Rijopleiding O&G Reddingsbrigade

Auteur Topic: Rijopleiding O&G Reddingsbrigade  (gelezen 9274 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:00:08
Citaat van: Breathe link=msg=1204552 date=1380196754

Blijkbaar is er dus wel een opleiding voor bij de Reddingsbrigade, maar volgt niet iedereen die.
Zal dit is verder uit gaan zoeken ben wel benieuwd wat de lokale reddingsbrigade zelf hierover meldt.

Dat kunnen wij je ook vertellen. Elke brigade zal een eigen interne opleiding hebben voor het rijden met een 4x4. Daarnaast heeft reddingsbrigade nederland de O&G opleiding. Deze opleiding bevoegd je als persoon om met O&G te rijden.
Echter, stelt het o&G certificaat eisen, welke zijn:

Minimaal een jaar ervaring met het rijden van het brigade voertuig
Het brigade bestuur bepaalt of je met O&G mag rijden (Heb je het certificaat, betekend dit dus niet automatisch dat je het mag toepassen)

Het kan zo dus zijn dat iemand wel in het strandvoertuig mag rijden, maar alleen niet O&G toepassen. Overigens zullen de meeste brigades dit niet laten gebeuren, bij spoed wil je het immers wel kunnen gebruiken.
Nu weet iedereen dat als er paniek is, je toch snel geneigd bent op die knop te drukken ook al heb je je certificaat niet. Bij ons betekend dit dat je niet meer met het strandvoertuig mag rijden.


hvdmountain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2013, 18:13:00
Citaat van: De reddende engel link=msg=1206667 date=1380794408
Dat kunnen wij je ook vertellen. Elke brigade zal een eigen interne opleiding hebben voor het rijden met een 4x4. Daarnaast heeft reddingsbrigade nederland de O&G opleiding. Deze opleiding bevoegd je als persoon om met O&G te rijden.
Echter, stelt het o&G certificaat eisen, welke zijn:

Minimaal een jaar ervaring met het rijden van het brigade voertuig
Het brigade bestuur bepaalt of je met O&G mag rijden (Heb je het certificaat, betekend dit dus niet automatisch dat je het mag toepassen)

Het kan zo dus zijn dat iemand wel in het strandvoertuig mag rijden, maar alleen niet O&G toepassen. Overigens zullen de meeste brigades dit niet laten gebeuren, bij spoed wil je het immers wel kunnen gebruiken.
Nu weet iedereen dat als er paniek is, je toch snel geneigd bent op die knop te drukken ook al heb je je certificaat niet. Bij ons betekend dit dat je niet meer met het strandvoertuig mag rijden.
Niet iedere brigade mag zomaar zijn eigen opleiding hebben. Om met O&G te mogen rijden moet de Proeve van Bekwaamheid O&G, zoals deze door Reddingsbrigade Nederland is opgesteld, succesvol zijn afgerond.

http://www.reddingsbrigadedenhelder.nl/files/tmp/Documenten/Diplomalijn/oeng.pdf


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2013, 19:42:58
Citaat van: hvdmountain link=msg=1207122 date=1380903180
Niet iedere brigade mag zomaar zijn eigen opleiding hebben. Om met O&G te mogen rijden moet de Proeve van Bekwaamheid O&G, zoals deze door Reddingsbrigade Nederland is opgesteld, succesvol zijn afgerond.

http://www.reddingsbrigadedenhelder.nl/files/tmp/Documenten/Diplomalijn/oeng.pdf

Dat schrijft hij ook.


hvdmountain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:59:38
Citaat van: -Joost- link=msg=1207144 date=1380908578
Dat schrijft hij ook.
Inderdaad. Excuus, verkeerd geïnterpreteerd.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2013, 16:38:46
Citaat van: Breathe link=msg=1204552 date=1380196754
Via google vond ik deze chat van Joost:

-Joost-:
Als toevoeging op het bovenstaande; voor het gebruik van OGS is er wel een verplichte landelijke cursus vanuit Reddingsbrigade Nederland. Voor het rijden met voorrangsvoertuigen is dus deze cursus verplicht, naast de opleiding die je lokaal krijgt. Voor deze lokale opleiding zijn/worden er landelijk competenties vastgesteld vanuit RN


Blijkbaar is er dus wel een opleiding voor bij de Reddingsbrigade, maar volgt niet iedereen die.
Zal dit is verder uit gaan zoeken ben wel benieuwd wat de lokale reddingsbrigade zelf hierover meldt.

