Belgisch vissersschip "Zeldenrust" aan de grond Noordzeekust - Petten 17-10-2013

Auteur Topic: Belgisch vissersschip "Zeldenrust" aan de grond Noordzeekust - Petten 17-10-2013  (gelezen 12823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Vissersschip aan de grond bij Petten

PERSBERICHT
Vanmorgen rond 04.30 uur meldde het Belgische vissersvaartuig ‘Zeldenrust’ (visserij registratie Z-75) dat het een net in de schroef had gekregen en op de kust dreigde te verdagen. Even later strandde het schip op een strekdam nabij Petten. Door het Kustwachtcentrum zijn de reddingboten van stations Petten, Egmond aan Zee en Den Helder ingezet, alsmede de Kustwacht sleepboot Ievoli Amaranth. Aan boord bevinden zich 3 opvarenden. Momenteel kunnen de reddingseenheden niets uitrichten en wordt daglicht afgewacht.
www.kustwacht.nl

Een lastige klus met 3 meter golven en op een strekdam bij lagerwal.
http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/golven.aspx?cookieload=true




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Is een behoorlijk lastige hoek daar onderaan de dijk, zal nog een beste klus worden...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Vlottrekken vastgelopen schip uitgesteld; schip lekt nu mogelijk ook olie
17 okt 2013 10:32 | laatste update: 17 okt 2013 10:55

PETTEN Het vlottrekken van de vastgelopen Belgische kotter voor de kust van Petten heeft vertraging opgelopen.
Het was de bedoeling om deze ochtend een lijn uit te gooien naar het schip, maar het is nog steeds wachten op hoogwater. En dat wordt pas rond 13.30 uur verwacht, zo zegt Herman Veldman van de KNRM. Er staat een windkracht 8 en dat is erg ongunstig voor de bergingsoperatie.


Inmiddels lekt het schip mogelijk ook diesel, er wordt in ieder geval een sterke geur waargenomen. Een aantal mensen van een bergingsmaatschappij gaat nu naar het schip om het te onderzoeken.
De kotter lekt diesel, mogelijk is het schip lek
Het vissersschip kreeg de afgelopen nacht een net in de schroef waardoor het onbestuurbaar raakte. Het gaat om het vissersschip Z75. Deze ligt op de strekdam tegenover het botenhuis van de KNRM bij het punt 'Dijk te kijk' (zo'n 40 meter uit de kust). De reddingsboten van Petten en Egmond aan Zee zijn ter plaatse.

Drie opvarenden
Aan boord van het vastgelopen schip Zeldenrust zijn drie mensen. "Ze zijn niet in acuut gevaar, maar voor de zekerheid houden we wel een helikopter stand-by in Den Helder'', aldus een woordvoerder van de Kustwacht. Hij sluit niet uit dat de drie bemanningsleden aan het eind van de ochtend, als de Zeldenrust vrijwel droog komt te liggen, zelf naar een reddingsboot kunnen lopen.''
www.rtvnh.nl  met video


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
p2kflex
04:25:45 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, DHE,PET
1735288Kustwachtcentrum (KNRM Den Helder) (Reddingboot Joke Dijkstra)
p2kflex
04:25:45 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, DHE,PET
1735268Kustwachtcentrum (KNRM Petten) (Reddingboot Dolfijn)
p2kflex
04:25:45 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, DHE,PET
1735060Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Noord Holland Noord)
p2kflex
04:25:48 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, DHE,PET
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
p2kflex
04:26:25 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, EAZ
1735258Kustwachtcentrum (KNRM Egmond aan Zee) (Reddingboot Adriaan Hendrik)
p2kflex
04:26:25 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, EAZ
1735060Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Noord Holland Noord)
p2kflex
04:26:25 17-10-13-ALPHA-Prio 1, Vaartuig aan de grond, EAZ
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
De luchtmacht SAR heli, welke stand-by staat op de Kooy, gaat zo de Z75 evacuėren. Het schip maakt water in de machine kamer.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Wouter link=msg=1210861 date=1382016536
De luchtmacht SAR heli, welke stand-by staat op de Kooy, gaat zo de Z75 evacuėren. Het schip maakt water in de machine kamer.


Het ware verstandig geweest met laag water alle ontluchtingen van het schip goed dicht te maken, dan heb je minder last van binnendringend water middels de golven die bij hoger water over het achterdek etc. gaan slaan.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1210867 date=1382018428

Het ware verstandig geweest met laag water alle ontluchtingen van het schip goed dicht te maken, dan heb je minder last van binnendringend water middels de golven die bij hoger water over het achterdek etc. gaan slaan.

He? Waarom moet dat bij laag water? Een schip heeft geen ontluchtingen onder de waterlijn (als het die al heeft zijn ze ontworpen om geen water het schip in te laten stromen). Die golven slaan ook over dek als het schip gewoon in de vaart is, dat is dus geen enkel probleem want daar is het voor ontworpen.

Het schip is waarschijnlijk lekgeslagen omdat het niet ontworpen is om op deze wijze droog te liggen, daar kan de scheepshuid niet tegen. Bij opkomend tijd is het schip weer gaan drijven en is er door het ontstane lek water binnengekomen. Dat dit in de machinekamer is, is niet vreemd. Het is veruit het zwaarste deel van het schip en daarom zal ook daar als eerste (bij droogvallen) schade aan de constructie ontstaan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1210872 date=1382021254
He? Waarom moet dat bij laag water? Een schip heeft geen ontluchtingen onder de waterlijn (als het die al heeft zijn ze ontworpen om geen water het schip in te laten stromen). Die golven slaan ook over dek als het schip gewoon in de vaart is, dat is dus geen enkel probleem want daar is het voor ontworpen.

Het schip is waarschijnlijk lekgeslagen omdat het niet ontworpen is om op deze wijze droog te liggen, daar kan de scheepshuid niet tegen. Bij opkomend tijd is het schip weer gaan drijven en is er door het ontstane lek water binnengekomen. Dat dit in de machinekamer is, is niet vreemd. Het is veruit het zwaarste deel van het schip en daarom zal ook daar als eerste (bij droogvallen) schade aan de constructie ontstaan.

De ontluchtingen en ventilatieopeningen zitten bij een schip achter de opbouw etc. en het schip ligt met het achterschip in de richting van de aanrollende golven,een schip is voornamelijk ontworpen om in de zee op te stomen, dus brandkleppen etc. goed dicht knevelen. Daarnaast alle tankontluchtingen aan dek goed dicht maken. Uitlaatjes, kachelpijpen,schoorsteen etc.
En dat gaat nu eenmaal makkelijker bij laag water als de golven niet over het schip slaan.

Zolang een dergelijk zwaar gebouwd schip niet op de stenen zit slaat het echt niet zo snel lek.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Helikopter redt bemanning van gestrande kotter Petten


Helikopter redt gestrande bemanning van kotter Petter

Helikopter redt bemanning van gestrande kotter Petten
RTV Noord-Holland
Gepubliceerd op 17 okt 2013
Vandaag strandde de Belgische viskotter voor de kust van Petten. Rond 16:00 redde de Kustwacht de drie bemanningsleden van de boot.
Samen sterk in de hulpverlening!