De keuze Haarlem voor nieuwe meldkamer locatie was inderdaad wat onverwachts. Eigenlijk was de "race" gaande tussen nieuwbouw Alkmaar en nieuwbouw Schiphol. Uiteindelijk is er voor de goedkoopste oplossing gekozen. Niet alleen voor de kosten maar ook om wat andere redenen, die ik niet hier wil neerzetten. De veiligheidsregio's (met de BGM's) hebben heel wat tijd gehad om samen een keuze te maken, maar ook met een onafhankelijke burgemeester als "bemiddelaar" ging dat niet echt soepeltjes. Uiteindelijk moest er snel een keuze gemaakt worden (na uitstel te hebben gehad) en ging het ministerie zich er ook in mengen en toen was daar ineens weer Haarlem, de goedkoopste oplossing (en geen verkeerde overigens).
Lokale bekendheid bij centralisten is heel belangrijk en wordt door velen (buiten de MK) vaak erg onderschat. Tuurlijk hebben we hulpmiddelen zoals kaartmateriaal maar een kaart is ook maar een kaart, waar de helft vaak niet op staat of is verouderd. Je moest eens weten hoe slecht de melders zelf zijn in het kunnen noemen van hun locatie. Men rijdt overal naartoe op aanwijzingen van de navigatie, maar zodra die er niet is of niet werkt raakt men in de stress en hebben ze geen flauw idee waar ze zijn. Soms moeten we het doen met "ik sta ergens in de Haarlemmermeer langs het water vlak bij een wit kerkje". En nee, dat witte kerkje staat echt niet op de kaart.
En dan heb je ook nog de melders die héél zeker weten dat ze in (bijv.) de Velsertunnel staan, terwijl het toch echt de Wijkertunnel blijkt te zijn... Met plaatselijke bekendheid en beter uitvragen kom je daar wel achter maar als je daar niet bekend bent kun je dus zomaar alle hulpdiensten naar een verkeerde tunnel sturen.
Met de samenvoeging van de MK's zal de regiobekendheid zeker minder worden doordat je er gebieden bij krijgt waar je niet bekend bent.. De werkgever zou hierin kunnen investeren door dagen in te plannen waarop je regioverkenning kunt doen. Bij ons gebeurd dit af en toe wel, hopelijk straks ook na de samenvoeging.