Meldkamer van de toekomsthttp://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/informatiemanagement/meldkamer-toekomst/Er komt een Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO) met meldkamers op tien locaties en er wordt een nieuw nationaal meldkamersysteem (NMS) ingevoerd. Voor de huidige 22 meldkamers houdt dit in dat zij gaan fuseren naar tien meldkamers. Deze tien meldkamers vormen één organisatie, onder leiding van de minister van Veiligheid en Justitie, waarin op dezelfde wijze wordt gewerkt. Er ontstaat uiteindelijk één landelijke, virtuele meldkamer.
Nieuwe Landelijke MeldkamerNieuwe Landelijke Meldkamer
nvbr01
Gepubliceerd op 22 sep 2013
Stuurgroep Voorbereiding Landelijke Meldkamers Brandweer (VLAM-B)
Om ervoor te zorgen dat bij deze ontwikkelingen de belangen van de brandweer worden behartigd, heeft de RBC al in 2011 een Stuurgroep Meldkamers Brandweer ingesteld. Zij brengt de eisen van de brandweer in voor de nieuwe meldkamerorganisatie en bij het NMS-project. Dit NMS is bepalend voor hoe de meldkamer straks de diensten op straat gaat bedienen. Omdat er met NMS één systeem komt voor alle tien meldkamerlocaties zal de werkwijze in heel Nederland gestandaardiseerd moeten worden. Uiteindelijk zal iedereen die een operationele functie heeft hiermee te maken krijgen.
Taken Stuurgroep:
- sturing geven aan de landelijke voorbereiding van de brandweer op de komst van de LMO;
- centrale regie voeren op en bevorderen van de noodzakelijke regionale activiteiten (door o.a. het organiseren dat best practices gedeeld en hergebruikt kunnen worden);
- sturing geven aan de kwartiermaker brandweer die n.a.v. het te sluiten transitieakkoord Meldkamer van de Toekomst zal aantreden;
- starten met gecoördineerde aanpak en voorbereiding op de samenvoeging van meldkamers vanuit brandweerperspectief;
- hiertoe een activiteitenplan opstellen inclusief planning en financiën.
De Taskforce Meldkamers Brandweer
Om de brandweer voor te bereiden op de komst van de landelijke meldkamerorganisatie en de introductie van het NMS is onder de Stuurgroep een Taskforce ingesteld. Deze bestaat uit gemandateerde vertegenwoordigers van de zes districten van de Programmaraad Incidentbestrijding en van het netwerk meldkamerdomein brandweer. De Taskforce heeft als opdracht vanuit het idee van een landelijke meldkamer de operationele werkwijze van de brandweer waar noodzakelijk te standaardiseren. Zij is betrokken bij het opstellen van het programma van eisen voor NMS en bespreekt de consequenties daarvan voor het repressieve optreden. Op basis van wat het werkveld van de meldkamer verwacht heeft de RBC de Operationele brandweerkaders meldkamer opgesteld. De volgende stap is dat de Taskforce zich gaat richten op de de implementatie van de standaarden in de regio's.