Waarom 1 landelijke meldkamer, wat zijn daar de voordelen van? De nadelem ken ik wel:
- centralisten die in veiligheidsregio waar zij incidenten voor afhandelen zijn lokaal onbekend
- nu kan bij een storing een andere meldkamer het overnemen, en wat als je er één hebt?
Misschien moet je je wat beter inlezen. Er komt 1 meldkamer (bestuur) met fysiek 10 verschillende locaties.
Ik denk dat het prima is dat men gaat naar 10 grotere meldkamers. Nederland is klein en dat moet prima te doen zijn. Uiteindelijk zijn er heel veel voordelen aan grotere meldkamers. Standaardisatie van procedures en protocollen. Alarmeren buiten de regiogrenzen van het snelste voertuig zodat de burger de snelste hulp krijgt. Overnemen bij uitval van systemen. Echter zijn er idd ook genoeg nadelen.
Het is een megaoperatie om de meldkamers samen te voegen. Het zijn 10 tallen verschillende eigen eilandjes die het nu in een keer anders moeten gaan doen. Nieuwe systemen, procedures, protocollen, multi aanname. Zoveel veranderingen kan de gemiddelde mens (en centralist:-) niet goed accepteren en verwerken. En dan gaat de politie ook nog eens de koers bepalen. Dat werkt niet in zo'n korte tijd. Je zult langer de tijd moeten nemen wil je zo'n operatie gaan uitvoeren. Meer moeten investeren en de samenvoeging niet als een ordinaire bezuiniging zien. Dat werkt gewoon niet. Ook moet het projectteam vanuit een neutraal multidisciplinair oogpunt naar de reorganisatie kijken vind ik. Je zult ook met harde hand heilige huisjes aan moeten pakken. Iedereen zal moeten veranderen wil je zoveel organisaties bij elkaar brengen en samen laten werken. Als het er ooit nog van komt gaat het nog lang duren denk ik.