Haagse politie beschuldigd van buitensporig geweld tegen buitenlanders

Auteur Topic: Haagse politie beschuldigd van buitensporig geweld tegen buitenlanders  (gelezen 9927 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2013, 00:22:36
Reacties Haagse raadsleden op politiegeweld De Heemstraat
Reacties Haagse raadsleden op politiegeweld De Heemstraat

omroepwest
Gepubliceerd op 16 okt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2013, 00:38:48
Eigenlijk is 't meelijwekkend..

De politie Haaglanden veroorzaakt een rel door een casus met een ambassadeur, en 'opeens' komen er verhalen naar voren aangezwengeld oud-dienders, ed. Niet 3 maanden terug of over 3 maand, nee precies nu.

Zielige vertoning van aandachttrekkerij. Ben iig blij dat het ex-dienders zijn..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2013, 01:23:52
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1210685 date=1381953695
Zodra ik las dat 'oud-agenten' aan de bel trekken, was ik er al klaar mee..

Alleen dat feit zegt mij al genoeg over het waarheidsgehalte van het hele verhaal dat er op volgt..

Kan je dat eens toelichten? Want ik zie nu niet precies in waarom ik iemand die bij de politie kennelijk wel moet geloven, maar zodra een diender zijn/haar uniform aan de wilgen hangt deze kennelijk wartaal uit gaat slaan?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2013, 08:20:54
Citaat van: scorpio link=msg=1210745 date=1381965832
Kan je dat eens toelichten? Want ik zie nu niet precies in waarom ik iemand die bij de politie kennelijk wel moet geloven, maar zodra een diender zijn/haar uniform aan de wilgen hangt deze kennelijk wartaal uit gaat slaan?
Mee eens. Hetgeen deze ex-dienders vertellen kan onzin zijn; het kan natuurlijk wrok zijn jegens een oud-werkgever, maar het kan ook zijn dat er daadwerkelijk misstanden zij, dat ze zichzelf niet meer in de spiegel konden aankijken en dat ze daarom weg gegaan zijn. Het maakt ze in ieder geval niet per definitie niet van de ene op de andere dag leugenaars.

Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1210733 date=1381963128
Ben iig blij dat het ex-dienders zijn.
Dergelijke reacties passen qua sfeer in ieder geval in het beeld wat in het artikel geschetst wordt
Citaat
Een andere diender laat weten dat chefs hun agenten indekken. ‘Je moet meedoen, je verlinkt nooit je collega’s, anders moet je weg.'
Peen
Redacteur van


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2013, 09:06:45
Ik kan voor beide kampen wel iets vinden. Nee het is niet de bedoeling dat de politie zomaar mensen mishandelt. Nee het is niet de bedoeling dat er te hard wordt opgetreden dat er buitensporig geweld wordt gebruikt. Helemaal mee eens. Maar wie bepaalt wat te hard is en en wie bepaalt wat er buitensporig geweld is. Gelukkig niet de burger. Want dan is het zowiezo nooit goed. De ene keer is het een te soft optreden en daarna buitensporig geweld.

Voorbeeldje:
man wordt gecontroleerd door de politie nav melding poging woninginbraak. Bij de controle blijkt de blanke meneer meerdere id-kaarten bij zich te hebben van andere mensen waaronder een aantal gekleurde personen. Bij navraag blijkt een van de aangetroffen id-bewijzen afkomstig te zijn van het adres waar zojuist was ingebroken. Verdachte wordt aangehouden maar probeert te vluchten. De agenten reageren snel en tackelen de verdachte. Deze valt door de tackel precies met zijn handen in de goot. Verdachte wordt geboeid en geeft aan nergens last van te hebben. Op het bureau Ve ingesloten en de zaak wordt op papier gezet. Volgende ochtend blijkt Ve olifanten polsen te hebben die bont en blauw zijn. Ve naar het ziekenhuis en wat blijkt... twee gebroken polsen. Behoorlijk letsel dus.

De ene burger reageert dat er nog wel harder had mogen worden opgetreden. De andere praat meteen over buitensporig geweld. Ik ben blij dat er uiteindelijk over gepraat kan worden want dit is, zoals het hoort, een intern onderzoek geweest naar mogelijk geweldsmisbruik en plichtsverzuim.

Om maar aan te geven dat niet alles is wat het lijkt. Ik denk dat het goed is dat er signalen worden afgegeven dat er mogelijk iets speelt. Anderzijds mag je je afvragen waarom deze verhalen nu in ene naar buiten komen en door wie dit gebeurd en wat zij er mee proberen te bereiken. Ik zeg niet dat iemand juist of onjuist is... ik wil ook niet speculeren.

Ook ik heb wel eens een geboeide arrestant een soejang verkocht...daarna haalde hij zijn tanden uit mijn been....zolang je je eigen geweld keurig netjes meldt en open en transparant bent is er niets aan de hand. Je werk doen naar eer en geweten. DAAR gaat het om. Ook politiemensen maken wel eens fouten... daarvoor ben je mens.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2013, 09:10:20
Laat ik het zo zeggen: de klantenkring van bureau De Heemstraat zijn zelf ook geen lieverdjes (bepaald niet); we komen nog wel eens in die wijk. Maar als je ze dan een duw geeft beginnen ze al te gillen dat ze zwaar mishandeld zijn, als dat zo uitkomt.

Zie bijvoorbeeld ook http://www.omroepwest.nl/nieuws/25-07-2013/advocaat-scooterrijder-mishandeld-door-politie Werd toen ook hoop bombarie over gemaakt, maar ik hoor er eerlijk gezegd inmiddels weinig meer over.