Ik, als bestuurslid van een lokale brigade, kan er het volgende over vertellen: Alle chauffeurs die wij bekwaam achten om met O&G te rijden voldoen al aan de basiseisen (minimaal jaar rij ervaring, eigen cursus terreinrijden, enz) en volgen dan de cursus O&G, ben je dan bekwaam, mag je met toestemming van de MK of post met O&G rijden.
Misbruik betekend een rijverbod (intern opgelegd) Vaker misbruik betekent opzegging lidmaatschap.

Al vindt ik wel dat een praktijkproef iets is wat we missen. Ik moet voor mijn werk een 2 weekse rij-opleiding volgen, en hier kunnen we na een theorie avondje, bij wijze van spreke met tatuut naar huis rijden...


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2013, 13:18:43
Citaat van: 024 link=msg=1204534 date=1380194308
Beste Golly,

Moet ik dit opvatten dat je het rijden met blauwe lampen door de reddingsbrigade als het meest verontrustende beschouwt van alles wat je hier kan lezen?

Niet het meest verontrustende maar maak me wel zorgen over de bekwaamheid waar Joost ook over spreekt. Wanneer ben je nu bekwaam om met optische en geluidssignalen over de openbare weg te gaan rijden. Hoeveel prio1 ritten doe je al RB chauffeur op jaarbasis ? drie, heb je jezelf dan voldoende onder controle overzie je de risico`s. Ik vraag het me af.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2013, 13:54:31
Wel jammer dat de discussie niet meer gaat over de voertuigen van de KNRM, zoals de titel van het topic aangeeft.......


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2013, 14:44:44
Beste Rob,

OGS op oranje?

In het vakblad incident staat een artikel over de Regionale Voorziening Reddingsbrigade. Aan het einde van dit artikel wordt verwezen naar deze discussie. Zij hebben er boven gezet OGS op Oranje?  Verder is het zo dat de discussie is begonnen met waarom wel lifeguards maar geen OGS bij de KNRM. Dat zij dit niet doen mogelijk kan de kapitein daar antwoord op geven.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2013, 00:46:50
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1210086 date=1381841084
Beste Rob,

OGS op oranje?

In het vakblad incident staat een artikel over de Regionale Voorziening Reddingsbrigade. Aan het einde van dit artikel wordt verwezen naar deze discussie. Zij hebben er boven gezet OGS op Oranje?  Verder is het zo dat de discussie is begonnen met waarom wel lifeguards maar geen OGS bij de KNRM. Dat zij dit niet doen mogelijk kan de kapitein daar antwoord op geven.

volgens mij is die laatste vraag van jou al een aantal keer beantwoord in dit topic: omdat in de regelgeving Reddingsbrigade Nederland wel wordt genoemd als partij die het mag en KNRM niet. Maar ik ben het wel met Rob eens: dit topic vraagt om een splitsing. De discussie begon namelijk met de vraag of die regels aangepast moesten worden zodat KNRM het ook zou mogen en de laatste 2 pagina's gaan over de manier waarop Reddingsbrigades invulling geven aan het werken met O&G: brancherichtlijn, opleidingen etc.

Volgens mij ook heel interessant, maar misschien wel eigen topic waard?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2013, 15:52:42
Er wordt gewerkt aan een splitsing, zij het niet dat er even overleg is met de Sdu redactie omdat er blijkbaar een verwijzing naar dit topic in een vakblad staat. Wordt vervolgd!

Update: Zie hier het nieuwe topic!