of in Alkmaar of in Zaanstad.
Ten slotte gaat volgens de poltieregio Kennemerland samen met NHN en ZaWa.
Klopt. Zoals bekend gaat ZaWa, NHN en KE samengevoegd worden en verder als regio Noord-West Nederland (of Holland).
Hoewel er op papier en op de werkvloer(en) nog totaal niets bekend is over het wel of niet samenvoegen van de Meldkamers, is dat voorlopig nog even afwachten... Dat we samengaan zal ongetwijfeld wel gebeuren. Maar waar?........
Gaat een van de huidige MK's uitgebreid worden? Nieuwbouw? Zo ja, waar? Elke regio zal zijn/haar eigen aanbevelingen hebben. Ik heb ook geen enkel
idee waar de keuze van de eventuele nieuwe locatie afhankelijk van is. De drukste regio? De regio met de meeste risico objecten/omgeving?........ Elke regio heeft wel iets. In mijn ogen zou een eventuele nieuwe MK in ieder geval dicht bij de randstad moeten zitten en waar de meeste risico objecten zijn. Dit omdat goede afstemming met de betreffende partners in de hulpverleningsketen gewoon makkelijker verloopt als je dichter bij elkaar bent, dan dat je aan de andere kant van de provincie zit.
De huidige meldkamer in ZaWa kan (volgensmij) niet uitbreiden. Zij zitten bovenin het kantoorpand van de regionale brandweer, en voor zover mij bekend wordt dit gehuurd. De meldkamer in Alkmaar ben ik niet zo bekend mee, maar volgensmij zitten hun al wat jaartjes in hetzelfde pand. De meldkamer in Kennemerland is net 3 jaar oud, maar ruimte voor uitbreiding......? ? ? ?
NHN is de grootste regio, maar met veel kleine dorpjes en plaatsen ook de meest uitgestrekte regio. ZaWa is qua omvang vergelijkbaar met Kennemerland. Echter telt Kennemerland behoorlijk wat risico locatie's ten opzichte van ZaWa en NHN. Denk hierbij aan Schiphol, TATA (voorheen Corus), Haven van IJmuiden, 2 tunnels, meerdere rijkswegen (snelwegen), circuit Zandvoort, stranddrukte in de zomer (Zandvoort, Bloemendaal etc.)
Feit blijft wel dat in de brief van Min. Opstelten staat dat MK KMAR samengevoegd zal worden met de regiomeldkamer.
En ook dat lijkt me persoonlijk niet handig als de MK in bijvoorbeeld Alkmaar zal komen... (ivm samenwerking KMAR/Schiphol etc.)
Waar wij (en andere disciplines) ons meer "zorgen" om maken zijn de berichten over de aanname van 112 meldingen. Volgens geruchten (?)
zal elke 112 centralist straks alle meldingen aannemen. Dus een (voormalig) politiecentralist die een onwelmelding aanneemt en een (voormalig) verpleegkundig centralist een brand in een chemisch bedrijf opneemt?....
(
)
(En dan zal ik maar niet over regiobekendheid gaan beginnen!...
)
Kortom op de werkvloer veel speculaties.... maar het blijven voorlopig nog een hoop ? ? ? ? ? ? ?
....
De toekomst zal het zeggen!