"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 109231 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Frank, ik weet niet hoe het voor Politie en Brandweer is, Alleen wanneer er op een gegeven moment 3 verpleegkundig centralisten zitten die een grote regio met meerdere steden moeten bedienen kun je al niet meer verwachten dat ze bekend zijn in het hele gebied.

Het is geenszins een oordeel, meer een constatering dat dit mij een erg moeilijke eis lijkt wanneer de gebieden steeds groter worden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Frank. link=msg=1247160 date=1393680371
En dat alles door die ene meekijkdag? Bij mijn meldkamer, althans bij het leeuwendeel van de politiecentralisten, is er nog wél sprake van lokale bekendheid. Maar ik verwacht ook weer niet dat zij mij via de derde boom aan mijn linkerhand en 50 naar het westen langs de oude eik naar een incident sturen...

Wat een onzin Frank, en wat een badinerende opmerking naar iemand die gewoon gelijk heeft.

Hoe wil je centralisten lokale bekendheid laten hebben voor een heel verzorgingsgebied als de hele provincies Groningen, Friesland en Drenthe (Meldkamer Noord Nederland)of Gelderland en Overijssel (Meldkamer Oost Nederland) omvat .
Ook al zouden centralisten het willen, maar niemand kan in zo'n groot gebied overal lokale bekendheid hebben.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Locale bekendheid is ook vooral iets wat op straat moet zijn. Nu kan niemand meer zonder de navigatie al staan we om de hoek. Vroeger waren er nog wijk agenten die wisten waar iets was. vooral als het om lokale benamingen gaat. Je kan/moet niet alles bij de meldkamer beleggen maak de straat locaal bekend en je bent een stuk sneller..
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
De keuze Haarlem voor nieuwe meldkamer locatie was inderdaad wat onverwachts. Eigenlijk was de "race" gaande tussen nieuwbouw Alkmaar en nieuwbouw Schiphol. Uiteindelijk is er voor de goedkoopste oplossing gekozen. Niet alleen voor de kosten maar ook om wat andere redenen, die ik niet hier wil neerzetten. De veiligheidsregio's (met de BGM's) hebben heel wat tijd gehad om samen een keuze te maken, maar ook met een onafhankelijke burgemeester als "bemiddelaar" ging dat niet echt soepeltjes. Uiteindelijk moest er snel een keuze gemaakt worden (na uitstel te hebben gehad) en ging het ministerie zich er ook in mengen en toen was daar ineens weer Haarlem, de goedkoopste oplossing (en geen verkeerde overigens).

Lokale bekendheid bij centralisten is heel belangrijk en wordt door velen (buiten de MK) vaak erg onderschat. Tuurlijk hebben we hulpmiddelen zoals kaartmateriaal maar een kaart is ook maar een kaart, waar de helft vaak niet op staat of is verouderd. Je moest eens weten hoe slecht de melders zelf zijn in het kunnen noemen van hun locatie. Men rijdt overal naartoe op aanwijzingen van de navigatie, maar zodra die er niet is of niet werkt raakt men in de stress en hebben ze geen flauw idee waar ze zijn. Soms moeten we het doen met "ik sta ergens in de Haarlemmermeer langs het water vlak bij een wit kerkje". En nee, dat witte kerkje staat echt niet op de kaart.

En dan heb je ook nog de melders die héél zeker weten dat ze in (bijv.) de Velsertunnel staan, terwijl het toch echt de Wijkertunnel blijkt te zijn... Met plaatselijke bekendheid en beter uitvragen kom je daar wel achter maar als je daar niet bekend bent kun je dus zomaar alle hulpdiensten naar een verkeerde tunnel sturen.

Met de samenvoeging van de MK's zal de regiobekendheid zeker minder worden doordat je er gebieden bij krijgt waar je niet bekend bent.. De werkgever zou hierin kunnen investeren door dagen in te plannen waarop je regioverkenning kunt doen. Bij ons gebeurd dit af en toe wel, hopelijk straks ook na de samenvoeging.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Jeroen een vraagje aan jou in deze.Ik begreep dat de gps plaatsbepaling van de mobieltjes uit te lezen zou moeten/kunnnen zijn,is dit nu ook al het geval?


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Citaat van: gignnl link=msg=1247597 date=1393854977
Jeroen een vraagje aan jou in deze.Ik begreep dat de gps plaatsbepaling van de mobieltjes uit te lezen zou moeten/kunnnen zijn,is dit nu ook al het geval?

Negatief. Sowieso niet op een "gewone" meldkamer. Via de LE kunnen we een GSM laten uitpeilen op basis van mastgegevens en wat berekeningen daarbij. Men ziet overigens in de meeste gevallen wel in Driebergen via welke GSM-mast je 112 belt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: gignnl link=msg=1247597 date=1393854977
Jeroen een vraagje aan jou in deze.Ik begreep dat de gps plaatsbepaling van de mobieltjes uit te lezen zou moeten/kunnnen zijn,is dit nu ook al het geval?

Met geografische coordinaten kom je op een gemiddelde GMK helemaal nergens mee, het wordt al erg moeilijk als je geen straatnaam en huisnummer kan noemen. Wat je in het buitengebied als incidentlocatie mee krijgt kan je soms beter een zoekactie noemen.

Binnen een kleine regio kan je mensen er nog bekend mee maken en procedures afspreken voor bepaalde gebieden. Dat wordt lastig als je ineens een kwart van NL onder de knop hebt.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: -Joost- link=msg=1247608 date=1393857306
Met geografische coordinaten kom je op een gemiddelde GMK helemaal nergens mee, het wordt al erg moeilijk als je geen straatnaam en huisnummer kan noemen. Wat je in het buitengebied als incidentlocatie mee krijgt kan je soms beter een zoekactie noemen.

Binnen een kleine regio kan je mensen er nog bekend mee maken en procedures afspreken voor bepaalde gebieden. Dat wordt lastig als je ineens een kwart van NL onder de knop hebt.

Lokale bekendheid is zeer belangrijk. Locatie opzoeken / duidelijk krijgen kost veel tijd. Als je bekend bent in het gebied kan je daar heel veel minuten mee besparen. Aangezien de helft van de bellers vaak (totaal) niet weet waar ze zich bevinden. Helaas zie je dat dit steeds onbelangrijker wordt. Met als gevolg tijdsverlies, onduidelijke meldingen, verkeerde auto's van verder die gestuurd worden etc etc.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=pwieY4cyaV8
Brandweerzorg en de landelijke meldkamer
nvbr01 nvbr01·193 video's
Geabonneerd
Gepubliceerd op 24 apr. 2014
Zie ook http://www.brandweernederland.nl/meld...
Samen sterk in de hulpverlening!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Standaardprotocollen en werkwijze is een verstandige keuze.  

Wat opvalt is de "verplichte" alarmering binnen 30 seconden terwijl de aanrijtijden voor de voertuigen opgerekt worden. Soms is er zelfs bijna een verdubbeling van 6/8 tot 12/15 minuten zonder onderbouwing. Reële balans? Verstandig?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le