Reddingdiensten buitenland ervaringen

Auteur Topic: Reddingdiensten buitenland ervaringen  (gelezen 2259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 11 oktober 2013, 17:04:20
,,Er werd een weggooigebaar gemaakt en gezegd dat dat wel goed was zo´´

AMSTERDAM -
De Telegraaf Vaarkrant deed een oproep aan lezers om ervaringen te delen over gered wordt als watersporter in het buitenland. Hier de ongeredigeerde tekst van een van de lezers over een avontuur in Denemarken.


,,In 2011 voer ik met mijn 9,5 meter lange zeilboot door de Duitse bocht richting Nederland. Toen we ter hoogte van de Jade voeren begon mijn schroefas nogal wat kabaal begon te maken. We hebben de  motor uitgezet en zijn verder gezeild richting Norderney. Doch helaas, de wind nam nog verder af. Daarop hebben we koers gezet naar de Jade invaart, dan hadden we in ieder geval de stroom mee.
Reddingsdienst
Toen berekeningen uitwezen dat we niet vlug genoeg opschoten en om te voorkomen dat we met het kenteren weer naar buiten dreven, hebben we de reddingsdienst gewaarschuwd. Deze kwam een half uurtje later langszij om te melden dat ze eerst iemand anders moesten ophalen en dan zouden ze bij mij langskomen. Daar het lekker zonnig weer was, was dat geen probleem.
Moederschip
Na een uurtje kwam de reddingsboot terug en liet het haar kleine reddingsbootje, dat de Duitsers altijd op het moederschip hadden, te water om ons naar de haven te slepen. Dat ging wel erg snel maar wij kwamen zonder problemen in Hooksiel aan alwaar we werden opgewacht door de waterpolitie die aan boord kwam controleren of we kaarten van het gebied hadden en of we hadden gedronken.
Werf
Zij verwezen ons naar de werf achter de sluis alwaar we, het was vrijdag 1700 uur, nog uit het water werden gehaald en het probleem werd verholpen. Wij hebben voor deze operatie door de Duitse reddingsdienst geen rekening gehad. Op onze vraag hoe dat werd geregeld werd een weggooigebaar gemaakt en gezegd dat dat wel goed was, zo. Wij waren heel tevreden over de snelheid en professionaliteit van de Duitse redders. Alles ging even rustig en gecontroleerd.´´




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2013, 17:07:28

,,We hebben in Zweden, in Kalmarsund, zijn wij platgeslagen. We varen in een Trintella3a ketch. Het voorzeil was kompleet kapot, het achterlijk eruit en de Lewmar 43-lier krom. Alsof de duivel er mee speelde. De motor raakte ook oververhit. Ik riep de reddingsdienst aan over de marifoon. ,Gooi maar een anker!´ was de reactie uit Stockholm. Dat ging niet, het water is 40 tot 50 diep terwijl ons jacht maar 40 meter ketting heeft.
Constant
In Sandvig zijn we daarop binnengelopen met ca 2 a 3 knoop en constant water bijvullen in de interkoeler. De havenmeester en een visser aldaar hebben alle service gegeven die men verwacht van varenden onder elkaar. Zij zeiden dat de redders bang zijn aldaar. Zij hadden er geen goed woord voor over.´´
Dieseltanks
Tijdens dezelfde vakantie hadden we in Denemarken vergeten de afsluiter tussen de  dieseltanks af te sluiten op een rak van 30 mijl. De diesel zat in de verkeerde tank. Bij Rodvig om de hoek nam de wind erg toe en we zouden hem tegen hebben, dus besloten we Rodvig zelf aan te lopen. We zaten in een smal geultje die we deelden met de ferry.
Ronddrijven
Ik start de motor en draai bij, ik wil de genua inrollen. Net op dat moment stopt de motor, in de aanloop naar de haven. In de verte zagen we al de ferry aankomen, daar op de brug luisterden ze gelukkig ook mee. We riepen ze de reddingsdienst aan. Na vijf minuten waren ze er en brachten ze ons veilig binnen. Conclusie: de redding in Denemarken is goed geregeld. Ze laten je niet, zoals in Zweden, ronddrijven.´´
 
www.telegraaf.nl/vaarkrant


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2013, 17:10:24
AMSTERDAM -
De Telegraaf Vaarkrant deed een oproep aan lezers om ervaringen te delen over gered wordt als watersporter in het buitenland. We kennen allemaal de KNRM, maar hoe zijn hun collega-redders elders? Dit alles naar aanleiding van het nieuws dat KNRM-vrijwilligers vorige week stage liepen bij zusterorganisaties elders in Europa.


,,In 2011 hebben we een oude zeilboot(1947)in Loviisa, Finland, opgeknapt en naar Nederland gezeild.In de buurt van Nagu wilde ik de diesel peilen, helaas was het niet meer nodig..................Geen paniek, er was weinig scheepvaart, geen wind en we hebben een  extra jerrycan aan boord. Tank bijgevuld en begonnen te ontluchten. Helaas lukte dit niet omdat een moer moervast zat! Na ca. drie kwartier werd mijn partner toch wat onrustig, we dreven langzaam naar de grote vaarroutes van de ferries en het was helaas nog steeds windstil.´´
Nagu
Toen via marifoon de coastgard opgeroepen. Direct contact gekregen en ze vroegen of we niet voor anker konden gaan. Helaas nee, ruim 40 meter diepte. Daarop coordinaten doorgegeven en was de coastgard van Nagu snel bij ons. Zeer vriendelijk en behulpzaam vroegen ze naar de problemen en daarop vroeg een van hen of hij de motor mocht proberen te ontluchten, hij was monteur!
Extra diesel
Natuurlijk, en met zijn gereedschap kreeg hij de moer wel los en na bijna een uur konden we de motor starten. Op onze vraag naar wat extra diesel werd eerst negatief gereageerd, antwoort:  als je weer stil ligt, bel je gewoon onze collega's..................Tja, zo willen wij niet verder varen en het werd al donker, gelukkig kregen we wat extra diesel(rood) om de volgende haven in ieder geval te kunnen bereiken. Ervaring zeer positief, zeer behulpzaam en vriendelijk en geen rekening. Een en ander ook te lezen op onze website: www.sambucca.nl´´


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2013, 21:34:58
Ik ben zeer positief over de oceaan lifeguards in Mimizan plage en Carcans.
Ze houden toezicht op afgezette zwemmersgebieden vanuit hele hoge stoelen.

De strandwachters vallen onder de gendarmerie en hebben een professionele uitstraling.

Mimizan plage