Ik vind het overigens wel opvallend en goed hoe van Aartsen achter zijn mensen staat: vorige week in die case van de Russische diplomaat en nu weer. Bij politici en bestuurders zie je nog wel eens 'snel wegduik gedrag' in vergelijkbare gevallen.

Peen
Redacteur van


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2013, 10:35:51
Nee helemaal eens.

Maar in het voorkomende geval dat er wel een tik teveel wordt uitgedeeld moeten we dat ook kunnen zeggen. Wij zijn nu eenmaal niet de straffende partij. Daar hebben we justitie voor.... :-\
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2013, 17:32:55
Citaat van: scorpio link=msg=1210745 date=1381965832
Kan je dat eens toelichten? Want ik zie nu niet precies in waarom ik iemand die bij de politie kennelijk wel moet geloven, maar zodra een diender zijn/haar uniform aan de wilgen hangt deze kennelijk wartaal uit gaat slaan?
Dergelijke kwesties omtrent 'uit de school klappen' heb ik nu zo'n 5 of 6 keer mee mogen maken en iedere keer is 't hetzelfde liedje:
Politieagenten zijn enorm honkvast, als deze de dienst verlaten is er in 99 van de 100 gevallen iets bijzonders aan de hand; mensen die niet functioneren, allochtone collega's die, heel politiek correct, door de opleiding zijn geholpen, maar in het vak uiteindelijk toch stralen, etc etc.

Ik heb 't nog niet anders gezien dan dat het wrok/natrappen is richting een oud werkgever/oud collega's en dat het zeker geen objectieve verhalen betreft. De eerste reacties geven dat ook al aan en ik ben bang dat ik weer gelijk ga krijgen..

Een diender die 'gewoon' afscheid neemt, heeft er helemaal geen behoefte aan om de media op te zoeken. Die huldigt traditionele en te eerbiedigen waarden en normen:
'Gooi nooit stenen in de bron waaruit je gedronken hebt'..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2013, 19:12:24
Citaat van: grizz link=msg=1210763 date=1381993605
Gelukkig niet de burger.

Nee, het is natuurlijk veel beter om de Politie zelf onderzoek te laten doen naar klachten over diezelfde Politie. ;)

Maar ik weet nooit zo goed wat ik van dit soort verhalen moet denken.
Van de ene kant vraag ik me af waarom die 3 ex-agenten niet eerder bij een OM, ombudsman, vakbond, Burgemeester, etc, aan de bel hebben getrokken. Van de andere kant kan ik me wel voorstellen dat zij juist geen vertrouwen hebben in een onderzoek door die Politie zelf....

Dus ook hier geldt voor mij: onschuldig tot het tegendeel bewezen is....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2013, 22:58:22
Citaat van: grizz
Ook politiemensen maken wel eens fouten... daarvoor ben je mens.
Maar.... Net zoals andere mensen, 'de burger', wel eens gestraft worden als ze een foutje begaan zou dat voor overheids mensen toch ook (juist, lees: voorbeeldfunctie) moeten gelden !?
Let wel... Hiermee geef ik niet aan of dat verhaal nu wel of niet klopt (dat weet ik namelijk niet), ik weet wel dát het gebeurd, en dit uit eigen ervaring. (al ga ik daar niet over lopen miepen... wat btw misschien ook niet goed is...)
Overigens, net zoals ik zelf wel eens de fout ben in gegaan door iemand aan te pakken na een half uur lang stukken stoeptegels, volle blikken etc. over mij heen te hebben gekregen...(thuiswedstrijden FC Utrecht)
Dus misschien begrijpelijk maar het mag nu eenmaal niet.  998765


Citaat van: zijlvaart67
Dergelijke kwesties omtrent 'uit de school klappen' heb ik nu zo'n 5 of 6 keer mee mogen maken en iedere keer is 't hetzelfde liedje:
Politieagenten zijn enorm honkvast, als deze de dienst verlaten is er in 99 van de 100 gevallen iets bijzonders aan de hand; mensen die niet functioneren, allochtone collega's die, heel politiek correct, door de opleiding zijn geholpen, maar in het vak uiteindelijk toch stralen, etc etc.

Ik heb 't nog niet anders gezien dan dat het wrok/natrappen is richting een oud werkgever/oud collega's en dat het zeker geen objectieve verhalen betreft. De eerste reacties geven dat ook al aan en ik ben bang dat ik weer gelijk ga krijgen..

Een diender die 'gewoon' afscheid neemt, heeft er helemaal geen behoefte aan om de media op te zoeken. Die huldigt traditionele en te eerbiedigen waarden en normen:
'Gooi nooit stenen in de bron waaruit je gedronken hebt'..
Hmmm.... Met alle respect, maar de eerste 10 Marokkanen waar ik in mijn werk mee te maken kreeg waren op zijn zachts gezegd geen vriendelijke mensen... Wil dat dan zeggen dat de rest dat ook niet is ? Volgens mij noemen ze dat generaliseren, en dat is juist hetgeen hoe je hier op mij over komt...  ::) (En wat je in mijn ogen juist als politie net niet zou moeten doen...)

Citaat
'Gooi nooit stenen in de bron waaruit je gedronken hebt'..
Met andere woorden, ongeacht wat je wordt aangedaan door een werkgever, je moet maar alles slikken en goedvinden !? (met in mijn achterhoofd de acties jaren geleden voor meer loon waar bijna iedereen aan mee deed...)


Maar een andere vraag, stél dat dit wel klopt, wat dan, zwaar straffen of een tik op de vingers en verder bedekken met de mantel der liefde...?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...