Dan moet je deze discussie bij de KNRM voeren, en niet op een HV-Forum
Ik vind dat een KHV best OGS mag voeren, uiteraard na een goeie training voor de bestuurders. Maar ik denk wel dat het gebiedsgebonden is waar OGS daadwerkelijk meerwaarde levert aan de snelheid van uitrukken, Ik bedoel, OGS is er om door te kunnen rijden, niet om het pedaal dieper in te kunnen trappen. Zij het niet dat menig persoon een KHV die met een gangetje over het strand rijd, Oranje lampen voert etc. toch echt wel de ruimte bieden die je nodig heb om met de KHV te passeren. Zoals ik al zeg, het zal echt gebiedsgebonden zijn. Is de KNRM sneller ter plaatse dan een strandambulance van een lokale reddingsbrigade of andere hulpdienst met hulpverleners aan boord en een 4x4? Dan zeg ik gaan met die wagen, zet die OGS er maar op en leid je chauffeurs ervoor op. Zit je daarintegen in een gebied waarbij de KHV alleen voor logistieke dingen of assistentie van de lokale diensten rijd? dan vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.
Daarintegen zou het niet slecht zijn om eventueel een blauw pitje en wat geluid op een lanceertruck te hebben, daar deze toch wat meer ruimte nodig heeft en iets minder makkelijk door hoekjes en gaatjes rijd dan een KHV. Deze moet zijn ruimte krijgen, en daarbij kan dus wat optisch en geluid bij helpen.
Ik zit zelf ook bij een Reddingsbrigade, maar geen 'Spoedrit' gerelateerde brigade. Neemt niet weg dat ik hier ook me mening over heb, en ik mij ook eens even in de discussie wil mengen. Ik vind het een belangrijk onderwerp, en daar horen de meningen en argumenten van non-KNRM gerelateerde mensen ook tussen. Tenslotte word je bij het behalen van je rijbewijs ook aangeleerd dat toeters en bellen en die blauwe flikkerlampjes voorrang dienen te krijgen van jou indien mogelijk. Die mensen zijn dus ook indirect betrokken bij het voeren van blauwe verlichting, deze mensen hebben dus net zoveel recht om zich erover te uitten als ieder ander.
Maar als het praktisch nut volgens jou al bewezen is...waarom voeren we uberhaupt de discussie dan nog op het forum, en stapt de KNRM hier gewoon gezellig mee naar BiZa? dan lezen we de uitslag wel op NU.nl