,,Er werd een weggooigebaar gemaakt en gezegd dat dat wel goed was zo´´
AMSTERDAM -
De Telegraaf Vaarkrant deed een oproep aan lezers om ervaringen te delen over gered wordt als watersporter in het buitenland. Hier de ongeredigeerde tekst van een van de lezers over een avontuur in Denemarken.
,,In 2011 voer ik met mijn 9,5 meter lange zeilboot door de Duitse bocht richting Nederland. Toen we ter hoogte van de Jade voeren begon mijn schroefas nogal wat kabaal begon te maken. We hebben de motor uitgezet en zijn verder gezeild richting Norderney. Doch helaas, de wind nam nog verder af. Daarop hebben we koers gezet naar de Jade invaart, dan hadden we in ieder geval de stroom mee.
Reddingsdienst
Toen berekeningen uitwezen dat we niet vlug genoeg opschoten en om te voorkomen dat we met het kenteren weer naar buiten dreven, hebben we de reddingsdienst gewaarschuwd. Deze kwam een half uurtje later langszij om te melden dat ze eerst iemand anders moesten ophalen en dan zouden ze bij mij langskomen. Daar het lekker zonnig weer was, was dat geen probleem.
Moederschip
Na een uurtje kwam de reddingsboot terug en liet het haar kleine reddingsbootje, dat de Duitsers altijd op het moederschip hadden, te water om ons naar de haven te slepen. Dat ging wel erg snel maar wij kwamen zonder problemen in Hooksiel aan alwaar we werden opgewacht door de waterpolitie die aan boord kwam controleren of we kaarten van het gebied hadden en of we hadden gedronken.
Werf
Zij verwezen ons naar de werf achter de sluis alwaar we, het was vrijdag 1700 uur, nog uit het water werden gehaald en het probleem werd verholpen. Wij hebben voor deze operatie door de Duitse reddingsdienst geen rekening gehad. Op onze vraag hoe dat werd geregeld werd een weggooigebaar gemaakt en gezegd dat dat wel goed was, zo. Wij waren heel tevreden over de snelheid en professionaliteit van de Duitse redders. Alles ging even rustig en gecontroleerd.´´